Această industrie este extrem de profitabilă, însă cei mai mulți dintre micii producători de bere craft nu știu atât de multe despre marketing și design cum știu despre hamei și procesele de fermentație.
Vom vedea în continuare cum se creează o etichetă de bere care poate concura cu cele mai mari branduri.
Un producător de bere trebuie să știe în primul rând ce vinde: o bere slabă sau mai tare? Și mai important: de ce ar trebui clienții să aleagă berea sa în detrimentul celorlalți? Răspunsurile la aceste întrebări sunt esențiale pentru dezvoltarea identității unei mărci comerciale și vor stabili ce informații trebuie să fie comunicate prin intermediul etichetei.
Pasul următor este selecția grupului țintă de clienți. Cine va consuma produsul: cunoscătorii de bere sau tinerii care doresc să se distreze? Stabilirea identității brandului și a clienților vizați sunt factori importanți pentru conturarea designului etichetei.
Elementul de design care transmite cel mai bine un mesaj este culoarea. Studiile științifice realizate de-a lungul timpului au demonstrat că fiecare culoare în parte provoacă o reacție emoțională unică, venind în ajutorul departamentelor de marketing și al designerilor care încearcă să comunice complexitatea unei mărci comerciale.
Înainte de a alege culorile pentru etichetă, trebuie să se țină cont de culoarea berii și a sticlei în care va fi ambalată. După cum se știe, există trei culori preferate de producători pentru sticlele de bere: transparentă, maro și verde.
Sticlele transparente sunt alegerea celor care doresc să utilizeze culoarea berii ca fundal pentru designul etichetei. Fabricile de bere care folosesc sticle transparente aplică pe acestea etichete care fie au o culoare asemănătoare cu berea, fie una contrastantă.
Schemele de culori ajută produsul să fie reținut și identificat mai ușor de consumatori. Sticlele verzi au de obicei etichete în alb-negru cu un accent roșu, care este complementar cu verdele, în timp ce sticlele maro oferă un fundal neutru. Culorile folosite cel mai frecvent pentru etichetele sticlelor maro sunt cele calde, precum portocaliu, auriu sau roșu.
Un alt element la fel de important ca alegerea culorilor este fontul folosit. Serif-ul oferă etichetei un aspect mai clasic, în timp ce Sans Serif-ul o face să arate mai modern.
Elementele vizuale de pe etichetele de bere nu reprezintă singura modalitate de a comunica un mesaj potențialilor clienți. Conform reglementărilor în vigoare, eticheta acestui produs trebuie să conțină mențiuni referitoare la denumirea produsului, lista ingredientelor, conţinutul net, elementele de identificare a lotului şi data fabricaţiei, termenul limită pentru consum, numele şi adresa producătorului, distribuitorului, importatorului sau exportatorului, precum și ţara de origine.
Când vine vorba de design, nu doar eticheta este importantă ci și ambalajul. Consecvența este esențială în crearea identității unui brand și tocmai de aceea eticheta și ambalajul trebuie să se potrivească întotdeauna în privința imaginilor, fonturilor și schemelor de culori folosite.
Imediat după ce s-a stabilit designul etichetei se trece la următoarea etapă, respectiv la alegerea substratului de imprimare. Cele mai multe etichete de bere sunt tipărite pe hârtie cretată pentru a face față condensului, dar există și fabrici de bere care aleg să tipărească etichetele pe hârtie mată, din motive estetice.
Succesul unui producător în industria berii nu depinde exclusiv de gustul pe care îl are produsul vândut. Cu toate că berea poate să aibă un gust excelent, dacă maketingul lipsește nimeni nu va ști despre acest lucru. Pentru ca grupul țintă de clienți să aprecieze gustul berii, trebuie să fie impresionați mai întâi de etichetă.
Într-o încercare de a rămâne relevante în atenția consumatorilor, multe mărci renumite au trecut prin procese de rebranduire în ultimii ani, folosind adesea îndelungata lor tradiție ca pe un atu în fața noilor jucători din industrie.
Taxi Studio din Anglia a realizat în 2018 un nou design pentru eticheta Carlsberg, una dintre cele mai iubite mărci de bere din Danemarca, având la bază conceptul de atemporalitate. După o cercetare a istoriei de 171 ani a brandului Carlsberg, Taxi a descoperit că există mai multe reinterpretări subtile ale logo-ului original creat de Thorvald Bindesbøll. Agenția a lucrat îndeaproape cu Tom Lane, specialist în aspectul grafic al literelor, pentru a crea un nou logo care să rămână fidel moștenirii mărcii, dar în același timp să poată fi utilizat pentru o perioadă îndelungată de timp. Coroana, frunza de hamei și semnătura fondatorului Carlsberg, JC Jacobsen, au fost de asemenea regândite.
Budweiser, marca celebră de bere americană, a beneficiat de o rebranduire majoră în 2016, realizată de agenția JKR din New York. Logo-ul original din 1860 a fost redesenat cu atenție și apare pe cutii și sticle având denumirea brandului scrisă cu bleumarin, însoțită de un blazon și un manifest în partea de sus a etichetei, care evocă spiritul secolului al XIX-lea.
Un alt proiect de împrospătare a brandului a fost cel realizat tot în anul 2016 de către Design Bridge din Anglia pentru Guiness. Logo-ul înfățișează o harpă stilizată și detalii legate de istoricul de 250 ani al producătorului. Design Bridge a colaborat cu specialiști în tipar înalt pentru a reda harpa în relief, oferind etichetei un plus de rafinament.
Miller Lite este a treia marcă de bere din SUA. După o scădere dramatică a vânzărilor în fața concurenței, MillerCoors l-a contractat pe Turner Duckworth în încercarea de a atrage noi clienți. Inspirat de începuturile brandului, agenția a reproiectat ambalajul din anii ’70 într-o manieră contemporană.
Caracterele personalizate și elementele ilustrate compun un design actual, care a avut rapid succes readucând brandul Miller Lite în atenția consumatorilor.