De trei decenii, targul de tipar al Romaniei este locul unde tehnologia intalneste pasiunea pentru tipar, unde ideile se transforma in proiecte si unde comunitatea profesionistilor din domeniu se regaseste o data la doi ani pentru a construi impreuna viitorul tiparului. Evenimentul organizat de EUROEXPO Fairs a devenit, in timp, cea mai buna platforma de vanzari pentru industria de tipar si cel mai important spatiu de networking intre producatori, furnizori si specialisti.
„Felicit EUROEXPO pentru organizarea acestui targ de publicitate din Romania, felicit faptul ca s-au implinit 30 de ani de cand se organizeaza acest targ in Romania, care, din punctul meu de vedere, este necesar, intrucat conecteaza clientii cu producatorii si importatorii din diverse domenii. Acest targ ne aduce impreuna si pe noi, producatorii de publicitate, dar si pe furnizorii de utilaje si materii prime pentru piata de publicitate. Va urez succes si ma bucur ca suntem astazi aici la targul de publicitate!”, spune Codrut Cainaru, Presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor din Industria de Publicitate (APIIP).
O editie aniversara cu emotie si pasiune pentru tipar
Intre 30 septembrie si 3 octombrie 2025, cei 12 000 mp ai pavilionului B1 Romexpo s-au transformat intr-un adevarat hub al inovatiei, unde aproape 5 000 de profesionisti au venit sa descopere cele mai noi tehnologii, tendinte si povesti de business. Peste 350 de branduri internationale de echipamente au oferit demonstratii live, lansari in exclusivitate si experiente interactive, transformand targul intr-un spectacol al creativitatii. Dar dincolo de tehnologie, emotia reintalnirii cu mari lideri ai industriei — precum Primatehnic Service, Printman sau Eurocom — a fost cea care a dat tonul acestei editii aniversare.
Unul dintre momentele definitorii a fost Conferinta „Ziua Marilor Tipografi™”, un eveniment unic care a adus pe aceeasi scena fondatorii celor mai importante tipografii din Romania, maestri ai tiparului si tineri antreprenori.

Prima expoziţie Print Show, la Sala Palatului
„Ma bucur de continuitatea acestui targ de tipar care rezista de atatia ani. Imi amintesc cu drag de anii 2002-2004, cand participam si eu cu tipografia Everest la acest targ – se numea pe atunci Print Show. Usor-usor, el a inceput sa fie organizat o data la doi ani, dar este bine si asa, pentru ca industria noastra are nevoie de astfel de targuri si de evenimente pentru a fi promovata. Asa vedem tehnologie, ne intalnim, sunt lucruri foarte benefice si sper sa puteti sa-l organizati in continuare inca 30 de ani. Va doresc La multi ani!”, a declarat la finalul conferintei Dan Abraham, fondator Tipografia Everest.
„Pentru mine este surprinzator; am participat la aproape toate editiile, dar anul acesta este imbucurator – nu stiu daca datorita conferintei Ziua Marilor Tipografi sau daca pentru conferinta au venit atat de multi invitati. Expozantii sunt destul de multi, mi se pare ca deja All2Print a inceput sa prinda contur; adica lumea a inceput sa vina si cu echipamente, nu mai vin doar cu vestitele pliante, si este imbucurator pentru industria tipografica ca incepe sa creasca lastarii. Avand un inceput foarte firav, in momentul de fata, pentru mine care activez in industrie de treizeci si ceva de ani, este foarte imbucurator. Va felicit pentru realizarea acestui targ, All2Print Show!”, spune Gheorghe Nicolae, fondator Tipografia Sothis Print.
Treizeci de ani de dialog, incredere si viziune
Timp de trei decenii, targul de tipar al Romaniei a fost un spatiu al intalnirilor care dau sens unei industrii. De la primele prese offset si plottere digitale pana la solutii bazate pe inteligenta artificiala si imprimare sustenabila, targul a documentat si a inspirat fiecare etapa din evolutia tiparului romanesc. All2Print Show 2025 a fost o editie despre recunostinta si viitor. Despre oamenii care au crezut in puterea printului si despre noile generatii care duc mai departe aceasta pasiune, adaptand-o la lumea digitala.
Conferinta „Ziua Marilor Tipografi” a oferit o imagine cuprinzatoare asupra evolutiei industriei tipografice romanesti, de la inceputurile provocatoare din anii ’90 pana la prezentul dominat de digitalizare, automatizare si competitie globala. Evenimentul a evidentiat lectiile trecutului, provocarile actuale legate de forta de munca si tehnologie, precum si importanta colaborarii si a formarii tinerilor pentru dezvoltarea sustenabila a domeniului.
Evenimentul a fost structurat pe trei paneluri de discutii:
— Intre istorie vie si mostenire antreprenoriala – axat pe experientele antreprenoriale si lectiile invatate din evolutia industriei tipografice.
— Digitalizare & Automatizare – Motorul productivitatii in tipar – dedicat tehnologiilor moderne care transforma procesul de productie si cresc competitivitatea.
— Forta de munca si succesiunea in antreprenoriat – concentrat pe provocarile legate de recrutare, retentie si pregatirea urmatoarei generatii de lideri in tipar.
Panelul 1 a fost moderat in tandem de dna Mirela Marica, Director Executiv al Asociatiei Tipografilor „Transilvania” si de dl Codrut Cainaru, Presedintele APIIP. Dna Marica a moderat Modulul Tipar offset-digital, prezentandu-i pe Dan Abraham (Tipografia Everest), Ionut Florescu (Tipografia Best Print Services), Gheorghe Nicolae (Tipografia Sothis Print), Gabriel Valentin Petrea (Owner Imprimeria Arta Grafica), Szabó Bencző Laszló (CEO Tipografia Infopress) si Mihaela Chifor (Marketing Manager Tipografia Rottaprint). La randul sau, dl Cainaru a moderat Modulul Productie publicitara, dand cuvantul domnilor Andrei Cascaval (Managing Partner Media Tech Services), Laurentiu Mihaiu (Owner Logos Corporate) si Liviu Rogojinaru (Consilier economic).

Dna Mirela Marica şi dl Codruţ Câinaru,
moderatorii Conferinţei
- Modulul Tipar offset-digital, participantii au subliniat provocarile si transformarile industriei tipografice romanesti dupa 1990. Astfel, Dan Abraham a evidentiat inceputurile dificile, cand succesul depindea de oameni bine pregatiti si de relatiile personale cu clientii, iar aparitia competitiei a pus accent pe eficienta si pret. Ionut Florescu a amintit constrangerile tehnologice si economice initiale, dar si libertatea pietei care a permis inovarea si consolidarea reputatiei firmei. Gheorghe Nicolae a punctat saltul tehnologic si provocarile actuale – lipsa de personal calificat, finantarea dificila si competitia intensa – subliniind legatura dintre sanatatea industriei si contextul economic. Gabriel Petrea a descris reconstructia industriei si impactul globalizarii asupra tipografiilor romanesti, evidentiind disciplina si managementul resursei umane in succesul firmelor. Mihaela Chifor a prezentat evolutia tiparului flexografic, importanta invatarii continue si colaborarea mai stransa cu clientii. Laszló Szabó Bencző a aratat cum Infopress s-a reinventat si a devenit lider pe piata europeana de reviste puzzle, subliniind rolul adaptarii, formarii profesionale si al traditiei familiale in competitivitate.
- Modulul Productie publicitara, moderat de Codrut Cainaru, a pus accentul pe adaptare, colaborare si inovatie. Dl Cainaru a subliniat rolul asociatiilor profesionale si impactul politicilor guvernamentale asupra industriei, evidentiind importanta contributiei individuale la progresul colectiv. Laurentiu Mihaiu a prezentat experienta sa antreprenoriala, marcata de riscuri asumate si adaptabilitate in fata tehnologiei depasite si a costurilor ridicate. Andrei Cascaval a evidentiat evolutia tiparului digital, presiunea termenelor si importanta investitiilor tehnologice si a colaborarii prin APIIP pentru mentinerea competitivitatii. Liviu Rogojinaru a subliniat provocarile legate de forta de munca calificata si lanturile de aprovizionare, recomandand sprijin financiar si adaptare continua, si a transmis un mesaj de incurajare si perseverenta pentru antreprenorii romani.
Panelul 2, moderat de dl József Bugar, Director de Vanzari la compania Printman, a pus accent pe rolul tehnologiilor moderne in cresterea eficientei si productivitatii tiparului. Dl Bugar i-a provocat pe participanti sa reflecteze asupra motivatiilor automatizarii si implementarii robotilor industriali. In cadrul dezbaterii, Dan Abraham a subliniat ca digitalul completeaza tiparul offset, facilitand instruirea personalului si continuitatea productiei. Gheorghe Nicolae a evidentiat integrarea AI si roboticii, ritmul lent al proiectelor guvernamentale si deficitul de personal calificat. Ionut Florescu a prezentat digitalizarea si semi-automatizarea fluxurilor ca instrument strategic pentru management, adaptand tehnologia la tipologia produselor. Gabriel Petrea a accentuat standardizarea, software-ul si automatizarile ca mijloace de atragere si formare a tinerilor. Mihaela Chifor a descris implementarea ERP si digitalizarea proceselor pentru eficienta si decizii rapide, accelerate de pandemia recenta. Laszló Szabó Bencző a aratat ca integrarea software-ului, optimizarea hardware si automatizarea contribuie la eficienta si reducerea costurilor, inclusiv prin roboti industriali. La final, Mirela Marica a subliniat importanta formarii profesionale, colaborarii cu statul si proiectele europene pentru dezvoltarea resursei umane si pregatirea viitorilor specialisti.
Panelul 3, moderat de dna Mirela Marica, a evidentiat provocarile legate de personalul calificat si retentia angajatilor in industria tipografica. Dumneaei a prezentat contextul industriei: 2.000 de companii, 14.000 de angajati si cresterea segmentului de ambalaje si etichete, subliniind rolul digitalizarii si automatizarii in atragerea tinerelor talente. Codrut Cainaru a accentuat lipsa fortei de munca pregatite si importanta creativitatii pentru implementarea solutiilor tehnologice. Istvan David a evidentiat dificultatile educationale si recrutarea de personal calificat, aratand ca programele duale si masteratele nu garanteaza neaparat retentia angajatilor. Gabriel Petrea a subliniat ca problema lipsei de personal este globala, iar solutiile tin de educatie, formare interna si crearea unui mediu inspirational care sa motiveze tinerii sa ramana in industrie.

All2Print Show 2025 a demonstrat inca o data ca tiparul romanesc are o comunitate puternica, pasionata si inovatoare. Timp de trei decenii, acest targ a fost mai mult decat un spatiu de expunere a tehnologiilor — a fost un loc de intalnire al oamenilor, ideilor si viziunii, un catalizator pentru dezvoltarea industriei si pentru sustinerea noilor generatii de profesionisti.
Pe masura ce privim spre viitor, lectiile trecutului si experientele impartasite la editia aniversara ne amintesc ca succesul tiparului romanesc nu sta doar in echipamente si inovatie, ci mai ales in colaborare, incredere si pasiune. All2Print Show ramane astfel un reper de excelenta si inspiratie, pregatit sa scrie urmatoarele file ale istoriei tiparului din Romania — cu aceeasi dedicare, creativitate si angajament pentru comunitatea profesionala.










