O cercetare recenta realizata de Print Power, o asociatie de promovare a publicitatii tiparite, a confirmat si mai mult rolul esential al tiparului in atragerea clientilor si stimularea vanzarilor. Cercetatorii din cadrul asociatiei au investigat ce se intampla cand retailerii renunta la distribuirea pliantelor in magazine. Studiul lor efectuat asupra gospodariilor din Olanda (vazute ca unitati de consum), inainte si dupa ce Lidl a incetat distribuirea pliantelor in provincia Utrecht, a relevat urmatoarele:
- Cheltuielile totale pentru produse alimentare la Lidl au scazut cu 7,7%.
- Numarul produselor cumparate a scazut cu 6,1%.
- Cheltuielile facute pentru achizitionarea produselor promovate au scazut cu 4,6%, iar pentru cele nepromovate cu 6,3%.
- Numarul vizitelor la Lidl a scazut cu 2%.
- Gospodariile au cheltuit cu 6,2% mai mult la alti retaileri, fara sa creasca frecventa vizitelor in magazine.
- Lidl a pierdut cota de piata. Clientii au continuat sa faca cumparaturi la fel de des, doar ca in alte magazine.
Studiul a constatat ca gospodariile care considera Lidl drept principalul lor comerciant si-au mentinut obiceiurile de cumparaturi constante. In schimb, in randul cumparatorilor ocazionali de la Lidl, absenta pliantului tiparit a generat un dezinteres vizibil. Cheltuielile totale au scazut cu 8,8%, cele pentru articolele promovate cu 5,7%, iar numarul articolelor promotionale cumparate a scazut cu 4,3%. Acesti clienti si-au mutat atat achizitiile promotionale, cat si pe cele nepromotionale catre comerciantul lor principal, ceea ce subliniaza rolul esential al pliantelor tiparite in atragerea si fidelizarea cumparatorilor ocazionali.
Rezultatele studiului se aliniaza comportamentului consumatorilor din mai multe tari UE – precum Belgia, Olanda, Germania si Franta – unde tiparul ramane formatul preferat pentru publicitatea de retail. Cercetarea Companiei Nationale de Servicii Postale din Belgia din 2023 a aratat ca 60% dintre consumatorii belgieni prefera promotiile tiparite, iar datele din Olanda indica faptul ca 54% dintre oameni ar resimti lipsa pliantelor tiparite.
Decizia guvernului francez de a renunta la initiativa „Oui Pub” reflecta acest lucru. Lansat in 2022, in cadrul Legii „Climat si Rezilienta”, acest program pilot a introdus un sistem de inscriere voluntara pentru materiale publicitare distribuite in masa, in incercarea de a reduce deseurile de hartie provenite din pliantelor ramase necitite. Testarea oficiala s-a incheiat pe 1 mai 2025. Desi s-a observat o reducere a deseurilor de hartie in zonele pilot, rezultatele au fost inconcludente, deoarece tendinte similare au aparut si in regiunile neparticipante. In plus, trecerea catre publicitatea digitala in retail a atras dupa sine propriile provocari ecologice, precum deseurile electronice si consumul crescut de energie. Totodata canalele media locale si sectoarele de distributie au semnalat si probleme economice, raportand dificultati financiare semnificative cauzate de scaderea afacerilor legate de pliante.

Este important de mentionat si accesibilitatea si durabilitatea tipariturilor. Pliantelor tiparite li se acorda atentie in spatii comune ale gospodariilor, sunt rasfoite de mai multe ori si sunt usor de consultat pentru oferte. In schimb, alternativele digitale necesita o implicare activa, acces digital fiabil si un nivel de efort pe care nu toti consumatorii sunt dispusi sau capabili sa-l depuna.
De exemplu, pliantul digital Lidl, accesibil prin intermediul aplicatiei si site-ului web „Lidl Plus”, a fost intens promovat in Utrecht. Desi majoritatea gospodariilor aveau acces digital si multe au trecut la versiunea online dupa ce pliantul tiparit a fost scos din uz, cei care au facut tranzitia in acea perioada si-au redus semnificativ volumul de cumparaturi la Lidl din toate categoriile. Studiul indica faptul ca aceste gospodarii au adoptat pliantul digital din necesitate, mai degraba decat din preferinta, si nu au interactionat cu acesta intr-un mod semnificativ.
De exemplu, pliantul digital al Lidl, accesibil prin aplicatia „Lidl Plus” si site-ul web, a fost intens promovat in Utrecht. Desi majoritatea gospodariilor aveau acces digital si multe au trecut la versiunea online dupa incetarea distributiei pliantului tiparit, cei care au facut aceasta schimbare in acea perioada si-au redus semnificativ cheltuielile la Lidl in toate categoriile. Studiul arata ca aceste gospodarii au adoptat pliantul digital de nevoie, nu din preferinta si nu s-au implicat cu adevarat in utilizarea lui.
Apoi intervine problema sustenabilitatii. Media si publicitatea digitala in retail au propriul impact asupra mediului, atunci cand se ia in considerare utilizarea dispozitivelor, stocarea in cloud, consumul de energie si deseurile electronice. Ori pliantele tiparite sunt adesea reciclate si provin din surse tot mai eco-eficiente.
Nu in ultimul rand, este util de observat ce se intampla cu aspectele economice. Studiul in cauza a calculat ca, la marjele medii din industrie (3%–4%) si costurile de tiparire a pliantelor de 0,02 € pe gospodarie, pierderea de profit cauzata de scaderea cheltuielilor clientilor depaseste economiile obtinute prin renuntarea la tiparire. Cu alte cuvinte, pierderea de profit rezultata din aceasta scadere a vanzarilor (din cauza ca clientii nu mai afla la fel de usor de promotii) este mai mare decat banii economisiti prin faptul ca pliantele nu au mai fost tiparite si distribuite.
In concluzie, tiparul ramane alegerea net avantajoasa, oferind performante clare pe multiple planuri.







