Viscom 2020 (sursa – viscom, Behrendt și Rausch)
Messe Düsseldorf a fost punctul de convergență pentru vizitatori din întreaga lume în cadrul celui mai important târg al Europei dedicat industriei de produse promoționale – PSI 2020, aflat la ediția aniversară cu numărul 60. Deși au existat 720 de expozanți, numărul vizitatorilor a fost mai mic decât în anul precedent, amănunt care dovedește înrăutățirea condițiilor de piață în unele industrii precum sectorul de automobile – cel mai mare cumpărător de produse promoționale. Conform organizatorului Reed Exhibitions, cei 16 367 de vizitatori au venit din 81 de țări, fapt care demonstrează că PSI a devenit un reper global pentru condițiile diferitelor piețe și industrii, fiind în același timp și o mărturie despre schimbări, despre noile abordări și viziuni internaționale.
Sustenabilitatea s-a dovedit a fi cel mai important trend pentru viitorul industriei, devenind o prioritate greu de ignorat. Selectarea materialelor, procesele de producție, dezvoltarea produselor reciclabile, toate au ținut cont de „trendul viitorului” și s-au remarcat printr-o vizibilitate mai mare la ediția din 2020, deși în urmă cu cinci ani își începuseră deja ascensiunea. Petra Lassahn – directorul evenimentului – a declarat într-un comunicat de presă că începând cu anul 2021, decernarea premiilor PSI pentru sustenabilitate va fi parte integrantă a programului expoziției.
PSI 2020 a fost și prilejul prezentării raportului publicat de către Gesamtverband der Werbeartikel-Wirtschaft (GWW) – asociația umbrelă a industriei de produse promoționale din Germania – care arată că două treimi dintre companiile germane sunt dispuse să plătească cu până la 10% mai mult pentru produse sustenabile.
PSI a fost organizat pentru a doua oară în paralel cu târgul Viscom, dând ocazia unei comunități internaționale importante să facă schimb de idei. Printre companiile prezente s-au numărat: MOB, XINDAO, Senator, Victorinox, Macma, Toppoint, JCK, Inspirion, Karl Knauer, Stiefelmayer-Contento, b & a Vertrieb, R3D, i4, Acarta, Ritter-Sport, Tramontina, Maiback sau ZirbenFamilie.
Viscom 2020 s-a adresat comunicării vizuale, prezentând în același timp o serie de inovații în materie de tipar în format mare, design interior și finisare a materialelor textile. Însă și aici vizitatorii – 7 160 la număr – au fost mai puțini decât în anii precedenți. Petra Lassahn a mizat anul acesta pe un concept interactiv, mulți vizitatori fiind atrași de frizeria maestrului André Lichtenscheidt unde a dominat tema anilor ’20 și de fațada exterioară realizată manual de către Frank Chaki, artist și designer din domeniul semnalisticii. Această notă personală a ajutat la intensificarea interacțiunii dintre reprezentanții unor sectoare diferite: producătorii de materiale textile au interacționat cu cei care oferă produse și servicii de finisare, iar desfășurarea în paralel a celor două târguri a permis producătorilor din industria de semnalistică să cunoască clienți din segmente variate, cu o atenție specială acordată sustenabilității.
Printre evenimentele care au avut loc în cadrul târgului Viscom 2020 putem enumera și o premieră mondială – lansarea noului echipament MUTOH Xpertjet 461UF, o imprimantă de birou flatbed UV LED în 6 culori. Noul produs este destinat imprimării în volume mici a unor aplicații precum husele pentru smartphone, promoționalele sau mostrele de ambalaje. Xpertjet 461UF este disponibilă atât în configurația clasică CMYK cât și în CMYK + alb + lac și poate imprima direct pe o gamă variată de materiale, inclusiv obiecte tridimensionale.
Următoarele ediții ale târgurilor PSI și Viscom vor avea loc în perioada 12-14 ianuarie 2021 la Düsseldorf.
Aflat la ediția aniversară cu numărul 50, târgul Heimtextil 2020 a trecut în agendă temele majore care domină industria internațională a materialelor textile. Detlef Braun, directorul Messe Frankfurt, a constatat la rândul său că numărul vizitatorilor a fost mai scăzut în acest an, comparativ cu edițiile precedente: „Motivul din spatele reducerii numărului de vizitatori este în principal consolidarea puternică a magazinelor specializate și a distribuitorilor care și-au îndreptat tot mai mult atenția în direcția comerțului online”. Conform acestuia, 34% dintre cei 2 952 de expozanți au catalogat situația economică a sectorului de textile drept modestă, în comparație cu anul trecut când cei care aveau aceeași părere alcătuiau un procent de numai 18%.
Cu toate acestea, ediția aniversară a Heimtextil le-a oferit celor 63 000 de vizitatori cel mai bogat program din istoria sa, cu 150 de conferințe, 30 de tururi ghidate și evenimente dedicate celor mai importante produse noi, care au încurajat schimburile de idei dintre reprezentanții unor industrii precum comerțul, design-ul, arhitectura de interior și industria ospitalității.
Pentru prima dată s-a întâmplat ca Oficiul Națiunilor Unite pentru Parteneriate (UNOP) să prezinte în cadrul Heimtextil „Obiectivele pentru dezvoltare sustenabilă”, invitând astfel la dialog reprezentanții industriei textile cu scopul de a crește nivelul de conștientizare cu privire la acest subiect. Realitatea din 2020 este clară: indiferent de mărimea companiei, niciun producător nu va putea evita materialele și procesele de producție prietenoase cu mediul.
O altă temă importantă a fost și amenajarea hotelurilor și a clădirilor publice, în jur de 370 de companii specializate având astfel ocazia să prezinte diversele proprietăți ale materialelor textile funcționale și să le ofere soluții noi designerilor de interior și experților în servicii de ospitalitate, materialul textil devenind astfel un element arhitectural. Fokke Moerel, reprezentant al firmei de arhitectură MVRDV a remarcat faptul că multe dintre noile materiale prezentate la Heimtextil oferă o flexibilitate enormă în ceea ce privește utilizarea lor creativă în diferite spații și cu diferite funcții.
Următoarea ediție a târgului Heimtextil se va desfășura tot la Messe Frankfurt, în perioada 12-15 ianuarie 2021.
Vizitatori mai puțini dar foarte informați, accentul pus pe sustenabilitate și flexibilitatea materialelor – prin aceste trei tendințe am putea rezuma săptămâna 7-10 ianuarie 2020, zile pline pe parcursul cărora Germania a dat startul inovațiilor pentru un nou an.