Tehnologia 3D este considerată noua revoluție în domeniul fashion deoarece acordă creatorilor de modă tot mai multă libertate, atât în privința modelelor cât și a costurilor: producția unor articole de îmbrăcăminte asemănătoare ar costa mult mai mult dacă ar fi realizate prin orice altă metodă.
Evoluția modului în care ne sunt create hainele nu se oprește aici, mai ales dacă luăm în considerare și dorința consumatorilor pentru produse ecologice realizate în mod sustenabil. Materialele textile sunt o parte a problemei volumului mare de deșeuri din întreaga lume, de aceea există tendința clară către a regândi metodele de producție pentru a le transforma în procese prietenoase cu mediul. Imprimarea 3D ajută la economisirea de material, dar reprezintă și o oportunitate de a folosi materiale reciclate. Un bun exemplu este gigantul Adidas, care a folosit materiale plastice reciclate găsite în ocean pentru crearea prin tehnologie 3D a tălpii unui model de încălțăminte sport, totul în cadrul proiectului Futurecraft 4D realizat în parteneriat cu Carbon 3D prin procesul numit „expunere digitală la lumină”.
Deși la început imprimarea 3D a fost folosită în industria modei pentru realizarea unor articole vestimentare ieșite din comun, în prezent designerii se concentrează pe colecții mai funcționale și mai confortabile. Este util de precizat și că imprimarea 3D poate ajuta procesele de producție ale mai multor industrii datorită vitezei de construire a prototipurilor sau a produsului final, mai ales că imprimarea 3D poate accelera și procesul de personalizare a articolelor.
Unul dintre cele mai interesante fenomene care merită amintite este cel al hainelor „digitale”: furnizorul scandinav Carlings a vândut o astfel de colecție cu până la 30 de euro/„articol” digital în doar o săptămână, deși hainele nu existau fizic. Moda digitală – care se referă la îmbrăcăminte redată 3D ce există doar în mediul digital – este o idee pusă în practică de mai mulți designeri, deoarece este o alternativă ecologică ce nu generează deșeuri. Asemenea articole de vestimentație pot fi „purtate” de un avatar digital sau suprapuse peste poza unei persoane, dar rareori există în lumea reală.
Imprimarea prin tehnologie 3D este încă o procedură complicată, tocmai de aceea vor mai trece câțiva ani până când astfel de haine vor deveni comune. În prezent acest proces de fabricație pare limitat la articolele de lux sau obiectele de artă. În principiu, procesul creației unui articol de îmbrăcăminte în 3D înseamnă realizarea lui pe bucăți mici, care apoi sunt asamblate manual pentru a se potrivi corpului uman. Combinația de diferite materiale precum plastic sau cauciuc permite creatorilor de modă să realizeze modele tot mai interesante. Cu toate acestea, crearea unui singur articol vestimentar poate dura multe ore în funcție de complexitatea modelului, ceea ce înseamnă că prețul pe care clientul final îl achită pentru astfel de haine este deocamdată mare, ceea ce îi exclude pe mulți consumatori.
Designerul Danit Peleg a creat prima jachetă imprimată prin tehnologie 3D în ediție limitată de 100 de bucăți, care poate fi și complet personalizată potrivit gusturilor clienților. Prețul unei bucăți – 1 500 de dolari – ne poate ajuta să aflăm costul estimativ al unui articol vestimentar fabricat cu ajutorul printului 3D. Totuși, dat fiind ritmul alert al evoluției tehnologiei, ne putem aștepta ca prețurile să scadă în următorii ani, mai ales că unii designeri speră ca următorul pas să fie imprimarea de materiale textile ce reacționează la factorii de mediu precum căldura sau apa.