Echipa de cercetare a început prin „instruirea” unei rețele neuronale convoluționale (CNN), aplicată cel mai frecvent la analizarea imaginilor. Instruirea s-a realizat pe baza a mii de imagini de tip portret pentru modificarea cărora a fost utilizat instrumentul Face Aware Liquify cu ajutorul unui script Photoshop. Cercetătorii au realizat apoi o serie de experimente care au dovedit că IA a fost capabilă să identifice în mod corect un procent de 99.4% dintre imaginile modificate, spre deosebire de oameni care au reușit să le detecteze într-un procent de doar 53.5%. IA este capabilă să identifice și ce parte a chipului din imaginea de tip portret a fost modificată, iar în unele cazuri poate chiar să anuleze manipularea realizată asupra fotografiei, reconstituind originalul needitat. Acest instrument se poate dovedi a fi extrem de valoros într-o lume afectată tot mai mult de clipurile sau imaginile falsificate.
Instrumentul Face Aware Liquify al programului de editare fotografică Photoshop este cel mai des utilizat pentru a ajusta forma fețelor și pentru a modifica expresiile faciale. Efectele pe care le poate produce pot fi foarte subtile, de aceea detectarea modificărilor este extrem de importantă. Pentru crearea software-ului, inginerii au folosit o bază de date cu imagini stocate în perechi ce înfățișau același subiect înainte și după manipularea fotografică prin editarea cu Liquify. Algoritmul rezultat astfel e foarte eficient, iar cercetătorii susțin că este primul de felul său proiectat pentru a identifica portretele editate, drept urmare descoperirea reprezintă un pas important în crearea unor instrumente care vor putea identifica și modificări mai complexe.
„Ideea unui buton magic universal de anulare a editării aplicate unei imagini este încă departe de realitate. Trăim într-o lume în care devine tot mai greu să avem încredere în informația digitală care ne este oferită și privesc cu entuziasm explorarea pe mai departe a acestei zone de cercetare”, a declarat Richard Zhang, cercetător Adobe. Rezultatele în acest domeniu ar putea provoca o revoluție în stoparea răspândirii știrilor sau a informațiilor cu conținut fals. Într-un articol de blog, Adobe face precizări importante: „Deși suntem mândri de impactul avut de Photoshop și de celelalte instrumente creative ale Adobe asupra lumii, recunoaștem totodată și implicațiile etice ale tehnologiei noastre. Conținutul fals este o problemă serioasă tot mai presantă”.
Compania nu are planuri imediate de comercializare a acestui nou produs, însă cercetarea în această direcție va continua, iar Adobe speră la rezultate și mai eficiente în privința acestui tip de algoritmi IA.