Pentru a combate creșterea costurilor, convertorii vor alege să îmbunătățească eficiența și flexibilitatea producției, automatizarea fluxului de lucru, dar și să reducă timpii de inactivitate și să minimizeze pierderile. Aceste acțiuni vor însemna pe de-o parte investiții suplimentare în sisteme informaționale de management (MIS), sisteme avansate de inspecție și control al benzii, precum și în echipamente de imprimare flexografice sau digitale mai rapide. O altă provocare cu care se va confrunta industria producătoare de etichete este și lipsa forței de muncă și a competențelor, astfel că mulți furnizori se vor concentra și pe îmbunătățirea proceselor de recrutare și instruire, dar și pe păstrarea angajaților. Presiuni tot mai mari sunt așteptate și din partea guvernelor, a proprietarilor de branduri și a organizațiilor ecologice cu privire la schimbările climatice, fie că este vorba de probleme de mediu, de consumul de energie, de reducerea emisiilor de dioxid de carbon, de utilizarea de materiale durabile, de minimizarea deșeurilor sau de creșterea ratei de reciclare. Iată care sunt previziunile pentru noul an ale reprezentanților unor importante companii din industria internațională de print și labeling.
Mell Bishop, Global Market Manager în cadrul ACTEGA – producător și distribuitor de lacuri speciale, cerneluri și adezivi destinați industriilor de print, labeling și packaging – consideră că piața de etichete a înregistrat o rată de creștere pozitivă în 2021, în ciuda dificultăților impuse de pandemie, iar traiectoria ascendentă va fi continuată și în 2022. În viziunea ACTEGA, două trenduri importante de urmărit în acest an vor fi îmbunătățirea experienței consumatorilor prin intermediul etichetelor și al ambalajelor și creșterea cererii pentru efecte haptice în aplicații de etichete termocontractibile de tip manșon (suprafețe în relief sau suprafețe moi la atingere) pentru stimularea vânzărilor. Totodată, potrivit managerului ACTEGA, evoluțiile sectoarelor de materiale, cerneluri și lacuri pentru etichete sunt din ce în ce mai mult determinate de atenția acordată de către consumatori și branduri ecologismului și sustenabilității. Reprezentantul ACTEGA a declarat, citat de Labels & Labeling: „Printre cele mai recente proiecte se numără extinderea gamei noastre de produse pe bază de apă pentru a le înlocui pe cele pe bază de solvenți în aplicații de ambalaje flexibile. De asemenea, avem în vedere cererea accelerată pentru ambalaje într-un singur strat – care le vor înlocui pe cele multistrat – și cererea de tehnologie „deinking” pentru ambalaje flexibile și aplicații de etichete, toate acestea pentru o reciclabilitate mai eficientă. Reducerea deșeurilor este, de asemenea, o problemă cheie care trebuie abordată anul acesta și pe viitor. Pentru a realiza acest lucru, considerăm că întreaga industrie trebuie să se unească și să acționeze, iar principalii comercianți și furnizori să facă din sustenabilitatea ambalajelor un pilon esențial al activității lor”.
Potrivit lui Jeroen Diderich, director general al departamentului „Etichete și materiale grafice“ din cadrul Avery Dennison America de Nord – furnizor global de materiale autoadezive pentru industria producătoare de etichete – compania va alege în 2022 să investească pentru a putea oferi în continuare clienților produse de înaltă calitate la prețuri competitive, în ciuda penuriei de materii prime și a inflației costurilor. Avery Dennison va investi în consolidarea lanțului de aprovizionare, dar și în inovare și sustenabilitate. În acest an, Diderich anticipează evoluția tendințelor în materie de sănătate și wellness, care vor stimula crearea de noi produse, influențate de comerțul electronic.
Patrick Graber, manager al departamentului de marketing strategic în cadrul Bobst – important producător de echipamente pentru furnizorii de servicii de imprimare etichete și ambalaje – are încredere în rata mare de creștere a pieței de etichete, cu accent pe etichetele imprimate cu tehnologie inkjet UV. Potrivit acestuia, toate companiile producătoare de etichete trebuie să se reorienteze către un mediu multitehnologic pentru a permite o flexibilitate și o profitabilitate mai mari: „Este vorba despre optimizarea întregii producții. Această tendință se va accentua deoarece prețul per etichetă continuă să scadă datorită mașinilor mai productive și mai automatizate – în principal inkjet UV și tehnologia all-in-one. În segmentul flexografic, echipamentele vor deveni tot mai digitalizate, ceea ce va crește profitabilitatea în cazul tirajelor mai mici”.
Reprezentantul producătorului de tehnologii avansate de imprimare Durst Group, Thomas Macina, Global Sales Manager pe departamentul de etichete și ambalaje flexibile, consideră că pandemia a avut un impact semnificativ asupra comportamentului consumatorului, anticipând că schimbările principale vor fi următoarele: consum pe termen scurt și imprevizibil pe fondul urgenței date de pandemie, tendință de deglobalizare cu creșterea importanței lanțurilor de aprovizionare locale, dar și creșterea interesului și preocupării consumatorilor pentru starea planetei. Totodată, în viziunea Durst, convertorii de etichete vor trebui să dispună de tehnologiile necesare pentru a se adapta rapid la noile cerințe, să livreze tiraje mari în cel mai scurt timp posibil, să facă față unor tiraje numeroase dar mai mici și să implementeze soluții ecologice. Reprezentantul companiei prezice următoarele nevoi care se vor impune în industria de labeling în 2022: „Fiabilitate, simplitate și automatizare, productivitate și eficiență a costurilor pentru a putea livra rapid orice etichetă și orice tiraj”.
Victor R. Gomez, director al departamentului „Produse industriale pentru etichete“ din cadrul Epson America – important producător mondial de imprimante inkjet – consideră că provocările din 2022 vor fi similare celor din anul precedent, mai ales accelerarea problemelor legate de forța de muncă din cauza pensionării operatorilor în vârstă, care sunt mai expuși riscurilor pandemiei. Această realitate va provoca ascensiunea imprimării digitale, tehnologie pentru care se pot găsi mai ușor operatori sau ucenici. Reprezentantul Epson anticipează că provocările legate de lanțul de aprovizionare nu vor fi rezolvate prea curând. Potrivit acestuia, „nu există soluții pe termen scurt – este o problemă cu care ne vom confrunta probabil pentru următorul an calendaristic”.
Haim Levit, director general al HP Indigo – divizie a HP Inc. care dezvoltă, produce și comercializează soluții de imprimare digitală – anticipează schimbarea în ritm alert a industriei de imprimare. Potrivit lui Levit, transformarea digitală nu se referă doar la tehnologie, ci și la reinventarea companiilor producătoare, care trebuie să se adreseze nevoilor în continuă evoluție ale brandurilor. Reprezentantul HP consideră că doar convertorii care dețin soluții de producție digitală versatile vor putea supraviețui fluctuațiilor create de pandemia de Covid-19.
La rândul său, Jorge Cordoba, manager general al producătorului de hârtii autoadezive și filme pentru industria de labeling – Lintec Label – este de părere că produsele farmaceutice, alimentele, ambalajele flexibile și etichetele inteligente sunt sectoarele în creștere care vor continua să se extindă și 2022.
Anul 2022 va aduce provocări fără precedent, potrivit lui Jakob Landberg, director de vânzări și marketing în cadrul Nilpeter – producător global de tehnologie de imprimare flexo, offset și inkjet. În timp ce unele zone ale lumii au gestionat foarte bine criza Covid-19, alte regiuni precum Asia, America Latină și anumite spații europene încă întâmpină mari dificultăți – lucru care va continua din păcate și în 2022. Reprezentantul Nilpeter anticipează totodată și introducerea mai multor tehnologii noi (digitale, bazate pe Internetul Lucrurilor), declanșată de creșterile de prețuri și de piețele de etichete foarte aglomerate. Va apărea automatizarea fluxului de lucru cu accent pe schimbări mai rapide și deșeuri minime, automatizarea fiind crucială pentru atragerea noilor generații de operatori și manageri în industria producătoare de etichete. Mai mult, Jakob Landberg consideră că în 2022 vom vedea un nou val de fuziuni și achiziții – o manifestare a schimbărilor inevitabile.
Danny Mertens, director de comunicare corporativă al companiei Xeikon – divizie a Flint Group și unul dintre cei mai importanți producători de tehnologie digitală pentru imprimare – a declarat că Xeikon intenționează să își dezvolte instrumentele de comunicare online. Xeikon a observat o creștere importantă pe segmentul etichetelor în tiraje mici, înnobilate prin mijloace digitale, pe când în industria de packaging producătorul a remarcat un mare interes pentru soluția de imprimare a cartonului ondulat, Xeikon Idera. Potrivit lui Mertens, „criza de sănătate se va stabiliza, criza climatică va fi atotcuprinzătoare și întreprinderile vor trebui să ofere obiective de sustenabilitate mai puternice”.
În 2022 liderii industriei globale de labeling par să îi dea dreptate lui Charles Darwin, potrivit căruia supraviețuirea aparține celor care gestionează cel mai bine schimbarea.
Sursa: Labels & Labeling