Massimo Colombo, managerul de vânzări al companiei, ne-a oferit mai multe informații despre Metis, întreprindere care continuă o tradiție de familie în domeniul proiectării industriale începută în urmă cu aproximativ un secol. Istoria companiei a început oficial încă de când fondatorul său oferea servicii de consultanță unor importante instituții precum Agenția Spațială Europeană și NASA în domeniul tehnologiei sateliților. Toți senzorii pe care Metis îi utilizează în prezent provin din acest domeniu, în care compania activează încă de la sfârșitul anilor ’70. La finalul anilor ’80 Metis a fost înființată ca producător de echipamente de scanare care se concentra pe sectoarele patrimoniului cultural și pe conservarea acestuia prin digitalizare. Primul produs lansat de Metis a fost o cameră utilizată pentru crearea hărților cadastrale – era o cameră foarte mare, capabilă să scaneze dintr-o singură trecere o suprafață de 4,00 x 2,80 metri. Aceasta este încă folosită în numeroase instituții, precum Arhivele de Stat din Veneția. După debutul Metis în domeniul digital, compania a activat timp de aproximativ 30 de ani pe sectorul patrimoniului cultural. 10 scanere Metis sunt utilizate în biblioteca Vaticanului, altele sunt în uz la Biblioteca Congresului din Italia, iar peste 150 de sisteme de scanare Metis sunt utilizate în bibliotecile muzeelor din întreaga lume și în diversele zone ale patrimoniului cultural.
În 2009 Metis și-a diversificat portofoliul, adresându-se tuturor industriilor care necesitau scanarea de materiale originale, iar în 2010 compania a obținut primul brevet pentru metoda de iluminare inovativă „DC SynchroLight”. În 2014, compania a obținut un alt brevet pentru noua metodă „METIS Photometric Stereo 3D” destinată scanerelor bazate pe senzori liniari. Acesta a fost urmat de numeroase alte inovații. Toate scanerele și soluțiile software Metis sunt produse „in-house” folosind cele mai noi standarde ale industriei. Potrivit managerului de vânzări, în prezent compania este lider de piață în industriile în care activează. Massimo Colombo a oferit și numele unor clienți valoroși ai Metis: în industria mobilei – Ikea; în industria producătoare de pardoseli nume mari precum Unilin Parquet utilizează scanerele Metis pentru a-și scana materialele din marmură și a le reproduce prin imprimare digitală sau gravare; în industria producătoare de ceramică, Metis lucrează cu producători importanți precum Porcelanosa sau Marazzi deoarece tehnologia de scanare a companiei este foarte avansată în ceea ce privește culoarea, precizia și reproducerea texturii 3D. Recent, Metis a pătruns și pe sectorul fluxurilor de lucru PBR (Physically Based Rendering, randarea bazată fizic), care permit reproducerea detaliată a texturilor prin scanare de mare rezoluție, cu diferite utilizări în mediul virtual. Spre exemplu, Adidas a achiziționat de curând un scaner Metis pentru a dezvolta noi designuri de adidași cu ajutorul mediului virtual, după scanarea materialelor. Scopul PBR este de a oferi o reprezentare exactă și fotorealistă a modului în care lumina interacționează cu proprietățile și texturile materialelor. Sistemele Metis pot scana inclusiv picturi de format mare sau picturi murale, în mai multe treceri. Software-ul „îmbină” automat scanările pentru crearea unor imagini și materiale de până la 60-70 GB, care pot fi reproduse prin tehnologie de imprimare digitală sau 3D la calitate înaltă, chiar și cu ajutorul mai multor echipamente de imprimare. În prezent, compania are sediul în Roma, Italia, iar principalul său centru de producție este situat în Toscana.
Metis a prezentat la standul Mons Medius din cadrul expoziției Print & Sign 2022 scanerul pentru suprafețe SURF 3D, un sistem entry-level creat la cerere pentru o companie producătoare de obiecte din ceramică, dornică să își eficientizeze procesele de gestionare a culorilor și să evite scanarea/calcularea culorilor cu ajutorul spectrofotometrelor – în industria ceramicii, acesta este un proces foarte lent. SURF 3D poate fi utilizat și de studiourile de design pentru studierea texturilor. Acest scaner este capabil să înregistreze în mai puțin de un minut informațiile exacte legate de culoare, calculare a reliefului 3D și a luciului din materiale precum lemn, piele, țesături și textile, ceramică, piatră naturală, artă plastică etc. Scanerul SURF 3D este ideal în aplicații de imprimare digitală de dimensiuni medii care necesită date color 3D, precum reproducerea lucrărilor de artă plastică de dimensiuni reduse, producția de huse personalizate pentru telefoane, meniuri având coperte sofisticate, colantarea obiectelor cu materiale speciale, dar și aplicații de dimensiuni medii pentru ceramică și tapet. SURF 3D a fost conceput și pentru aplicații de randare 3D, unde scanerul poate fi utilizat pentru a capta proprietățile materialului și pentru a permite reproducerea lui exactă în aplicații de tipul CAD sau CGI. Metis SURF 3D scanează la o rezoluție de 400 PPI (scalabilă prin software) materiale originale cu grosime maximă de 5 cm, având o zonă de scanare de minim 49×32 cm și maxim 49×85 cm. Echipamentul utilizează o cameră Nikon D850 integrată, cu autofocus controlat prin software și beneficiază de 8 surse de lumină controlate independent, putând scana materiale la rezoluție maximă în aproximativ 30 de secunde.
Cea mai puternică piață pentru Metis este China, unde a vândut peste 120 de sisteme de scanare, iar un obiectiv de viitor al companiei este să își mențină poziția de lider pe piețele pe care activează – pe sectoarele de ceramică, pardoseli, tapet, gravare și imprimare 3D – și să se dezvolte pe piața PBR, un sector dedicat în special zonei de marketing (cataloage, materiale 3D și virtuale). Massimo Colombo a adăugat: „Suntem interesați și de piața articolelor vestimentare – de când Adidas a început colaborarea cu noi, suntem în contact și cu alte companii din industria modei, drept urmare în viitor moda va fi de asemenea o zonă foarte importantă pentru noi. I-am întâlnit pe cei de la Mons Medius în urmă cu aproximativ doi ani, iar de curând au decis să devină distribuitorii noștri exclusivi în România și Bulgaria – acesta este anunțul oficial al parteneriatului nostru”.