Industria ambalajelor a implementat de mult timp soluții de automatizare a proceselor tehnologice. Unitățile de producție au început să se îndrepte din ce în ce mai mult către o automatizare completă, eliminând oamenii din ecuație cu scopul de a spori eficiența și de a reduce erorile umane. Totuși acest grad de automatizare aduce cu sine probleme proprii.
În general sistemul funcționează bine 99,9% din timp, însă uneori se strecoară și erori. Echipamentele care imprimă datele de fabricare a produselor sunt controlate de sisteme automatizate. Atunci când unul dintre echipamentele care lucreză în linie se defectează trebuie înlocuit, însă există și posibilitatea ca utilajul care îl înlocuiește să nu poată fi imediat cotrolat de sistemul automatizat. În această situație, un produs cu o dată inscripționată greșit ar putea să părăsească fabrica fără să fie verificat. Prezența unor muncitori la capătul liniei de producție care să verifice eventualele erori poate rezolva doar parțial problema, deoarece nu există nicio garanție că ochiul uman ar putea să observe toate greșelile de tipar.
Deși există o îngrijorare cu privire la posibilitatea ca inteligența artificială să înlocuiască operatorii umani, atunci când vine vorba despre imprimarea etichetelor, eliminarea oamenilor din cadrul liniei de producție este o soluție ce are potențialul de a salva sume importante de bani pe care companiile le pierd anual din cauza retragerii de pe piață a anumitor produse cu etichete inscripționate greșit.
OAL – companie cu sediul în Anglia care produce sisteme automatizate pentru liniile de producție din industria alimentară – a dezvoltat un sistem care utilizează procesul de învățare al mașinii pentru a identifica greșelile de printare a datelor variabile pe etichete. APRIL Eye este primul sistem de inspecție video bazat pe inteligența artificială care elimină operatorii umani din procesul de inspecție.
OAL a dezvoltat acest sistem împreună cu cercetătorii de la Universitatea din Lincoln-Anglia, care a reunit cei mai buni specialiști în domeniul inteligenței artificiale pentru a dezvolta soluția APRIL Eye. Proiectul a fost finanțat prin programul „Innovate UK” și a avut ca obiectiv descoperirea modului în care inteligența artificială ar putea revoluționa procesele de ambalare din industria alimentară.
APRIL Eye este rezultatul unei inițiative conduse de Tesco – un important retailer – în vederea eliminării deșeurilor alimentare prin prevenirea erorilor umane. Această tehnologie este diferită de cea utilizată în prezent, care e capabilă să identifice variațiile de la un standard, însă de fiecare dată când acest standard se schimbă trebuie ca operatorul calificat să intre în sistem și să-l învețe ceea ce s-a schimbat.
În plus, dispozitivele tradiționale de inspecție se bazează pe recunoașterea optică a caracterelor (OCR), însă datorită extinderii utilizării imprimantelor cu jet de cerneală în industria alimentară – care au un grad mai mare de variabilitate – aceste dispozitive nu au fost implementate pe scară largă. Soluția a fost integrarea inteligenței artificiale în sistemul de inspecție a imaginilor prin alcătuirea unui set complet de date și antrenarea unei rețele neuronale complexe pentru a extrage și clasifica toate caracteristicile imaginilor, care în cazul datelor variabile sunt reprezentate de obicei de litere și cifre.
APRIL Eye verifică peste 300 de ambalaje pe minut, putând astfel îmbunătăți considerabil procesele, siguranța, calitatea și eficiența, reducând în același timp costurile de ambalare pentru producătorii de alimente și băuturi.
Viteza sistemului permite totodată creșterea capacității de producție fără a compromite siguranța produselor. Linia de ambalare se oprește complet dacă datele variabile nu corespund și astfel nicio etichetă cu date incorecte nu pătrunde în lanțul de aprovizionare, protejând atât consumatorii cât și producătorii.
Sistemul a fost instalat pentru prima dată în fabricile a doi dintre producătorii de top la nivel mondial, apoi a fost implementat și de alți clienți OAL. Producătorul a declarat că până în prezent aceste companii nu au raportat retrageri ale produselor de pe piață cauzate de ambalajele inscripționate cu date incorecte.