Instrumente de realitate augmentată sau virtuală, tehnologie de recunoaștere facială sau software destinat eficientizării înscrierii contactless a vizitatorilor – toate aceste facilități devin în prezent tot mai populare, trend care se va păstra cel mai probabil și în anii următori. Oferite inițial drept variante la imposibilitatea organizării expozițiilor fizice, târgurile virtuale câștigă tot mai mult teren deoarece răspund nevoii organizatorilor de a atrage un număr cât mai mare de vizitatori: aceștia au acum posibilitatea de a nu se limita doar la un public fizic – transmiterea în direct a evenimentelor sau organizarea lor în format virtual permit accesul la o audiență globală. Prin intermediul platformelor de evenimente sau chiar a rețelelor de socializare, organizatorii se găsesc acum în situația de a putea oferi conținut și celor care, din diferite motive, nu puteau participa în persoană la evenimente, crescând astfel amploarea respectivelor târguri și vizibilitatea produselor prezentate.
Platformele dedicate târgurilor virtuale funcționează pe aproximativ aceleași principii ale centrelor expoziționale tradiționale, oferind în schimb și avantajul de a garanta vizitatorilor accesul timp de 365 de zile pe an, în vreme ce echipamentele sau produsele prezentate pot fi „vizitate” de oriunde în lume fără costurile biletelor de avion și ale hotelurilor. În funcție de formatul evenimentului virtual, organizatorii pot opta inclusiv ca standurile digitale să fie prezentate publicului în mărime naturală. Participanții pot viziona orice produs având în plus și opțiunea de a descărca informații variate și chiar materiale video – generând astfel cereri de cotații de preț în timp real. Totodată, expozanții își pot actualiza chiar și săptămânal produsele prezentate la stand. Târgurile virtuale din domeniul poligrafic, precum ediția „virtual.drupa” ce va avea loc în perioada 20-23 aprilie 2021 pe platforma „drupa preview”, permit expozanților și facilitatea organizării de seminarii și demonstrații în fața unei piețe globale. Un punct de vedere reprezentativ pentru companiile expozante la mari evenimente de profil de tipul FESPA sau drupa, care au preferat anul acesta să își organizeze propriile evenimente virtuale, a fost exprimat de către Hery-Christian Henry, director de marketing și sustenabilitate în cadrul Wipak, distribuitor global de soluții și servicii de ambalare. Potrivit publicației Packaging Insights, acesta pledează pentru o regândire totală a expozițiilor tradiționale, cu participarea mijloacelor tehnice de ultimă oră: „Expozițiile fizice trebuie să își regândească radical oferta. Va exista întotdeauna spațiu pentru un eveniment fizic remarcabil – dar această practică se va schimba cel mai probabil în viitor”.
Ca urmare a restricțiilor de călătorie și a regulilor de distanțare socială am văzut tot mai multe evenimente online de tipul webinariilor. Participarea ca expozant în cadrul unui târg devine, în aceste condiții mereu schimbătoare, tot mai nesigură și costisitoare – pandemia a declanșat amânări și anulări de ultim moment, fapt care a complicat planurile vizitatorilor, expozanților și organizatorilor. Bugetele au fost micșorate din cauza noilor provocări, astfel că variantele virtuale sunt în unele cazuri singurele posibile. Secretul unui eveniment virtual reușit este garantarea întregii game a activităților variantei tradiționale: lansări de produse noi, demonstrații, oferte și contact cât mai direct cu echipa de vânzări. Însă pandemia de coronavirus a generat diverse formate de evenimente virtuale experimentale, care cel mai probabil îi vor determina pe producătorii de echipamente să reducă în viitor numărul de expoziții fizice la care vor participa, înlocuind aceste prezențe prin practici mai creative susținute de tehnologia de ultimă generație din mediul digital.