Piața tiparului comercial este mare, însă cea a textilelor este uriașă – de la hainele pe care le purtăm la decorațiunile din casele noastre. Conform datelor raportate în industrie, valoarea pieței de textile a atins cifra de 970,4 miliarde dolari la nivel mondial în 2016. Aproximativ 44% din industria textilă este reprezentată de articolele de îmbrăcăminte, o treime de produsele decorative, restul fiind aplicațiile industriale. Majoritatea produselor textile sunt încă imprimate prin intermediul procedeelor convenționale, însă există și furnizori de servicii de print care investesc în echipamente digitale pentru a putea realiza comenzile pentru volume mici.
Piața este susținută de un lanț de aprovizionare complex, iar printerii sunt doar o componentă mică a acestei industrii. Chiar dacă furnizorii de servicii de imprimare comercială nu fac parte din acest lanț de aprovizionare, își pot îndrepta totuși atenția spre acele segmente ale industriei de textile care le sunt mai accesibile și chiar similare cu aplicațiile pe care aceștia le produc deja, cum ar fi cele pentru semnalistica soft și direct-to-garment.
Semnalistica soft – steaguri, bannere in-store pentru zona de retail, tapițerie – reprezintă o adevărată oportunitate pentru acești furnizori. Potrivit specialiștilor de la Keypoint Intelligence, piața produselor pentru semnalistică soft va înregistra o rată anuală de creștere de 6% în perioada 2017-2022, însemnând o producție de 91,3 milioane mp tipăriți.
În timp ce peste 70% din produsele de pe piață sunt imprimate prin utilizarea procedeelor de sublimare, tehnologiile de imprimare latex și UV sunt tot mai des folosite pentru a crea aplicații de semnalistică soft. Pentru a profita de această oportunitate de piață, furnizorii de servicii de tipar trebuie să își adapteze oferta astfel încât să poată îndeplini cerințele grupului țintă de clienți.
Primul pas este evaluarea piețelor verticale pentru a putea determina care sunt cele mai potrivite aplicații și care dintre acestea stabilesc cerințele de producție. De exemplu universitățile au nevoie de bannere simple sau retroiluminate, care nu au dimensiuni foarte mari și nu necesită o tăiere pe contur complexă. Pe de altă parte, cu ocazia diferitelor evenimente se cer bannere de diverse formate care necesită mai multe procedee de finisare, de la aplicarea siliconului pe margini la tăiere pe contur și numeroase opțiuni de montare.
Un avantaj important al aplicațiilor de semnalistică soft este că pot avea marje de profit cu 40-60% mai mari în raport cu alte aplicații de tipar comercial.
În prezent, imprimarea direct-to-garment este un proces digital de transfer în care imaginea este tipărită pe un suport textil și fixată apoi cu ajutorul căldurii. Utilizarea cernelurilor pigmentate care sunt aplicate prin tehnologia cu jet de cerneală direct pe un produs finit, cum ar fi un tricou, devine din ce în ce mai frecvent întâlnită. Materialele închise la culoare sunt tratate în prealabil, iar după imprimare este necesar ca produsul să fie supus și unui tratament termic în așa fel încât să adere la suportul textil. Tehnica este foarte asemănătoare cu alte procedee de imprimare pe care furnizorii de printuri comerciale le-au perfecționat, cum ar fi imprimarea prin transfer termic. În acest caz imaginea este mai întâi printată pe o hârtie specială și mai apoi transferată pe materialul textil cu ajutorul unei prese de transfer termic.
Datorită faptului că volumul de produse din fibre sintetice crește, furnizorii au căutat noi modalități de imprimare directă a acestor materiale. Rezultatul a fost lansarea pe piață a unei noi tehnologii pe bază de pigmenți care permite printarea cu cerneală albă, urmată de CMYK. Această tehnologie va face posibilă imprimarea direct-to-garment a substraturilor din bumbac sau din amestec de bumbac și materiale sintetice. Se estimează că valoarea aplicațiilor direct-to-garment va fi de 10 miliarde euro până la sfârșitul anului 2021.
Deși imprimarea digitală a textilelor prezintă numeroase oportunități, nu este lipsită de anumite provocări legate în general de înțelegerea diferitelor substraturi, cerneluri, programe software, echipamente și procedee de finisare.
Cunoașterea piețelor poate crește șansele de succes, iar furnizorii de servicii de print comercial care doresc să pătrundă în îndustria de textile trebuie să se concentreze pe aplicații cu procese similare de imprimare care pot fi comercializate clienților existenți sau adiacenți.