Acestea fiind spuse, colantarea auto nu este o afacere nouă; dimpotrivă, exista încă de acum o sută de ani. Mult timp vopsirea la comandă a dominat piața personalizării autovehiculelor, deși este drept că nu toată lumea îşi putea permite costurile. Astfel, oamenii puteau să-şi transforme complet mașinile, cu modele alese de ei și cu efecte sau culori subtile sau mai puţin subtile. De multe ori acestea nu puteau fi obținute de la dealerul original, ceea ce însemna că vehiculul personalizat era cu adevărat unic. Să ne gândim doar la faimosul Rolls Royce Phantom din 1969 deţinut de John Lennon, model pictat cu un design Flower Power („Puterea Florii” – simbol al rezistenţei pasive şi nonviolenţei), un simbol în ton cu epoca, care însă i-a fost refuzat categoric starului Beatles de către Rolls Royce atunci când acesta l-a solicitat iniţial. Odată cu designurile la comandă din industria cinematografică şi de televiziune cu care deja ne-am obişnuit atât de mult, modificarea aspectului vehiculelor a atins noi culmi ale popularităţii, iar personalizarea pe care o oferiţi vehiculului dv este considerată de mulți un simbol al statutului pe care îl deţineţi.
În zilele noastre, alte forme îmbunătăţite de personalizare domină peisajul auto; ca atare, vremurile vopsirii personalizate în stil tradițional sunt demult apuse, lăsând loc colantării auto mai noi, mai simple, mai accesibile ca preţ și până la urmă mai eficiente.
Imprimantă Mimaki SIJ-320 UV
Tehnologia
La finele anului 2021, valoarea estimată a industriei de colantare auto deja depășise extraordinara sumă de 4,7 miliarde USD, iar trendul preconizat nu poate fi decât ascendent în următorii ani, cu o creștere estimată de 22% până în 2030. Este evident că a existat un avânt uriaș în industrie, iar diferitele cauze care au condus la acest fenomen provin din progresele înregistrate în domeniul tehnologiei și al materialelor utilizate, începând de la folie, cerneală şi adezivi şi până la imprimanta propriuzisă.
Procesul este simplu. Specialiştii în colantare utilizează imprimante în rolă de format mare pentru a imprima diverse culori sau modele, iar acum şi diferite texturi, pe o folie de vinil cu un strat adeziv, care este apoi aplicată pe caroseria vehiculului cu ajutorul unui pistol termic care eliberează adezivul.
Până nu demult, cernelurile pe bază de eco-solvenți și latex erau nelipsite din dotarea firmelor de colantare, fiind renumite pentru durabilitatea lor. Însă deoarece acoperirile cu eco-solvenți prezintă neajunsul major al timpului de uscare de care au nevoie cernelurile înainte să poată avea loc procesul de laminare, mai multe companii încep să caute alternative.
Pentru a transforma piața, compania Mimaki a ajuns la concluzia că pentru a ajuta companiile de colantare să economisească și mai mult timp și bani, ar trebui implementat un nou tip de metodă.
Ar putea fi ultravioletele soluţia?
Dintotdeauna s-a crezut că cernelurile cu uscare rapidă UV nu pot oferi rezultatele scontate în sectorul colantărilor auto, deoarece rigiditatea și inflexibilitatea cernelii ar împiedica-o să se muleze fără probleme pe curburile și concavităţile unui vehicul.
Având o vastă expertiză în domeniul imprimării în rolă și pe suport plat și totodată deţinând un portofoliu imens de imprimante UV, compania Mimaki a acceptat provocarea. În acest sens, departamentul său de cercetare și dezvoltare și-a propus să facă pionierat în ceea ce priveşte aplicarea acestor cerneluri cu uscare rapidă UV în domeniul colantărilor auto.
Graţie cernelurilor sale LUS-170 și LUS-190, dezvoltate special pentru universul decoraţiunilor, compania japoneză demonstrează nu doar că aceste cerneluri UV sunt mai mult decât potrivite pentru colantarea mașinilor, ci şi că rezultatele obţinute le-au depășit cu mult pe cele ale metodelor convenționale, atât din perspectiva calităţii, cât şi a performanţei. Iar dacă au fost folosite în combinaţie cu una dintre imprimantele UV în rolă de la Mimaki – în care uscarea rapidă a cernelii este o parte integrantă a procesului de imprimare – procesul complet a fost mult mai rapid în comparație cu metodele convenționale, aşa cum au constatat specialiştii companiei.
Cerneluri UV LUS 170 şi 190 pentru imprimantele UV Mimaki
Fiind caracterizate de o flexibilitate extremă și o foarte bună aderență la materialul pe care sunt aplicate, cernelurile LUS pot atinge niveluri înalte de acurateţe şi precizie. În plus, ca noutate, se pot realiza diferite finisaje, cum ar fi efecte lucioase, mate și chiar embosate.
O altă caracteristică premiată a acestor cerneluri este rezistenţa lor maximă la factori externi, cum ar fi intemperiile, spălarea, pietrele etc. În pofida acestui fapt, spre deosebire de metodele anterioare, îndepărtarea stratului acoperitor realizat cu ajutorul cernelurilor UV Mimaki este facilă, iar caroseria maşinii este lăsată complet intactă.
Concluzie
Popularitatea continuă a colantării auto, stimulată şi de progresele înregistrate în sectorul imprimării inkjet digitale, va duce inevitabil la dezvoltări și posibilități noi şi fascinante, atrăgând tot mai multe companii și utilizatori finali. În plus, pe măsură ce cresc capabilitățile, minţile creative şi inovatoare încep să privească dincolo de colantarea vehiculelor. Fie că este vorba de afaceri sau de plăcere, colantarea cu vinil este viitorul, iar Mimaki va fi acolo la fiecare etapă de pe traseu.
Mai multe informaţii sunt disponibile vizitând pagina de web a dealerului Geko, unic importator pentru produsele Mimaki din România, Republica Moldova şi Bulgaria: