Un prim trend care se anunță a fi important în 2023 este misticismul care, în contextul designului grafic, implică utilizarea iconografiei specifice astrologiei și divinației, imagistica incluzând simbolismul popular, semnele zodiacale, ochii atotvăzători din diferite culturi, florile de lotus și geometria sacră. Dintr-un punct de vedere pur vizual există o blândețe inerentă a acestor desene, ele fiind construite cu linii subțiri și curbe organice care par ușoare și delicate. Culorile devin liniștitoare atunci când sunt atenuate. Iar imaginile cu luni, stele și chipuri meditative evocă o pace înălțătoare, o evadare din preocupările pământești care oferă speranță și alinare. Toate aceste atribute sunt cele care conferă trendului atracția sa de masă: nu trebuie să crezi în cărțile de tarot pentru a experimenta seninătatea designurilor mistice.
2023 va oferi publicului și o reinterpretare a risografiei – tehnică de imprimare dezvoltată la mijlocul anilor ’80 de către Riso Kagaku Corporation din Japonia, companie care a creat duplicatoarele (risografele). Risografia a deschis calea către fotocopierea și tipărirea necostisitoare, în tiraje mari, prin utilizarea culorilor desaturate, cel mai adesea rezultând imagini cu aspect granulat și stilizate neintenționat prin duble expuneri. În 2023, imprimarea risografică va fi reimaginată pentru grafica digitală și abstractă. Texturile acesteia adaugă profunzime și „zgomot” formelor minimaliste, iar acest lucru îi va inspira pe mulți designeri să creeze compoziții suprarealiste și abstracte, cu note vintage. Atunci când sunt reprezentate personaje reale, texturile și culorile sunt combinate cu o serie de caricaturi exagerate și trăsături simplificate, transformând familiarul în necunoscut. În cele din urmă, această tendință estompează granița dintre formele de bază și procesele mecanice.
Designul anului viitor va ilustra și renașterea punk-ului, o contracultură rebelă cu rădăcini în mișcarea artistică Dada din anii ‘20. De atunci nu a dispărut niciodată cu adevărat – s-a născut la marginea societății și acolo persistă, însă în 2023 vom asista la o renaștere a atracției sale de masă, deoarece oamenii vor găsi motive suficiente pentru a se revolta împotriva sistemelor falimentare. Din punct de vedere estetic, punk-ul tinde să fie caracterizat de tehnici DIY, cum ar fi scrisul mâzgălit, decupajele, fonturile nepotrivite și colajele haotice. Designul punk este o respingere generală a opulenței, nu se teme să fie dezordonat pentru că viața este dezordonată, iar publicul găsește alinare în această onestitate. În plus, aceste aranjamente dezordonate sunt energice din punct de vedere vizual – aproape că putem auzi strigătul de frustrare în marginile zimțate și în stropii de graffitti.
În 2023, mulți designeri vor apela la arta liniară minimalistă pentru a crea ilustrații pline de umor – acesta este un stil retro ce recreează amintirea nostalgică a desenului cu markere cu vârf de pâslă. Simplitatea lui se pretează la un stil caricatural, motiv pentru care acest trend se potrivește de minune pentru proiecte mai vesele și relaxate. Și pentru că aceste desene sunt atât de minimaliste, ele pot face față culorilor ultra-strălucitoare fără a copleși privitorul. Pentru a spori efectul retro, mulți designeri asociază aceste ilustrații cu fonturi de tip „bubble” de epocă și caracteristici de design care amintesc de reclamele din revistele vechi, precum marginile ovale și autocolantele în formă de stea.
Suprarealismul va rămâne întotdeauna o abordare de design populară datorită noutății, ciudățeniei și inventivității sale, însă anul viitor suprarealismul va primi o asociere neașteptată cu tehnicile de aerografie din anii ’80, care vin cu filtre retro fine, suprapuse peste imagini stranii și fantastice. Astfel se produc efecte translucide, diafane și delicate care atenuează obișnuita dezorientare pe care o evocă suprarealismul, acoperind grafica cu o ceață uniformă, de parcă ne-am aminti imaginea dintr-un vis rememorat pe jumătate. În unele cazuri, estomparea culorilor creează o strălucire blândă, ceea ce face ca imaginea să pară primitoare și transcendentă. În ansamblu, suprarealismul asociat cu tehnicile de aerografie favorizează apropierea, ca și cum ar sugera că straniul a devenit acum obișnuit.
Tiparele sunt un element de bază în designul grafic, fiind utile pentru a oferi fundaluri sau pentru a încadra conținutul, iar natura este o sursă bogată în tipare, deoarece amestecurile de frunze, fructe și liane creează compoziții la fel de pline de viață ca o pădure. Dar în 2023, tiparele din natură devin mai puțin rafinate prin texturi aspre și colorit discordant. Această tendință reinterpretează temele familiare ale naturii în desene neașteptate și capricioase. De asemenea, respinge precizia geometrică impusă prea des de instrumentele de artă vectorială, preferând în schimb imperfecțiunile mâinii umane tremurânde. Așadar acest trend al motivelor botanice populare se va exprima și prin texturi realizate manual și prin valorificarea imperfecțiunilor.
În 2022 am asistat la revenirea în designul grafic a psihedelicului anilor ’60, care oferea escapism, atrăgând privitorii în lumi colorate. În 2023 trendul continuă acest avânt, însă de data aceasta prin revenirea psihedelicului spațial al anilor ’90. În timp ce stilul psihedelic se inspiră adesea din natură – există nori multicolori și ciuperci care se topesc în multe astfel de compoziții – psihedelicul spațial este despre „căsătoria” dintre viitor și trecut. Aceasta include tehnici retro din anii ’90 precum tiparele Memphis Design, stiluri specifice desenelor animate și culori care amintesc de rechizitele școlare de epocă. Totodată îmbină teme futuriste precum androizi și nave spațiale, peisaje vaporwave, medii simulate și neonuri cyberpunk. Cu aceste ilustrații luminoase și pline de imaginație, designerii din 2023 vor privi cu optimism spre viitorul tehnologic.
Cu cât oamenii petrec mai mult timp în spațiile online decât în spațiile fizice, cu atât mai puțin clare pot părea granițele dintre cele două. Iar în 2023, designerii grafici promit să spulbere complet această graniță prin prelucrarea ilustrațiilor digitale și transformarea lor în fotografii realiste. Deși dimensiunea mixtă a fuziunii dintre artificial și real poate suna distopic, această tendință se axează foarte mult pe bucurie și fantezie – stropi de culoare vibrantă și desene animate zâmbitoare subliniază contrastul dintre elementele disparate. De asemenea, acest stil arată lumea așa cum ne-am dori să fie, un loc al descoperirilor și al minunilor. Atunci când viața pare uneori sumbră, puterea imaginativă a artei este cea care ne oferă evadare și ne amintește că suntem capabili să creăm magie, dacă ne punem mintea la contribuție.
Stilul Acid Graphics, denumit uneori Y2K grunge, reprezintă următoarea etapă a renașterii Y2K, care a început anul trecut. Estetica Y2K este inspirată de mijlocul anilor ’90 și începutul anilor 2000, când internetul a devenit mai popular. Acest stil este de obicei destul de futurist și ușor retro și se caracterizează prin texturi sumbre, crom metalizat, rețele fragmentate și forme amorfe. Este un tip de nostalgie care favorizează întunericul în detrimentul amintirilor plăcute, având în vedere că s-a născut din subcultura gotică de la sfârșitul anilor ’90. Trendul Acid Graphics se potrivește cu stiluri precum brutalismul și anti-designul, deoarece este capricios și folosește adesea reprezentări ale erorilor de calculator, text aglomerat și straturi dezordonate. Acest trend prezintă o latură mai întunecată a internetului, găsindu-și cea mai bună expresie pe site-uri web, coperți de album și postări pe rețelele de socializare. Este un stil care contemplă dacă viitorul artei digitale va fi orientat mai mult către computere decât către ochii umani.
Dacă în 2022 escapismul a devenit o temă dominantă în designul grafic, creatorii căutând să atragă privitorii în lumi hipnotizante și pline de imaginație, acest trend va rămâne puternic și în 2023, când escapismul va deveni experimental. O mare parte dintre aceste experimente se vor inspira din recentele progrese tehnologice, deoarece în 2022 am asistat la apariția virală a artei generate de inteligența artificială, la promisiunea Metaversului și la imaginile interstelare făcute posibile de Telescopul spațial James Webb. Designerii se inspiră din toate aceste experimente tehnologice și le îmbină cu propria lor expertiză creativă. Vom putea urmări apariția unor compoziții exploratorii care pot fi percepute drept ferestre către psihicul digital. Această formă de evadare are un caracter întunecat și o atmosferă capricioasă, conținând peisaje imposibile, care sunt artificiale dar totuși aventuroase din punct de vedere conceptual.
În 2023 vom observa și o preferință pentru compozițiile complexe, care spun o poveste prin mijloace vizuale deseori abstracte. Acest trend se va exprima prin ilustrații care cuprind mai multe „scene” reunite într-una singură: un personaj ar putea face o fotografie, altul ar putea vâsli într-o canoe și încă unul ar putea escalada un munte – toate fiind reprezentate în aceeași compoziție. Deși aceste desene sunt dense, ele sunt adesea minimaliste din punct de vedere stilistic, ceea ce permite integrarea mai multor elemente fără a epuiza privitorul. Deoarece aceste scene tind să favorizeze orientările peisagistice, ele devin preferate pe header-ele site-urilor web sau ca imagini recomandate pentru articole de știri și bloguri. Acest trend nu numai că menține ochiul privitorului în mișcare printr-o imagine captivantă, dar întărește și ideea că trăim într-un spectru, într-o lume în care se petrec mai multe povești în același timp.
Trendurile de design grafic din 2023 vor reprezenta un nou capitol în evoluția artei. Fiind un vehicul de comunicare în masă, designul grafic este intim legat de conștiința publică și fiecare tendință oferă o cale de exprimare creativă a provocărilor cu care se confruntă oamenii.
This Post Has 2 Comments
Bună ziua,
Am citit cu atenţie articolul.
Respect enorm artistii.
Arta transformă urâtul în frumos, oamenii tristi în oameni cu zâmbete, oamenii rai în oameni mai buni, arta ne educă !
Fiindca dvs. cunoaşteţi astfel de artişti, nu ştiu cum să abordez următoarea problemă.
Din curtea, respectiv grădiniţa de pe str. Vasile Lascăr 85 – Bucureşti, se vede turnul crematorului de la Spitalul Cantacuzino. Anostă vedere !
Oare cum ar putea fi transformat în ceva care să bucure ochii copiilor ?!
Cu stimă,
T. Bobe
De cate ori avem ceva care ne afecteaza negativ ar trebui sa ne punem intrebarea pozitiva Cum pot eu beneficia de acest neajuns? In situatia ca un copil vede un turn de crematoriu el nu intelege ca acolo este vorba de viata versus moarte sau ca acolo este ars un corp si i se poate spune ca se vede fumul rezultat de la bucataria spitalului. Dar parintilor care observa turnul li se poate spune ca de cate ori vedeti acel turn va intrebati ceva pozitiv si anume ce viitor determina ei parintii, prin actiunile lor civice, pentru copiii lor.