La fel ca ambalajul, eticheta oferă șansa de a prezenta identitatea brandului și de a evidenția rapid propoziția unică de marketing a unei companii. Acest lucru este cu atât mai valoros în retailul de tip omnicanal, unde prima impresie este esențială – modelul presupune integrarea completă a tuturor canalelor de vânzare existente, pentru a oferi clienților o experiență de retail îmbunătățită. Posibilitățile designului de etichete sunt nelimitate – pe când unele branduri preferă un minimalism șic, altele își doresc dinamism și forță vizuală. Cu toate acestea, consecventă de la o categorie de produse la alta e necesitatea ca brandurile să ceară mai mult de la designul propriilor etichete, dat fiind potențialul lor uriaș în performanța de retail.
Multe branduri mizează pe finisajele tactile care se adresează dorinței înnăscute a consumatorului de a avea experiențe senzoriale. Pentru a îmbunătăți o etichetă din acest punct de vedere, designerii pot adăuga mai multă profunzime și o nouă dimensiune prin intermediul finisajelor tactile obținute prin laminarea la cald și la rece cu folie metalizată, combinații de finisaje mate și lucioase sau chiar elemente evidențiate prin embosare/debosare, creând astfel un aspect premium. Printre cele mai eficiente modalități de a face ca designul etichetelor să lucreze mai mult în favoarea produsului vândut este „premiumizarea”, dat fiind că atribuim mai multă valoare acelor produse pe care le considerăm de lux sau sofisticate. Etichetele sunt instrumentele perfecte pentru a transmite acest mesaj. Concepția potrivit căreia a produce etichete premium este mai dificil sau mai costisitor e un mit – tehnologia îi ajută astăzi pe producători să simplifice aceste procese în mod eficient. Designerii au astfel puterea de a transforma chiar și categorii de produse cotidiene, aproape banale.
Proprietarii de branduri care doresc să își păstreze avantajul competitiv trebuie să implementeze și cele mai recente trenduri în materie de culori. Spre exemplu, designerii pot găsi inspirație în Very Peri – desemnată culoarea anului 2022 de Institutul Pantone Color – o nuanță de albastru cu infuzie de roșu-violet. Alte culori care se vor remarca în 2022 sunt verdele, albastrul, dar și culorile calde și neutre care simbolizează calmul. Totuși, brandurile care doresc să adopte un stil îndrăzneț pot folosi verdele intens, galbenul, rozul și portocaliul – acestea sunt de asemenea culori populare în acest an deoarece consumatorii sunt într-o continuă căutare de surse de bucurie.
Un alt trend important în designul etichetelor este încrederea, un aspect valoros în stabilirea loialității față de brand. Consumatorul final își dorește informații detaliate privind ingredientele și materialele folosite, pentru a se asigura că produsele sunt sigure pe termen lung. De asemenea, consumatorii cer informații concise și corecte pe etichete cu privire la ingrediente și se așteaptă la o mai mare transparență din partea brandurilor și a retailerilor. Din ce în ce mai mulți consumatori doresc să știe de unde provin ingredientele și cum sunt fabricate produsele înainte de a le cumpăra. Mai mult, doresc să afle care sunt certificările produselor preferate, deoarece consumatorii devin din ce în ce mai conștienți de problemele de mediu.
Sustenabilitatea va fi în continuare unul dintre aspectele de bază pentru atragerea consumatorilor. Brandurile care doresc să utilizeze etichete sustenabile vor avea nevoie de substraturi cu 50% mai subțiri și care utilizează mai puțină apă și energie în procesul de producție în comparație cu materialele convenționale pentru etichete. Pentru a reduce amprenta de carbon a unui produs de-a lungul întregului lanț de aprovizionare, proprietarii de branduri caută și soluții de etichetare care încorporează alternative regenerabile pentru filmele tradiționale pe bază de combustibili fosili, inclusiv materiale pe bază de minerale sau hârtie din pastă de fructe.
Cel mai important trend în materie de etichete este acela de a face mai mult cu mai puțin. Consumatorii resping etichetele care par aglomerate, de aceea brandurile trebuie să ia în considerare și designurile de etichete de tipul „peel and reseal”, formate din mai multe straturi autocolante printabile și resigilabile, care oferă mai mult spațiu pentru informații, pot încorpora mai multe tipuri de suporturi și mai multe culori, fiind deci soluția ideală pentru a integra eficient informații detaliate pe o suprafață cu dimensiuni reduse.
O etichetă nu transmite doar informații, ci este o parte integrantă a designului de ambalaj – atunci când este realizată corect are capacitatea de a ridica valoarea unui produs la orice nivel de preț și poate transforma o achiziție într-o experiență.