Ambalajul este primul lucru pe care îl vor vedea pasionații de produse pentru înfrumusețare. Dacă acesta reușește să le atragă atenția, atunci există mari șanse ca ei să ia produsul acasă pentru a-l încerca. Iar dacă nu, probabil că produsul respectiv va ajunge să fie uitat într-un colț al magazinului.
Înainte ca designerul unei companii de cosmetice să creeze proiectul pentru ambalajele unei linii de produse este necesară clarificarea câtorva aspecte. În primul rând este foarte important de definit care este publicul țintă și ce se așteaptă acesta să îi ofere gama de cosmetice. La fel de importantă este și identitatea brandului. Fie că este obscură, simplă și clasică, somptuoasă sau accesibilă, personalitatea pe care o companie o promovează va decide ce tipuri de elemente de design vor fi utilizate la realizarea ambalajelor pentru produsele sale. Nu în ultimul rând, trebuie stabilit și locul de unde clienții vor putea achiziționa cosmeticele: online, în mici buticuri sau în marile lanțuri de magazine de specialitate. Astfel proiectul de design se poate schimba în funcție de locul unde se vor regăsi produsele de înfrumusețare.
Ideal ar fi ca designerul să opteze pentru un look modern, în ton cu ultimele tendințe, dar care să fie în același timp și atemporal. Grafica folosind linii fine și detalii complexe reprezintă o alegere de design extrem de interesantă pentru ambalajele de cosmetice. Acest stil este ideal pentru companiile care vor să sublinieze faptul că acordă o atenție deosebită detaliilor.
Fonturile unice pot oferi, la rândul lor, o doză de personalitate ambalajelor. Un font care imită scrierea de mână, de exemplu, poate fi elementul care scoate în evidență ambalajul la raft. La alegerea fontului este necesar să fie luat în considerare și felul în care acesta va arăta printat pe ambalaj. Chiar dacă va fi vorba despre o cutie mică și compactă, înscrisurile trebuie să fie clare și ușor de citit.
Grafica în alb și negru este un trend care nu se va demoda niciodată. Noutatea este că în timp ce albul obișnuia să fie o alegere extrem de des întâlnită pentru ambalajele de cosmetice, acum designerii utilizează mai mult negrul. Ambalajele pe suprafața cărora predomină această culoare induc ideea de lux, mister și relaxare.
Modelul îndrăzneț reprezintă un alt element care adaugă o notă distinctivă ambalajului. Combinațiile de dungi și modelele abstracte se potrivesc oricărei firme, atâta vreme cât sunt alese și culorile potrivite. Alegerea culorilor trebuie să fie în concordanță cu mesajul pe care brandul dorește să îl transmită clienților săi, trebuie să atragă atenția și să se diferențieze de concurență. Cele mai renumite companii din industria cosmeticelor folosesc culoarea ca modalitate de a-și construi imaginea. Rozul este o culoare populară în lumea industriei frumuseții. Este fresh, feminin și se regăsește în aproape toate tipurile de produse cosmetice pe care le utilizăm zilnic.
O dată stabilite stilul și culorile, se poate trece la alegerea informațiilor care vor fi imprimate pe ambalaj. Informațiile cel mai des întâlnite pe ambalajele produselor cosmetice sunt data expirării, avertizările impuse de legile țării unde vor fi comercializate produsele respective, o pictogramă care atestă că produsul nu a fost testat pe animale și nu în ultimul rând, logo-ul brandului.
Există 3 tipuri de ambalaje: cel exterior, cel interior și ambalajul de produs. Ambalajul exterior este de obicei cutia folosită la expedierea comenzilor din depozit sau punga în care îi sunt date clientului produsele achiziționate din magazin. Ambalajul interior este ceea ce găzduiește produsul, respectiv cutia pe care clietul o desface pentru a ajunge la produsul cosmetic proaspăt cumpărat, în timp ce ambalajul de produs este recipientul în care se păstrează produsul propriu-zis, fie o sticluță cu pompă, un borcan sau un tub.
Atunci când consumatorul se află în fața raftului, brandul – prin intermediul ambalajului – are la dispoziție aproximativ o secundă pentru a-și transmite mesajul și a capta atenția potențialului client. Pe lângă fonturi, culori, modele și informații, un rol major în diferențierea la raft îl joacă și metodele de finisare alese după imprimare, fie că este vorba despre embosare, folio, laminare, efecte 3D, lăcuire selectivă sau cerneluri metalizate.
Industria cosmeticelor abundă în oportunități pentru companiile noi, dar și pentru cele deja consacrate. Cu produsul, ambalajul și design-ul potrivit, oricine se poate bucura de succes.