Designul ambalajului de produs

Ambalajele ne ajută să ne organizăm, fie că este vorba despre sticlele cu apă sau recipientele în care păstrăm alimente ori produse de înfrumusețare. Proiectarea ambalajelor înseamnă crearea exteriorului produselor și include alegerea materialelor, grafica, fonturile sau culorile aplicate pe hârtia de ambalat, pe cutii, doze, sticle sau alte tipuri de recipiente. Însă un bun design de ambalaj trebuie să fie mai mult decât atât – trebuie să-i spună consumatorului final o poveste convingătoare. Iată cum putem face ca ambalajele produselor noastre să spună poveștile alese de noi.

Înainte de începerea procesului de proiectare a ambalajelor, orice designer și proprietar de brand trebuie să știe răspunsul la trei întrebări extrem de importante: „Care/ce este produsul?”, „Cine cumpără produsul?” și „Cum ajunge produsul la clienți?”. Prima întrebare este crucială deoarece este important să știți ce produs vindeți – cât de mare este? Care sunt caracteristicile lui principale – este un produs fragil? Astfel veți înțelege exact tipul de ambalaj cerut de produs – un produs fragil, spre exemplu, va avea nevoie de un ambalaj mai solid, pe când ceva de mari dimensiuni sau cu o formă neregulată ar putea avea nevoie de o soluție de ambalare personalizată în locul simplei cutii decorate cu un logo și câteva informații. A doua întrebare se referă la cine cumpără produsul deoarece este necesar ca designerul să știe dacă acesta se adresează bărbaților, femeilor sau ambelor categorii, copiilor sau adulților, ecologiștilor sau oamenilor cu un buget mai mare care își permit articole de lux. Cunoașterea consumatorilor este începutul oricărui proces eficient de design. Produsele destinate oamenilor în vârstă impun ambalaje cu fonturi mai mari, pe când produsele care țintesc un public ce dispune de venituri generoase vor fi ambalate în materiale care conferă senzația de lux. De unde cumpără consumatorii produsul? Din supermarket, dintr-un magazin mic specializat sau online? Produsele vândute online au nevoie de ambalaje care să protejeze produsul în timpul transportului, iar un astfel de ambalaj trebuie să se adreseze la un nivel mai personal cumpărătorului pentru a putea concura cu marii jucători din retail. Același lucru este valabil și pentru ambalajele produselor vândute în micile magazine specializate, care trebuie să se remarce printre alte ambalaje proiectate pentru a fi la fel de speciale. Răspunsurile la aceste întrebări vă vor ghida în deciziile care trebuie luate în procesul de design al ambalajului.

Design creat de Noname Branding pentru Bacci Cosmetics
Design creat de Noname Branding pentru Bacci Cosmetics

 

Dacă produsul care trebuie ambalat este lansat de un brand cunoscut, atunci este necesar ca ambalajul să reprezinte principiile acelui brand, drept urmare veți avea nevoie de informații în plus. În cazul în care cunoașteți deja codurile CMYK sau Pantone pentru culorile pe care le veți folosi, includeți-le în procesul de design. În plus, asigurați-vă că utilizați fonturile adecvate și orice instrucțiuni specifice de utilizare a produsului. Totodată, dacă este nevoie să includeți un logo pe ambalaj, asigurați-vă că aveți un fișier vectorial cu care puteți lucra. La fel de important este și textul care trebuie plasat pe ambalaje, acesta trebuie să fie unic și adaptat produsului.

Este important de știut și că, în funcție de industria de care aparține produsul, pot apărea diferite cerințe legate de textul care trebuie inclus pe ambalaj. Ambalajul trebuie să conțină texte publicitare (numele produsului, o descriere sau cuvinte prin care să îl atragă pe consumator să îl cumpere), imagini, dar și informații obligatorii precum coduri de bare, informații nutriționale etc. Dacă vă adresați industriei alimentare sau cosmetice, unele produse au nevoie de informații în plus, precum cele referitoare la apartenența la un lot și data expirării acestuia, de aceea trebuie să vă asigurați că rezervați suficient spațiu pentru imprimarea acestora.

Design realizat de Feitoria pentru Besty Bites
Design realizat de Feitoria pentru Besty Bites

 

Înainte de începerea procesului de design se recomandă o cercetare atentă a pieței atunci când vine vorba despre stilul dorit. Lăsați-vă inspirați de designul altor ambalaje și de materialele folosite la realizarea lor, ținând însă cont că acestea trebuie să se adreseze publicului țintă, consumatorului ideal. Aceeași importanță o are și bugetul, care se împarte în două categorii: costuri unice (nerepetabile) și costuri pe articol. Costurile unice se referă la plata pentru lucrările inițiale de proiectare, pentru inscripționarea plăcii de imprimare (în cazul tirajelor mai mari, offset) – iar atâta timp cât vă păstrați designul, plătiți o singură dată. Costurile pe articol sunt destinate materialelor utilizate la realizarea ambalajelor. Dacă plătiți puțin mai mult pentru materiale, aspectul produselor la raft va fi unul deosebit, ceea ce vă va ajuta să vă distingeți de concurență.

Acum puteți trece la partea cea mai distractivă: procesul de design în sine, pe care vi-l vom prezenta în continuare împărțit în șapte pași, primul fiind înțelegerea celor două tipuri principale de ambalaje: cel exterior și cel de produs. Ambalajul exterior poate lua diferite forme – cutia în care este livrat produsul sau punga de cumpărături în care este plasat în momentul în care este achiziționat dintr-un magazin fizic, în timp ce ambalajul de produs este recipientul propriu-zis al produsului. Fiecare dintre cele două oferă producătorului șansa de a spune o parte a poveștii sale de brand.

Design realizat de d'front pentru 'Oli'oli
Design realizat de d’front pentru ‘Oli’oli

 

Al doilea pas al procesului de design se referă la alegerea ambalajului corect, în funcție de produs. Un factor de care trebuie să țineți cont în această privință este concurența. Totuși, dacă aveți o idee grozavă de ambalaj însă ajungeți la concluzia că prețul ambalajului îl depășește pe cel al produsului, probabil va trebui să renunțați la ea.

Al treilea pas este strâns legat de procesul de imprimare a ambalajelor. Este recomandat să contactați din timp furnizorul de servicii de imprimare pentru a vă asigura de costurile de imprimare și de alte informații care îl vor ajuta pe designer să pregătească în mod corect fișierele pentru print. Apoi vor exista și cerințe în privința formatului, furnizorul de servicii de imprimare cu care veți lucra va avea nevoie de fișiere cu grafica în format vectorial care vor fi puse la dispoziție de către designer, de obicei în Adobe Illustrator (.ai), Photoshop (.psd), PDF sau EPS. De asemenea, cel care va realiza designul vă va furniza fișierele și în format PNG sau JPG, pentru a le putea vizualiza și dv.

Design creat de Dispenser Studio pentru Livebarrels
Design creat de Dispenser Studio pentru Livebarrels

 

Pasul cu numărul patru se referă la alegerea celui mai important element care doriți să fie cunoscut de către consumatori despre produs și care ar trebui să fie în centrul designului ambalajului. Așadar, atunci când un client potențial vă va privi produsul la raft, care este cel mai important element de design pe care vă doriți ca acesta să și-l amintească mai târziu?

Pasul cinci se referă la evaluarea designului, momentul când trebuie să vă întrebați: „Este clar ce reprezintă produsul?”, „Este ambalajul o reprezentare sinceră a produsului?”, „Cum va arăta ambalajul în formă tridimensională?”, „Cum va arăta ambalajul în magazine?”, „Este designul versatil, poate fi modificat pentru a face loc unui nou tip de produs?”, „Este ambalajul reutilizabil?”.

Design conceput de Icarus Design pentru Tata Consumer Products Ltd.
Design conceput de Icarus Design pentru Tata Consumer Products Ltd.

 

Al șaselea pas constă în obținerea unui feedback înaintea luării unei decizii cu privire la designul final. Răspunsurile celor pe care îi consultați ar trebui să vă ajute să decideți dacă ambalajul comunică ceea ce doriți sau dacă trebuie să îl anunțați pe designer că este nevoie de modificări.

Iar la ultimul pas, după proiectarea modelului de ambalaj dorit, este momentul să obțineți fișierul cu grafica în format vectorial (.ai, .pdf sau .eps). Dacă ați decis să creați mai multe variante veți avea nevoie de câte un fișier pentru fiecare. Pentru ca totul să fie printat așa cum doriți, asigurați-vă că și codurile Pantone sau CMYK reprezintă culorile dorite.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Caută în tot websiteul

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SIGNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide