Design – L1graphics
Designul unei coperte poate fi uneori în perfectă armonie cu tematica pe care a abordat-o scriitorul în cartea sa, într-atât încât pare că este singura copertă pe care ar putea să o aibă acea carte. Însă ca acest lucru să se întâmple, un designer trebuie să țină cont de mai multe aspecte. Coperta trebuie să fie expresivă, atractivă și fidelă genului cărții. Designerul trebuie să schițeze în mod corespunzător intriga, personajele, tonul și stilul cărții, lăsând totuși suficient loc imaginației unui potențial cititor pentru ca acesta să își dorească să cumpere cartea și să o citească. În același timp, designul coperții trebuie să fie modern, în trend și mai ales comercial, fără să semene foarte mult cu alte coperte care se află deja pe piață.
O copertă nu ar trebui să conțină multe elemente de design. Este de recomandat ca graficianul să cunoască subiectul cărții și să utilizeze o imagine sugestivă, care să rezume întreaga intrigă. Uneori însă, o singură imagine nu este suficientă. Pentru cărțile cu o tematică destul de complexă, așa cum sunt genurile romance și science fiction, e indicat să se aleagă un colaj de imagini pentru a-i permite cititorului care stă în fața raftului să înțeleagă mai ușor subiectul cărții.
În ceea ce privește redarea textelor, o alegere populară în ultimii ani a fost fontul care imită scrisul de mână. Folosit inițial în cazul romanelor, acest font poate fi regăsit și pe copertele cărților de non-ficțiune sau a memoriilor.
Un trend nou și extrem de interesant care a pătruns în domeniul designului de coperte este aranjarea aparent haotică a elementelor de grafică. Acest stil se potrivește foarte bine cu thrillerele psihologice și cărțile cu povești pline de suspans.
Un alt element de design des întâlnit este redarea pe copertă a imaginii unei persoane, însă pozată din spate. Motivul este destul de simplu: e dificil sau chiar imposibil de găsit o persoană care să arate exact ca personajul descris de autor în carte. În plus, parte din experiența lecturii este tocmai posibilitatea de a ne exersa imaginația, prin urmare un personaj nu va “arăta” niciodată la fel.
În trend se află și reproducerea pe copertă a texturilor sau a anumitor detalii din viața reală. Familiaritatea cititorilor cu elementele vizuale respective le va stârni interesul și îi va determina pe cei mai mulți să răsfoiască acea carte.
Atunci când vine vorba despre cărți de ficțiune, fantezie sau horror, coperta trebuie practic să fie cea care vinde produsul, mai ales dacă este vizualizată online la dimensiuni reduse. Navele spațiale și extratereștrii supradimensionați cu care eram obișnuiți în trecut au făcut loc fonturilor cu dimensiuni mari și imaginilor șocante, pe măsură ce genurile enumerate mai sus au început să concureze cu stilurile tradiționale și să atragă un public tot mai numeros.
Cărțile adresate copiilor, pe de altă parte, trebuie să fie în același timp atractive pentru publicul lor țintă și interesante pentru părinții care le cumpără. Soluția? Utilizarea elementelor de design care se regăsesc și pe copertele cărților citite de adulți, precum fonturile îndrăznețe sau ilustrațiile. Asemenea adulților, cititorii tineri își doresc să se lase absorbiți de lectură, iar coperta care le promite o poveste plină de suspans, uimire și emoție îi va convinge totodată și pe părinți.
Un potențial cititor va privi coperta unei cărți aproximativ două secunde atunci când o va vedea la raft și chiar mai puțin dacă o va vizualiza online. Povestea pe care o spune coperta este cea care va vinde cartea în cele din urmă. Așadar, indiferent de stilul sau genul literar în care a scris autorul, rămâne în sarcina designerului să aleagă elementele care vor crea o copertă demnă de povestea de la interior.