Efectul de acuarelă reprezintă practic încorporarea „acuarelelor” într-un design, care se poate face fie digital prin utilizarea unui program ce imită aspectul acestora – precum Photoshop – fie folosindu-le efectiv pentru a picta pe hârtie și scanând apoi modelul obținut pentru a crea designul digital. Atunci când se pictează cu acuarele se scufundă mai întâi pensula în apă, apoi se trece prin culoarea dorită și se aplică pe hârtie. Aspectul apos ce rezultă este una dintre caracteristicile principale ale efectului de acuarelă.
O altă caracteristică a acestui tip de design este textura. Aspectul apos modifică saturația culorii, modul în care este distribuită pe coala de hârtie și cum interacționează cu alte culori din design. În același timp îi conferă un look handmade ce pare imperfect în mod intenționat și pe care tot mai multe branduri îl preferă pentru campaniile de marketing.
Motivul principal pentru care efectul de acuarelă a devenit atât de popular este că poate fi incredibil de versatil. Designerii pot utiliza subtil efectul de acuarelă ca accent într-un design sau îl pot încorpora ca element principal. De exemplu, utilizarea acestui efect în realizarea unui logo este o modalitate excelentă de a stârni interesul privitorilor. În ceea ce privește cărțile de vizită, acuarela poate fi utilizată ca efect subtil pe fundal, pentru a nu distrage atenția de la datele de contact inscripționate pe card.
Și în web design există o mulțime de modalități de a încorpora efectul de acuarelă, pentru a realiza un site cu design unic și autentic. Cărțile pot de asemenea să beneficieze de o atenție specială din partea cititorilor, datorită coperților cu efect de acuarelă în culori îndrăznețe sau pastelate. Același principiu este valabil și în cazul ambalajelor, unde acuarela oferă o notă de unicitate conceptului grafic și îi ajută pe consumatori să înțeleagă mai bine personalitatea brandului respectiv.
Așadar, efectul de acuarelă reprezintă un instrument excelent cu ajutorul căruia designerii pot da frâu liber creativității în ceea ce privește alegerea culorilor. Ca designul final să aibă totuși efectul dorit trebuie respectate câteva reguli. În primul rând trebuie alese culori care arată bine împreună, chiar și diferite nuanțe ale aceleiași culori. Atunci când sunt utilizate acuarele reale, pentru a reda cât mai corect modul în care nuanțele se întrepătrund ar fi indicat ca designerul să se limiteze la maximum trei.
Efectul de acuarelă este unul dintre cele mai versatile trenduri în design și poate fi utilizat pentru a adăuga un strop de unicitate și personalitate oricărui tip de design. Cele mai reușite concepte de design unde s-a utilizat efectul de acurelă par nefinisate, însă tocmai acest lucru le face atractive din punct de vedere vizual.