Evoluția logo-urilor unora dintre cele mai cunoscute branduri

Brandurile trebuie să evolueze pentru a-și păstra relevanța, lucru adevărat și pentru logo-urile folosite de-a lungul timpului. Designurile din 1950 nu mai au același impact și astăzi, de aceea brandurile care vor să fie percepute mereu drept moderne și ca având produse „de ultimă generație” trebuie să își actualizeze constant logo-urile pentru a fi adecvate standardelor prezentului. Evoluția logo-urilor este deci povestea supraviețuirii celor care au știut să rămână la curent cu ultimele tendințe în design.

O listă a logo-urilor celebre nu ar trebui să îl omită pe cel al lanțului de cafenele Starbucks. Primul logo al brandului datează din 1971 și ilustra o sirenă care mai degrabă speria clienții, în loc să îi atragă. Este interesant că Starbucks a păstrat în variantele ulterioare elementele cheie ale designului original. În 1987 brandul introduce pentru prima dată culoarea verde, care s-a păstrat până astăzi. În 2011 Starbucks își câștigase deja popularitatea, astfel că brandul și-a permis să își scoată numele din logo și să păstreze doar culorile verde și alb.

Apple ne-a oferit MacBook-uri, iPad-uri, iPhone-uri și iPod-uri dar și unul dintre cele mai ușor de recunoscut logo-uri din istorie. Deși logo-ul original din 1976 era puțin neobișnuit – o reprezentare a lui Issac Newton stând sub celebrul copac de unde a căzut mărul care i-a dat ideea teoriei gravitației – compania a făcut la scurt timp o schimbare fundamentală și a creat un nou logo sub forma unui măr mușcat stilizat. Și deși designerii de la Apple au operat mici modificări în materie de culoare, logo-ul a rămas practic neschimbat vreme de peste 40 de ani.

Logo-ul original al Canon
Logo-ul original al Canon

 

În ciuda părerii generale, Canon – multinaționala japoneză cunoscută în primul rând pentru echipamentele sale performante de fotografiat – nu provine din termenul în engleză „cannon” (tradus prin „tun”), ci de la „Kwanon”, un personaj din mitologia budistă. Povestea a început în 1934, când predecesorul companiei – numit „Laboratorul de instrumente optice de precizie” – a produs prima cameră foto „Kwanon”. Potrivit website-ului celebrului brand, acest personaj mitologic (Zeița Compasiunii) a fost ales deoarece „întruchipa viziunea companiei de a crea cele mai bune camere din lume”.

Însă numele și imaginea zeiței nu au rezonat prea bine cu publicul american, tocmai de aceea compania și-a schimbat rapid abordarea înregistrând brandul sub denumirea de „Canon” în 1935. Tot atunci a apărut și varianta originală a siglei moderne, ce redă numele companiei. În ultimul secol, formatul logo-ului a rămas în mare parte la fel, doar literele au devenit mai accentuate și au fost cu timpul colorate în roșu pentru a atrage atenția.

Lista nu putea rata nici logo-ul Microsoft, a cărui poveste a început în 1987. Deși logo-urile brandului din perioada 1987-2012 au fost bune, lăsau totuși de dorit în materie de design. Noul logo și modul în care sunt utilizate culorile – albastru pentru Windows, roșu pentru Office, verde pentru Xbox – a fost o lovitură de geniu. Cubul cel galben din logo nu are nicio semnificație, însă reprezentarea stilizată a unei ferestre nu putea fi formată doar din 3 segmente.

Istoria evoluției logo-ului Pepsi a suferit 12 schimbări în 122 de ani – din 1898 până în 1940 brandul și-a păstrat sigla care includea cuvintele „Pepsi-Cola” scrise cu un roșu vibrant, iar modificările din această perioadă au constat doar în schimbarea fonturilor. Abia începând cu 1950 începem să vedem un design asemănător cu cel al logo-ului actual – acesta a fost momentul când Pepsi a redat forma unui capac de sticlă care încadra în linii roșii, albe și albastre numele brandului. În a doua parte a secolului al XX-lea, Pepsi și-a menținut emblema prin care a reușit rapid să se identifice în fața consumatorilor. Recent, în 2008, compania a făcut o schimbare curajoasă către logo-ul pe care l-a păstrat până în prezent. Deși nu a renunțat la cele trei culori inițiale, a schimbat designul liniilor oferind un logo mai modern și îndrăzneț.

Logo-ul original al Shell
Logo-ul original al Shell

 

Compania petrolieră Shell (Royal Dutch Shell) s-a folosit încă de la început de semnificația în engleză a numelui său (scoică) pentru crearea logo-urilor. Primul logo adoptat datează din 1900 și înfățișa o scoică minimalistă în alb-negru. A trecut însă de mult perioada când reprezentarea ad-literam a numelui companiei era suficientă pentru satisfacerea consumatorilor. În 1904 a apărut varianta care semăna cu scoica galbenă stilizată folosită astăzi și care elimina ambiguitatea cu privire la identificarea exactă a obiectului reprezentat. Însă cu timpul și acest design a fost depășit – stilul realist, cu reprezentări detaliate ale unui obiect nu mai este popular în prezent deoarece este dificil de identificat de la distanță, iar majoritatea detaliilor se pierd atunci când logo-ul este replicat la dimensiuni mai mici. Totuși este interesant că putem observa în varianta din 1904 acele încrețituri ale scoicii, care apar sub o altă formă și în logo-ul actual. Logo-ul Shell de astăzi este realizat dintr-o serie de linii care pornesc (sau sfârșesc) în centrul imaginii – o tehnică de design care dă impresia că logo-ul (prin extensie și brandul) este dinamic și activ.

În 1948, Shell a prezentat publicului primul său logo care folosește schema de culori galben-roșu, care a consacrat compania într-o perioadă când evoluția tehnologiei și a conceptului de psihologie a culorilor a cunoscut un avânt. Alegerea galbenului și a roșului a fost una interesantă dat fiind că această combinație este de obicei întâlnită în industria alimentară (cazul McDonalds, de exemplu). De la introducerea culorilor în logo, Shell a evoluat tot mai mult către minimalism, cu margini mai fine, mai puține detalii și contururi mai îndrăznețe. În plus, datorită faptului că a devenit foarte cunoscut, Shell și-a putut elimina în timp numele din logo-ul care era deja asociat automat de către clienți cu brandul.

Logo-ul original al Doritos
Logo-ul original al Doritos

 

Un alt logo important aparține brandului Doritos, companie producătoare de chipsuri tortilla. Povestea logo-ului Doritos a început în 1964 și exprimă perfect regula de design potrivit căreia un logo e bun doar până când nu mai e relevant. Logo-ul original al Doritos folosea stilul cu pătrate multicolore popular în anii ’60, pe care l-au păstrat până în 1992, cu mici schimbări în materie de culoare. Totuși, nicio particularitate a logo-ului nu definea compania.

În 1992 Doritos a decis să reînnoiască designul folosind un triunghi – care simboliza chipsurile cu aceeași formă – și culorile roșu și galben, preferatele industriei producătoare de alimente. Această formă geometrică i se potrivea mai bine brandului, nu doar pentru că era mai relevantă produsului comercializat ci și datorită faptului că triunghiurile ilustrează în design autoritatea unei companii sau poziția sa de leader. În anii 2000, Doritos a experimentat cu diferite variante de triunghiuri până când a ales-o în 2013 pe cea care se păstrează până astăzi, cu mici modificări.

Un logo care a suferit transformări importante este și cel al brandului producător de automobile, Chevrolet. Logo-ul original din 1911 era alcătuit din numele brandului redat cu un font ce imita scrisul de mână. Celebra emblemă în formă de cruce a apărut abia trei ani mai târziu și potrivit legendei, ideea i-a venit cofondatorului William Crapo Durant care a fost inspirat de un tapet văzut într-un hotel din Paris. Odată ce a implementat ideea, Chevrolet a păstrat-o într-o formă care este ideală din punct de vedere al designului: dreptunghiurile sugerează puterea și rezistența, calități deosebit de importante la mașini. Logo-ul Chevrolet a rămas apoi în mare parte același, iar în anii ’70 culoarea albastră a înlocuit alb-negrul. Schimbarea cea mai importantă a venit în 2003, când brandul a introdus varianta pe argintiu și auriu, cu efect texturat care face ca logo-ul să strălucească. Aceste alegeri au subliniat eleganța și valoarea brandului, alegeri strategice pentru poziționarea sa pe piață.

Penultimul logo din lista noastră este cel al unui alt brand de automobile, Buick – divizie a General Motors. Primul logo al Buick datează din 1899 și, la fel ca Pepsi, a fost reinventat în mod repetat de-a lungul a 116 ani. Începând cu prima variantă a logo-ului, care ilustra cuvinte aproape imposibil de citit, Buick a testat printre altele și un design sub formă de stemă, îmbogățit cu simbolismul esoteric al cerbului, dar și o schemă de benzi în culorile roșu-alb-albastru. Deși părea că aceasta va fi varianta modernă a logo-ului, în anii ’70 Buick s-a aventurat pe o cale complet necunoscută lansând un logo care ilustra o pasăre de pradă, fără nicio legătură cu variantele anterioare. Această schimbare a durat doar 10 ani, după care compania a adoptat varianta minimalistă a penultimului logo, care se păstrează – cu mici modificări – până astăzi.

Logo-ul original al Levi's
Logo-ul original al Levi’s

 

Spre deosebire de celelalte branduri, Levi Strauss & Co – firma cunoscută în întreaga lume pentru brandul său de blugi Levi’s – a menținut în mare parte designul primului său logo, cel din anul 1890, în loc să îl schimbe complet. Putem încă vedea o variantă simplificată a acestuia, încorporată pe anumite modele emblematice de blugi. La urma urmei, imaginea cu cei doi cai care nu reușesc să rupă o pereche de blugi în jumătate comunică în continuare faptul că produsul este unul rezistent, la fel cum a făcut-o și la început. Povestea evoluției logo-ului Levi’s este și în acest caz una a simplificării designului.

Deși un logo care conținea multe detalii era standardul în 1800, un secol mai târziu acesta nu ar mai fi arătat la fel de bine pe ecranele tabletelor, de exemplu. Așa se face că producătorul a minimalizat designul, chiar și numele de brand. Logo-ul actual are dimensiuni mai mici și este ușor de imprimat pe orice etichetă de numai câțiva centimetri. Roșul a fost ales deoarece este una dintre culorile care atrag cel mai mult atenția. De câte ori are ocazia, brandul alege să folosească și logo-ul original pentru a aminti consumatorilor de istoria îndelungată a companiei.

În ce punct se află compania dvs. în călătoria sa către logo-ul modern? Este varianta aleasă una elegantă, în pas cu vremurile sau a rămas neschimbată de ani de zile?

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Caută în tot websiteul

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SIGNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide