Fonturi vechi, fonturi moderne

Pentru a înțelege ce sunt fonturile, trebuie mai întâi să înțelegem ce este redactarea. Așadar, redactarea reprezintă arta și tehnica de aranjare a caracterelor pentru a formula un text. Confundate adesea cu fonturile, caracterele sunt un ansamblu de litere, cifre, accente și semne de tipar din aceeași familie și de același corp.

Fonturile și caracterele au fost mai ușor de diferențiat înainte de adoptarea pe scară largă a software-ului de editare computerizată, atunci când un font a fost înțeles ca fiind membru al unei familii de litere concepute în același stil grafic – de exemplu Papyrus regulat, Papyrus italic și Papyrus bold fac toate parte din familia de fonturi Papyrus.

În prezent, datorită utilizării frecvente a computerelor și a programelor de editare suntem familiarizați cu mai multe tipuri de fonturi, cum ar fi Helvetica, Verdana sau Comic Sans (care nu este tocmai apreciat de graficienii profesioniști).

Deci, din punct de vedere tehnic, atunci când oamenii vorbesc despre fonturi se referă la litere, numere, semne de punctuație și alte simboluri caracterizate prin dimensiunea, grosimea și stilul caracterelor.

Fonturile îmbunătățesc lizibilitatea
Mintea umană gestionează o mulțime de informații în fiecare zi, care oferă sens lumii din jurul nostru. Același lucru se întâmplă și cu familiile de fonturi.
Când vine vorba de setarea unui font în vederea editării unui fișier, multitudinea opțiunilor poate fi copleșitoare, însă obiectivul final este ca toți ceilalți să poată citi și înțelege semnificația textului.

Fonturile evocă emoții
Toate tipurile de caractere sunt concepute pentru a transmite ceva specific. Astfel, atunci când un text este tastat cu un anumit font, mesajul pe care îl percepe cititorul este influențat și de alegerea fontului. Practic asociem aspectul anumitor fonturi cu emoții negative sau pozitive, ceea ce influențează impactul mesajelor pe care le citim sau le transmitem în scris.

Fontul este artă
Fonturile reprezintă o metodă de conservare a expresiei personale, în timp ce secvențele lor ASCII sau Unicode codifică informații textuale. Este și un motiv pentru care există mii de fonturi – dacă nu am aprecia latura emoțională a designului grafic, tot ceea ce am exprima în scris ar apărea cu fontul Courier.

Johannes Gutenberg a tipărit prima Biblie cu fontul Textura
Johannes Gutenberg a fost pionierul imprimării în Europa datorită presei sale de tipar care folosea caractere mobile.
Printre cele mai mari lucrări ale sale s-a numărat și Biblia Gutenberg sau Biblia de 42 de linii, care a fost prima carte sacră produsă în serie. Gutenberg a tipărit Biblia cu fontul Textura.

Steve Jobs a creat primele fonturi digitale
După ce Steve Jobs a renunțat la Reed College pentru a salva situația financiară a părinților săi, s-a înscris la cursuri de caligrafie. Acestea l-au inspirat mai târziu să creeze diferite tipuri de caractere pentru linia sa Macintosh de computere personale.
Jobs a denumit fonturile respective după orașele sale îndrăgite și anume: Chicago, Geneva, Londra, Los Angeles, Toronto, San Francisco și Veneția.

Helvetica poartă numele unei țări
Helvetica și Univers sunt două dintre cele mai utilizate fonturi din toate timpurile. Ambele au fost create în Elveția în 1957. Un fapt mai puțin cunoscut despre fontul Helvetica este că denumirea acestuia vine de la Confoederatio Helvetica, adică Elveția.

Fonturile pot influența încrederea oamenilor
Fiecare familie de fonturi comunică mesaje diferite. De exemplu, un studiu a arătat că este mai probabil ca oamenii să acorde mai multă încredere informațiilor scrise cu Baskerville decât cu fontul Comic Sans.

Și tot potrivit unui studiu, mesenii care primeau meniuri scrise cu o serie de caractere fanteziste au presupus că bucătarul are abilități excepționale, în timp ce mesenii care au primit meniuri scrise cu fonturi simple nu i-au atribuit bucătarului prea multă pricepere.

Există o dimensiune a fontului pentru viteza optimă de citire online
În mod ideal, fonturile pentru materialul online ar trebui să rămână întotdeauna la corp de minimum 10. Anumite fonturi se citesc mai ușor, cum ar fi Arial, Georgia, Verdana și Times New Roman.

Bodoni este primul font modern
Proiectat pentru prima dată de Giambattisa Bodoni în 1798, acest font este în general considerat a fi unul de tranziție. Bodoni a fost un creator de fonturi prolific, puternic influențat de lucrările designerului John Baskerville. Codița centrată a literei „Q” și înfățișarea de cârlig a literei „J” au fost acceptate pe scară largă de către tipografi și pot fi regăsite în diverse publicații de la sfârșitul anilor 1700.

Avant Garde a fost primul font conceput pentru o revistă
În calitate de Art Director al revistei Avant Garde, Herb Lubalin a creat în 1970 fontul Avant Garde împreună cu Tom Carnase, inspirându-se din curentul artistic german Bauhaus din anii ’20. Designul caracterelor are puternice influențe geometrice și este utilizat în sigla Adidas.

Utile, dar subapreciate, fonturile sunt cele mai plăcute elemente ale designului și dețin potențialul de a consolida imaginea unui brand, de a face produsul interesant și de a aduce mesajul de marketing în centrul atenției. Cu câteva decenii în urmă scrisul era doar un mijloc de comunicare și spre deosebire de era digitală actuală, oamenii obișnuiau atunci să aranjeze literele manual.
Datorită computerelor, acum putem reda caracterele cu ușurință, le putem mări pentru a se potrivi cu designul sau le putem înlătura ori schimba cu un singur click.

Fonturile sunt omniprezente, de la cărți la bannere, de la telefonul mobil la mesajul afișat pe o ceașcă de cafea. Indiferent de cât de banal ar arăta, o mică ajustare face diferența în ceea ce privește impactul general pe care îl oferă designul. Facebook a avut ca font oficial Helvetica mult timp, dar când compania a lansat un font nou, mai subțire – Geneva – utilizatorii Facebook l-au observat imediat. În iunie 2018, Amazon a făcut o schimbare subtilă de design pe site-ul său: compania și-a schimbat fontul din „Amazon Ember” în „Amazon Bookerly”, care este seria prestabilită pentru dispozitivele Kindle. Utilizatorii Amazon nu au fost deloc mulțumiți.

Nu este o surpriză faptul că fonturile reprezintă o componentă esențială a designului. Fonturile pot transforma modul în care sunt percepute mesajele, motiv pentru care este important să fie alese corect ținându-se cont de fiecare dată de context, conținutul mesajului și publicul căruia îi este adresat.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide