În afara campaniilor publicitare intensive și a calității designului, siglele respective au în comun anumite aspecte. Jumătate dintre acestea reprezintă însăși denumirea stilizată a brandului, cu mici detalii ce variază de la fontul utilizat la combinația unică de culori, care sunt suficiente pentru a le face să iasă în evidență și a se distinge de competitori.
Celelalte sigle redau simboluri foarte simplu schițate, care însă au obținut efectul dorit și anume atragerea atenției consumatorilor și fidelizarea acestora, fără ca apariția denumirii brandului să fie necesară.
Vom analiza în continuare opt dintre cele mai recunoscute și îndrăgite sigle, care au schimbat conceptul de branding pentru totdeauna.
Dr. John S Pemberton a perfecționat formula băuturii răcoritoare Coca-Cola în 1880, însă contabilul său Frank M. Robinson este cel care nu numai că i-a ales denumirea, dar a și scris-o folosind fontul distinctiv care avea să definească marca pe parcursul secolului următor. Robinson a ales o scriere elaborată care era la modă la sfârșitul secolului al XIX-lea și în timp ce alte branduri – în special rivalul Pepsi – au renunțat mai târziu la textul „scris de mână” în favoarea unuia mai modern, Coca-Cola a păstrat ideea originală – ceea ce a transformat logo-ul într-unul dintre cele mai faimoase din lume.
Cine și-ar fi putut imagina că „Grătarul celebru al lui McDonald” din anul 1940 va deveni cel mai mare lanț de fast-food din lume? Prima reprezentare a siglei McDonald’s, respectiv litera „M” care a devenit acum iconică, datează din 1961 și face referire la arhitectura distinctivă a restaurantului proiectată de Stanley Meston, respectiv o pereche de arcade aurii iluminate. Chiar dacă designul a fost ușor îmbunătățit, sigla nu s-a îndepărtat de la forma inițială. În urma creșterii obezității în rândul copiilor, lanțul american și-a schimbat strategia de marketing de la promovarea meselor pentru copii la atragerea tinerilor ecologiști. Arcurile aurii distinctive au fost păstrate, dar roșul aprins a fost schimbat cu un verde închis în multe dintre restaurantele europene.
Urmează un brand care are unul dintre cele mai simple și totuși atractive logo-uri: Nike. Studenta la design Carolyn Davidson a primit 35 de dolari pentru a-l proiecta în 1971. Aceasta a petrecut aproximativ 17 ore perfecționând designul siglei, în dorința de a reda ideea de mișcare pe un pantof într-un mod clasic și simplu. Davidson a schițat apoi designul pe un șervețel, pe care mai apoi l-a așezat peste un pantof desenat pentru a-l testa. Logo-ul original conținea și cuvântul ″Nike″ scris cu fontul Futura Bold, însă începând cu 1995 s-a renunțat la apariția denumirii brandului în cadrul siglei.
De când Apple a lansat cel mai îndrăgit produs al său, iPhone-ul, este imposibil să nu vedem în fiecare zi în jurul nostru celebrul măr mușcat. Puțini își amintesc cea mai veche versiune a logo-ului creată de co-fondatorul Ronald Wayne, care îl reda pe Isaac Newton sub nu mai puțin celebrul său măr. Steve Jobs este cel care l-a cooptat pe designerul grafic Rob Janoff pentru a redefini sigla, iar restul e istorie. Logo-ul a ajuns să reprezinte un angajament neobosit față de inovația și de calitatea pe care nimeni nu le poate falsifica.
După ce a început în 1971 ca simplu comerciant de boabe de cafea, Starbucks își vinde acum produsele în peste 60 de țări sub sigla inconfundabilă care înfățișează o sirenă verde. Compania poartă numele ofițerului de punte al căpitanului Ahab din Moby Dick, iar designerul care a creat primul logo pentru Starbucks – Terry Heckler – a apelat la vechile cărți de biologie marină pentru inspirație și astfel a descoperit o sculptură în lemn a unei sirene cu două cozi, care provenea din Scandinavia secolului al XVI-lea. Designul a fost îmbunătățit de atunci, dar seducătoarea sirenă a rămas o mascotă extrem de îndrăgită în rândul consumatorilor de cafea, chiar dacă aparent nu are nimic de-a face cu produsul pe care brandul îl comercializează.
FedEx s-a transformat dintr-o companie mică de livrări, înființată de un antreprenor tânăr în 1971, într-o forță multinațională. Sigla originală a redat denumirea completă a brandului – Federal Express, o asociere implicită cu guvernul Statelor Unite care a stimulat în mod semnificativ dezvoltarea companiei. Conceput în 1994, textul simplu dar înșelător a fost redus la forma „FedEx”, iar fontul Futura a fost atent utilizat astfel încât spațiul dintre „E” și „x” să formeze o săgeată perfectă care induce ideea de viteză și precizie.
În anii ‘90, internetul era extrem de competitiv. Afișarea aceluiași site pe mai multe motoare de căutare era o afacere în sine. Acum, Google este regele incontestabil al online-ului și cea mai mică schimbare a algoritmului său declanșează panică și ședințe de marketing în întreaga lume. În 1998, fondatorul Google – Serghei Brin – a elaborat logo-ul scris cu font Serif folosind un program gratuit pentru grafică, respectiv GIMP. Paleta verde, roșie, galbenă și albastră a existat de la bun început, dar într-o ordine diferită. O regândire a designului din anul următor le-a mixat în ordinea de acum și a introdus pentru scurt timp un semn de exclamare de tipul ″Yahoo!″. Google s-a dezvoltat rapid, iar Ruth Kedar a fost contactată pentru a rafina aspectul logo-ului. În timp ce aceasta a experimentat cu diferite concepte de design – de la ținte la lupe – compania a ales în cele din urmă o variantă simplă, care are la bază principiul conform căruia forma urmează funcția.
Alături de eBay, Amazon reprezintă una dintre puținele povești de succes care au supraviețuit exploziei internetului și este acum cel mai mare retailer din lume. Însă primul său logo de la mijlocul anilor ‘90, pe vremea când comercializa doar cărți, a fost un eșec total ce îmbina silueta literei „A” cu un râu șerpuit. Pe măsură ce și-a diversificat oferta, sigla a fost mai târziu redesenată sub formă simplă: text negru pe fundal alb, cu un semn auriu dedesubt, asemănător celui de la Nike. Sloganul a fost de asemenea schimbat de la „Cea mai mare librărie din lume” la „Cărți, muzică și multe altele”. În 2000, designerul Turner Duckworth a îmbunătățit grafica siglei introducând o săgeată care leagă literele „a” și „z” din denumirea brandului, insinuând totodată zâmbetul de pe fața clienților mulțumiți.
Un logo reușit nu este singurul factor care va determina dacă un antreprenor construiește un brand de succes sau nu, dar o imagine corectă poate reprezenta un avantaj puternic. Logo-ul oferă lumii din jurul unei companii o reprezentare vizuală instantanee a valorilor acesteia. După cum se spune, o imagine valorează cât o mie de cuvinte. Logo-ul îi poate convinge pe consumatori să aleagă cu încredere produsele unui anumit brand în detrimentul concurenței. Designul unei sigle „vorbește”, deci asigurați-vă că spune lucrurile potrivite.