Maro – istoria culorii pământului

În modelul de culoare CMYK maroul este obținut prin combinarea roșului cu negru și galben sau a roșului cu galben și albastru, pe când în modelul de culoare RGB este obținut prin combinația dintre roșu și verde. Deși culoarea maro este una dintre cele mai des întâlnite în natură - e culoarea lemnului sau a solului bogat în nutrienți - majoritatea covârșitoare a sondajelor de opinie din Europa și SUA arată că este totodată și culoarea cea mai nepopulară în ochii publicului, fiind deseori asociată cu simplitatea, cu elementele rustice și chiar cu sărăcia.

Culoarea maro a fost folosită în artă încă din preistorie: dovezi ale existenței pigmentului numit umbră, umbria sau umbrin – compus din oxid de fier și oxid de mangan – în picturile rupestre din peștera Lascaux din Franța atestă utilizarea lui încă din anii 40 000 î.Hr. Același pigment umbrin a fost utilizat pentru a colora pielea figurilor feminine pictate în mormintele egiptene, dar și pentru figurile pictate pe vasele și amforele grecești. Egiptenii amestecau pigmentul măcinat cu clei de origine animală sau vegetală pentru ca acesta să aibă o aderență mai bună la suprafață. În Antichitate, grecii și romanii au reușit să obțină o nouă variantă de maro: o cerneală maro-roșiatică ce a primit denumirea de „sepia” deoarece era secretată de molusca marină cu același nume în momentul în care era atacată, tulburând apa din jur. Această cerneală a fost utilizată mai târziu și de către pictorii renascentiști Leonardo da Vinci sau Rafael. Vopseaua maro era obținută în Antichitate și din nuci. Scriitorul roman de secol I î.Hr., Ovidiu, a descris cum galii foloseau sucul obținut în urma fierberii cojilor de nucă la crearea unei vopsele maro pentru lână sau a unei nuanțe roșiatice pentru păr. Asocierea maroului cu sărăcia – conotație care s-a păstrat parțial până astăzi – își are originile în Roma Antică, unde hainele de culoare maro erau asociate clasei sărace sau barbarilor.

Pictură rupestră din peștera Lascaux, Franța (cca. 40 000 î.Hr.)
Pictură rupestră din peștera Lascaux, Franța (cca. 40 000 î.Hr.)

 

În Evul Mediu semnificația care leagă culoarea maro de lipsa avuției a dobândit noi valențe datorită ordinului catolic al călugărilor franciscani, care purtau robe de culoare maro ca simbol al umilinței și sărăciei. Totodată, pictorii Evului Mediu foloseau rareori pigmenți maro preferând în schimb culorile mai luminoase – roșul, albastrul sau verdele. Artiștii Renașterii (secolele XIV-XVI) au fost cei care au readus în atenție culoarea maro pe care o foloseau în patru variante: umbra (maro închis obținut din lutul extras din regiunea Umbria, Italia), siena (maro-roșiatic obținut din pământul extras din Siena, Toscana), umbra arsă (argila din Umbria încălzită până căpăta o nuanță mai închisă) și siena arsă (siena încălzită până devenea un brun-roșiatic închis). În pictura „Sfânta Ecaterina din Alexandria” (aprox. 1507), Rafael (1483-1520) o ilustrează pe martira creștină rezemându-se de un instrument de tortură (roata de execuție) folosit pentru zdrobirea oaselor. Sfânta fusese condamnată de împăratul roman Maxentius după ce îi refuzase avansurile, însă potrivit legendei roata s-a rupt imediat ce Ecaterina a atins-o. Pictura este reprezentativă pentru utilizarea culorii maro, care devine astfel o linie de demarcație între promisiunea Paradisului și brutalitatea lumii pământești.

Sfânta Ecaterina din Alexandria (1507), Rafael
Sfânta Ecaterina din Alexandria (1507), Rafael

 

În secolele XIV și XV pictorii foloseau din abundență diferite nuanțe de maro în crearea portretelor pentru a evidenția culorile mai calde/luminoase, însă campioanele la folosirea diferitelor nuanțe de maro au fost secolele al XVII-lea și al XVIII-lea. Reprezentativi pentru această perioadă sunt Caravaggio (1571-1610) și Rembrandt Van Rijn (1606-1669), care au produs cu ajutorul culorii maro efectul de clarobscur, procedeu folosit pentru a crea iluzia volumului. Rembrandt Van Rijn a început să folosească un nou pigment maro (maro de Cassel sau de Cologne), obținut din peste 90% materie organică precum turba. Cu timpul acesta a fost preluat și de către pictorul flamand Anthony van Dyck (1599-1641), devenind cunoscut drept „maro van Dyck”.

Narcis (1599), Caravaggio
Narcis (1599), Caravaggio

 

Deși pictorii aveau la dispoziție celelalte variante de maro, artiștii europeni au folosit pentru scurt timp și un maro numit „mommia”, care era obținut în urma exhumării și prelucrării mumiilor egiptene. Deși nu se cunoaște cu exactitate când a început această practică, putem găsi astfel de exemple ce datează încă din Europa secolului al XVI-lea. Pentru crearea pigmenților „mommia”, rămășițele sub formă de pulbere erau adesea amestecate cu alte ingrediente precum smirna. În secolele următoare impresioniștii francezi au evitat maroul și au preferat culorile „pure” și mai luminoase, cu excepția pictorului post-impresionist Paul Gauguin (1848-1903), care realiza portrete și peisaje folosind culoarea maro din abundență. Către finalul secolului al XX-lea, culoarea maro era asociată simplității, naturii și sănătății – prânzul era ambalat în pungi din hârtie maro, iar pâinea din secară și zahărul brun erau considerate mai naturale și mai sănătoase decât variantele lor clasice, albe.

Patru femei bretone (1886), Paul Gauguin
Patru femei bretone (1886), Paul Gauguin

 

În prezent culoarea maro are o semnificație asemănătoare verdelui pentru că simbolizează mai ales natura și simplitatea, fiind deseori asociată cu siguranța, securitatea și rezistența. Maroul este frecvent folosit pentru a ilustra concepte referitoare la natură, reciclare sau fertilitate. Totodată culoarea maro este o nuanță „serioasă” care simbolizează structura, stabilitatea, sprijinul sau siguranța.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide