Atât designul cât și tehnologia trebuie să fie simple pentru ca un utilizator să poată interacționa cu ele. Este foarte clar că în ultimii ani designul a evoluat, iar pentru a ne convinge de acest lucru trebuie doar să ne uităm la platformele virtuale dedicate designerilor, la designul „ambalat” sub formă de software și mutat în cloud sau la procesul continuu de dezvoltare și diversificare a instrumentelor puse la dispoziția designerilor. Una dintre cele mai recente dezvoltări este transformarea produselor din hârtie de tipul posterelor, cărților de vizită sau pliantelor în produse inteligente, ceea ce permite consumatorilor să se conecteze la o lume dincolo de cea în care trăiesc. Acest lucru poate fi realizat cu ajutorul tehnologiei NFC – Near Field Communication sau comunicare în câmp apropiat – o tehnologie ce permite smartphone-urilor și altor dispozitive care au această funcție să comunice între ele prin intermediul undelor radio, prin atingere sau apropiere la o distanță mai mică de 10 cm.
După explozia tehnologică petrecută în realitatea de zi cu zi odată cu apariția internetului, linia de demarcație dintre online și offline a devenit tot mai greu de identificat. În plus, totul pare să se transforme într-un uriaș ecosistem datorită inovațiilor care își fac ușor dar sigur loc în viața cotidiană: inteligența artificială, algoritmii de învățare automată, realitatea augmentată sau comunicarea în câmp apropiat. Toate aceste tehnologii clădesc încet dar sigur o nouă realitate, cu atât mai mult cu cât se estimează că în următorii 5 ani experiența noastră intuitivă va fi de 32 de ori mai rapidă decât cea actuală, iar în 10 ani va fi de 1 000 de ori mai rapidă. Acest aspect indică faptul că trebuie să ne păstrăm mereu la curent cu noile dezvoltări științifice, atât de importante pentru viitor.
Tehnologia NFC este folosită în aplicații precum Visa payWave, Mastercard paypass sau Apple Pay, însă spre deosebire de aceste exemple de plată rapidă, NFC a pătruns de câțiva ani și în marketing unde oferă un plus de valoare prin captarea publicului țintă cu un simplu „află mai multe” sau „acest produs este cel mai bun din clasa lui, află de ce”. Într-o lume a competiției tehnologice este nevoie de inovație. Pe tărâmul NFC există etichete care sunt de fapt stickere cu cipuri aplicate. Cu ajutorul software-ului și dispozitivelor potrivite, proprietarii cipurilor pot coda informații și le pot stoca pe cipuri astfel încât atunci când cineva apropie un smartphone de acestea, informațiile programate să fie afișate pe ecranele telefoanelor mobile ale utilizatorilor. O etichetă NFC păstrează informația într-un mod similar codurilor QR, însă spre deosebire de acestea, NFC nu are nevoie ca un utilizator să fixeze atent camera telefonului pe suprafața codului. Tehnologia NFC permite acces mai rapid la informații: utilizatorul trebuie doar să își deblocheze telefonul și să îl atingă de eticheta NFC. Cum putem însă profita de comunicarea în câmp apropiat?
NFC permite utilizatorilor să economisească timp cu anumite „micro-sarcini” precum căutarea unor informații pe internet cu ajutorul telefonului mobil. Această facilitate este utilă în unitățile de retail acolo unde, dacă am dori să accesăm review-uri ale celor care au achiziționat deja produsele dorite, ar trebui să căutăm „numele produsului” + „review”. „Micro-sarcina” amintită s-ar putea dovedi un proces îndelungat dacă un consumator dorește să caute informații despre mai multe produse, ceea ce este în detrimentul retailerului deoarece în timp ce un client potențial caută informații despre produsele sale, va primi totodată și reclame sau informații cu produsele competitorilor. O alternativă ar fi un simplu sticker pe care să scrie „atingeți aici pentru review-uri ale acestui produs”. Atingerea acestuia cu telefonul mobil va afișa pagina web relevantă, economisind timpul consumatorilor și permițând totodată retailerilor să controleze informațiile care ajung la clienții potențiali. Cea de-a doua alternativă vine tot dintr-un spațiu de retail care, după identificarea ținutei dorite, ar permite și găsirea rapidă a accesoriilor asortate cu ajutorul unui simplu sticker cu textul „atingeți aici pentru opțiuni de accesorii”. În timp ce NFC ne permite accesul mai rapid la informație, frumusețea acestei tehnologii constă în faptul că necesită participare activă, dorința de a căuta informația necesară. Un scurt rezumat al avantajelor tehnologiei NFC ar include rapiditatea, ușurința și controlul procesului prin care un consumator primește informația dorită. În ceea ce privește sistemul de operare al dispozitivelor mobile folosite pentru accesarea informației, Android este cel care câștigă detașat în cazul comunicării în câmp apropiat. Majoritatea telefoanelor ce folosesc sistemul de operare Android au capacitățile NFC incluse, spre deosebire de varianta iOS de la Apple care în general necesită descărcarea unei aplicații de citire a cipurilor NFC. Soluția pentru aceste diferențe poate fi una simplă: adăugarea unui cod QR stickerului NFC pentru a face informația disponibilă tuturor modelelor de smartphone, inclusiv iPhone-urilor. Este bine de știut și că accesarea informațiilor pe baza unui cod QR nu necesită o aplicație specială, doar plasarea camerei video pe suprafața codului QR.
Cum se adaptează designul acestor noi capacități tehnologice? Designerii care doresc să integreze tehnologia NFC în produsele lor ar trebui să se gândească în primul rând la modurile în care o persoană obișnuită ar fi dispusă să interacționeze cu această tehnologie. Problema cu implementarea codurilor QR, de exemplu, a fost aceea că designerii au plasat pur și simplu un pătrat pe anumite produse, fără a oferi explicații despre utilitatea acestuia. Lucrurile puteau fi diferite, dar nu sunt, iar acum produsele au pe ele acel cod ciudat despre care puțini știu la ce anume folosește. Designerii nu ar trebui să comită aceeași greșeală și la implementarea tehnologiei NFC în cadrul materialelor publicitare. O metodă ar fi includerea în design a cuvintelor „atinge cu telefonul aici”. În plus ar trebui să existe și instrucțiuni, mai ales pentru a diferenția interacțiunea deținătorilor de dispozitive pe bază de Android de a celor ce folosesc iPhone-uri cu iOS – pentru a acoperi ambele variante ar trebui folosită o exprimare de tipul „Atinge sau scanează”, alături de textul explicativ al procesului, pas cu pas, în funcție de spațiul disponibil. Dacă vorbim despre un poster e nevoie ca textul explicativ să fie suficient de mare pentru a putea fi citit de către consumatori, iar dacă vorbim despre un magazin ar putea fi util un poster la intrare care să conțină invitația „Interacționați cu noi”, alături de instrucțiuni. Pe lângă opțiunea NFC, designerii ar trebui să includă și un cod QR pentru a-i ajuta pe toți clienții să aibă acces la aceleași informații în timp util. Designerii se pot folosi și de varianta creării unui logo care să includă acronimul NFC și „atinge” alături de câteva linii ondulate pentru a demonstra transmisivitatea tehnologică a informației.
Domeniul comunicării în câmp apropiat este unul nou pentru designeri, care trebuie să fie mereu la curent cu noutățile. Deoarece nu există încă reguli de design pentru această tehnologie, ne aflăm în momentul testării diferitelor formule până la identificarea celor mai eficiente.