Realitatea augmentată (RA) reprezintă una dintre cele mai populare modalități de imersiune în realitatea virtuală, mai exact este un software conceput pentru a stimula virtual simțul tactil, văzul sau auzul. Însă există și diferențe între cele două: în timp ce realitatea virtuală presupune „scufundarea” în mediul generat în totalitate de calculator, realitatea augmentată suprapune elemente virtuale peste obiectele din lumea reală cu ajutorul unui smartphone sau a unui dispozitiv inteligent asemănător. Folosind camera foto a dispozitivului mobil, aplicația RA instalată îi permite utilizatorului să interacționeze cu imagini sau animații generate de software. Grafica poate apărea în mod automat sau poate fi setată să apară atunci când programul recunoaște un anumit simbol înregistrat.
Această realitate alternativă este tot mai utilizată de branduri pentru a extinde influența pe care o are ambalajul asupra consumatorului dincolo de magazin și a crește impactul pe termen lung asupra celor care preferă o anumită marcă. Pe lângă protecția pe care o oferă produsului, un ambalaj trebuie și să vândă. RA poate atrage clienții care doresc să afle ce are de oferit un brand prin ușurința cu care pot accesa informații despre diferite produse.
În mod obișnuit, clienții trebuie să se mulțumească doar cu informațiile înscrise pe ambalajele tradiționale, ceea ce limitează posibilitatea unei companii de a se promova. Însă prin intermediul realității augmentate, firmele pot adăuga elemente care nu pot fi văzute altfel. Informații nutriționale suplimentare, date de contact sau chiar un alt concept grafic pot fi împărtășite printr-un simplu cod QR.
Unul dintre primele branduri care au utilizat tehnologia RA este McDonald’s, profitând de Cupa Mondială la Fotbal din 2014 pentru a lansa jocul pe smartphone „McDonald’s GOL”. Pentru acest lucru compania a schimbat înfățișarea obișnuită a cutiilor de cartofi prăjiți cu 12 teme inspirate de competiția sportivă. Noua grafică a fost creată pentru a putea fi folosită în aplicația de realitate augmentată, care a transformat ambalajul într-un stadion și le-a oferit clienților posibilitatea de a se relaxa jucând fotbal pe telefonul mobil.
Un alt exemplu de ambalaj îmbogățit de realitatea augmentată este cel pentru vinurile 19 Crimes Wine. Denumirea pe care producătorul a ales-o face referire la prizonierii britanici trimiși în Australia în secolul al XVIII-lea, iar consumatorii care scanau etichetele sticlelor puteau afla poveștile acestora în timp ce savurau un pahar cu vin.
Nespresso a adăugat o secțiune în cadrul ambalajului ce reda un videoclip atunci când consumatorul ținea telefonul mobil în dreptul etichetei. Compania a folosit RA pentru a demonstra cum arată produsul când este gata pentru consum și cum poate fi folosit aparatul de cafea.
Și W-in-a-Box a folosit RA pentru a ilustra beneficiile consumului apei pe care o îmbuteliază. Utilizarea realității augmentate le-a permis să le ofere clienților mai multe informații și totodată să-și promoveze produsul într-un mod unic.
Deoarece informațiile transmise prin intermediul realității augmentate sunt virtuale, unul dintre cele mai importante avantaje ale utilizării acestei tehnologii este dat de posibilitatea de modificare și actualizare a conținutului fără a fi necesară schimbarea ambalajului. Însă poate cel mai mare avantaj al realității augmentate este costul foarte scăzut. Pe lângă costurile legate de dezvoltarea aplicației în sine, RA nu implică alte cheltuieli. Nu este nevoie ca brandul să regândească designul ambalajului, ci doar să îi atașeze un cod QR și produsul este gata pentru utilizare – fie ea obișnuită sau virtuală.