Ce este o monogramă? Siglele sub formă de monogramă reprezintă forme unice create prin combinarea mai multor litere – o literă izolată sau un rând de inițiale separate nu pot fi considerate monograme. Pentru a forma o monogramă, două sau mai multe litere trebuie să fie unite pentru a crea un motiv grafic. Spre exemplu siglele Tesla, Pinterest și BBC nu sunt monograme, în schimb sigla CNN este deoarece litera „C” dă forma celor doi „N”. Sigla echipei profesioniste americane de baseball Los Angeles Dodgers oferă un exemplu clar de monogramă – linia orizontală a literei „L” o creează pe cea orizontală a literei „A”.
Unul dintre aspectele pozitive ale monogramelor este munca pe care o depun mințile noastre pentru a le „descâlci” și recunoaște fiecare literă din forma finală, acel moment de mică revelație când privitorul sau consumatorul „înțelege gluma” sau sensul din spatele simbolului. Monogramele se potrivesc cel mai bine companiilor care au o denumire deosebit de lungă – în aceste cazuri este recomandată folosirea inițialelor sau a unei alte forme de abreviere pentru crearea siglei. Un exemplu bun este London Symphony Orchestra (Orchestra Simfonică din Londra), un nume destul de greu de pronunțat, care face ca utilizarea inițialelor L.S.O. să fie o alegere logică. Ceea ce este extraordinar la celebra lor monogramă este sensul ei dublu, mai exact faptul că seamănă cu un dirijor care ține în mână o baghetă.
Dacă o companie este prea puțin sau deloc cunoscută, crearea unei sigle de tip monogramă va fi o modalitate prea vagă pentru a oferi un mijloc eficient de identificare. Totuși crearea unei monograme poate reprezenta un mod elegant de a completa un „wordmark” (logo bazat pe un font, care se concentrează doar pe denumirea unei afaceri) – monograma corespondentă wordmark-ului va putea fi astfel folosită și pe rețelele de socializare. Louis Vuitton, Chanel și Gucci folosesc sigle sub formă de monograme ca mijloc alternativ de identificare a numelui brandului, demonstrând că acestea sunt adecvate chiar și pentru asocierea cu produsele fizice. Drept urmare, în procesul de design al unei monograme trebuie să se țină cont de modul în care aceasta va fi utilizată – astfel designerii își pot da seama dacă o siglă sub formă de monogramă este cea mai practică alegere pentru un anumit brand.
Care sunt etapele procesului de design al unei monograme? Orice proiect de design de succes începe prin crearea unui brief clar, un rezumat al obiectivelor care îi va ajuta pe designer și pe client să obțină rezultate excelente. Asigurați-vă că brieful răspunde următoarelor întrebări: „Cu ce se ocupă compania?”, „Cine sunt clienții?”, „Există deja un logo sau alte modalități de identificare vizuală a brandului?”, „Unde va fi folosită monograma?”, „Cum ați descrie brandul?” și „Ce sentiment încercați să evocați?”. Al doilea pas constă în alegerea literelor care vor fi incluse în monogramă – denumirile lungi pot fi scurtate prin folosirea inițialelor, însă nu este necesară încorporarea tuturor inițialelor. Dacă denumirea unei companii include numele complete ale celor doi (sau mai mulți) fondatori, monograma poate fi alcătuită din inițialele numelor de familie. O altă variantă poate fi exemplificată prin abrevierea folosită de către multinaționala americană The Minnesota Mining and Manufacturing Company, care a devenit cunoscută sub numele de 3M. Important este ca monograma să fie o soluție creativă.
Pasul trei constă în realizarea de schițe. Deși poate fi foarte tentant să apelați la un software de proiectare, recomandăm ca întotdeauna începutul să fie pe hârtie. Nu vă pierdeți în fazele de cercetare și nici trecând în revistă exemple de monograme funcționale. Gândiți-vă că o monogramă este un brief, așa că începeți pur și simplu să combinați forme de litere în diferite variante. După ce aveți mai multe idei și variante pe hârtie, evaluați care dintre ele pot deveni soluții de design adecvate briefului. Redesenați la final schițele care prezintă potențial în variante mai mari și mai detaliate înainte de a le scana – dacă vreuna dintre schițele alese este aproape de forma finală, desenul poate fi importat într-un software de proiectare pentru crearea unei variante vectorizate. Siglele trebuie create sub formă de imagini vectoriale pentru a putea fi redimensionate fără pierderea calității. Încercați fonturile care au caracteristici potrivite cu personalitatea brandului dumneavoastră, încercați diferite moduri de combinare a literelor în monogramă, suprapuneți, întrepătrundeți, uniți. Eliminați părți ale literelor păstrând în același timp liniile lor principale prin care pot fi recunoscute și păstrați copii ale fiecărei versiuni pe planșa de desen.
Dacă siglele și simbolurile ar trebui să fie proiectate întotdeauna în alb-negru pentru ca designul să fie versatil în diverse aplicații, este important de știut că spațiile negative par din acest motiv mai mici decât sunt în realitate. Asigurați-vă că acestea au dimensiunile corecte, faceți zoom out și verificați – este posibil ca designul să necesite o ajustare. Verificați dacă designul se potrivește cu toate culorile brandului. Orice monogramă trebuie testată la final în cele mai comune aplicații în care va fi utilizată. Designerii pot folosi pentru această etapă machete pentru o mai bună vizualizare a produsului final. După testare, designerii și clienții trebuie să aibă în vedere un set de criterii pentru evaluarea siglei. Monograma trebuie să fie lizibilă și adecvată, trebuie să se potrivească perfect cu identitatea brandului și cu acea categorie de produse comercializate de acesta. În plus, o monogramă eficientă va fi întotdeauna simplă deoarece are mai multe șanse să devină rapid recognoscibilă și să poată fi utilizată într-o gamă largă de aplicații. Totodată, o monogramă nouă trebuie să fie unică, nu să se bazeze pe munca unui alt designer. Siglele de tip monogramă sunt de obicei echilibrate, iar un designer cu experiență se va asigura că forma creată are proporții elegante din punct de vedere vizual și că respectă în același timp cerințele clientului.
O siglă sub formă de monogramă ar putea fi soluția elegantă de care brandul pe care îl reprezentați a avut nevoie în tot acest timp. În plus monogramele posedă o calitate atemporală, perfectă pentru companiile cu o identitate bine definită.