Un creator de etichete de vin îşi dezvăluie secretele de design

Jordan Jelev este un designer și caligraf de etichete pentru vinuri stabilit în Varna, Bulgaria. El este spiritul creativ din spatele designului etichetelor de la compania americană de vinuri Wolf’s Head Wines. Agenția sa, Labelmaker (Creatorul de Etichete), are ca obiect de activitate exclusiv vinurile, băuturile spirtoase și berea. Jordan are în spate mai mult de 15 ani de experiență în crearea de etichete memorabile pentru mărci premium și este un designer premiat. Recent, echipa M_use a avut ocazia să discute cu Jordan despre procesul său creativ şi despre inspirația și proiectele sale de design preferate.

M_use: În ce constă procesul de creaţie a designului în care sunteţi angrenat? De unde începeţi și cum găsiţi inspirație?

Jordan Jelev: De obicei, încerc să îmi descopăr dispoziţia potrivită pentru fiecare proiect nou. Înainte de a începe, fac un fel de pregătire mentală cu meditație. De asemenea, fac multă muncă de cercetare pentru fiecare proiect la care lucrez. Este o parte esențială a pregătirii mele.

Cât despre inspirație, încerc să rămân concentrat în gândurile mele. Am în memorie o mulțime de scene, obiecte şi imagini care îmi trezesc fantezia și mă inspiră. Uneori fac cercetări dedicate în cărți sau pe internet, studiind diferite procese, stiluri etc. De exemplu, de multe ori studiez heraldica, diferite tehnici și stiluri de pictură și caligrafie. De regulă, asta înseamnă să văd o mulțime de imagini diferite. Nu le pot înmagazina în detaliu pe toate în mintea mea, așa că îmi creez câteva idei generale pe care ulterior le folosesc ca inspirație în noul meu proces creativ.

M.: În trecut afirmaţi: „Materialele merg mână în mână cu creativitatea mea.” Cu ce începeţi, cu materialele sau cu designul? Cum merg acestea împreună?

J.J.: Cu certitudine merg mână în mână. Când încep ceva nou, de obicei am în minte două curente creative care înaintează în paralel. Unul este dedicat ideii și poveştii din spatele proiectului, iar celălalt priveşte mai ales aspectele materiale și tehnice conectate cu ceea ce trebuie făcut și are legătură cu modul în care voi transforma partea tehnică în estetică.

Aceste două curente creative se echilibrează reciproc, deși trebuie să spun că uneori unul îl domină pe celălalt. De exemplu, vorbind despre hârtie, uneori personalizez fiecare parte a designului într-un mod care să se potrivească cu un anumit tip de hârtie pe care îl consider inspirat – la fel ca în cazul proiectului Solitaire căruia i-am refăcut designul la sfârșitul anului 2019. Hârtia Fasson Cotton Touch (o hârtie albă, mată, fără conţinut de lemn, confecţionată cu 5% bumbac ce conferă o senzaţie tactilă de bumbac pufos) s-a aflat chiar în centrul cercetărilor şi conversațiilor mele inițiale, chiar înainte de a demara proiectul. Am fost foarte norocos să descopăr această hârtie deoarece a devenit un fundament și deci o inspirație pentru întreaga mea muncă de creație.

M.: Am observat cu toţii un trend şi un interes global pentru sustenabilitate în domeniul ambalajelor și etichetelor; aţi observat și dv această tendință? Cum vă afectează acest lucru procesul de proiectare?

J.J.: Lumea încearcă să devină „verde” sau cel puțin mai „verde” decât este acum. Sustenabilitatea este un cuvânt pe care am început să-l folosim tot mai frecvent în vorbirea noastră curentă. Ca profesionist în mărci de vinuri, eu cred că sustenabilitatea nu este doar un cuvânt, un material, un trend sau un fapt. Este ceva mai mult, ceva legat de întregul proces creativ, fiind fără îndoială o adevărată temă, o motivaţie și o sursă de inspirație pentru un nou tip de creativitate. Sustenabilitatea este o nouă „cheie” care va descifra noi concepte în munca mea de proiectare.

M.: Care aţi spune că sunt cele mai mari inovații în ceea ce privește procesul de proiectare pentru ambalaje și etichete în acest moment?

J.J.: În primul rând, sunt foarte încântat de diversitatea pe care o vedem în universul hârtiei. În al doilea rând, îmi place foarte mult ceea ce se întâmplă în domeniul imprimării. Hârtia și imprimarea merg mereu împreună, iar în zilele noastre avem șansa de a face aproape orice vrem pe suport de hârtie.

Pentru mine, ca designer grafic, există anumite efecte care îmi plac enorm. Îmi place să proiectez etichete atrăgătoare care chiar îi fac pe oameni să vrea să le atingă și să simtă materialele din care sunt confecţionate. Îmi plac foarte mult diferitele niveluri de embosare și aplicare de timbru sec, precum și jocul cu micro-embosarea. De asemenea, mă simt foarte încrezător când folosesc efectul de folie de mătase împreună cu lăcuirea selectivă și vopsirea cu efect de nisip. Și sunt extrem de încântat să folosesc câteva straturi de hârtie aplicate unul peste altul într-o singură etichetă. Toate aceste procese devin tot mai sofisticate, iar dacă dispun de o imprimantă bună şi fiabilă, atunci aş putea face adevărate miracole pe hârtie.

M.: Ce proiecte sau stiluri de design vă interesează cel mai mult și de ce?

J.J.: Nu sunt concentrat pe un anumit stil sau tip de design şi nici nu sunt interesat de vreun design anume. Sincer, ceea ce încerc să fac în munca mea este să obțin tot ce poate fi mai bun din fiecare idee la care lucrez și să o transform într-un design memorabil de etichetă.

De multe ori asta înseamnă că lucrez în multe stiluri diferite, fiecare reflectând o anumită idee și astfel  în final obţin multe designuri diferite. Desigur, uneori am perioade specifice în cariera mea. De exemplu, acum sunt foarte atras de aplicațiile metalice combinate cu etichetele de hârtie. Nu este ceva nou pentru industrie, dar pentru mine este o bună metodă de a crea designuri irezistibile de etichete pentru vin folosindu-mă de această combinație de tehnologii.

M.: Cum aţi devenit interesat de design? Au fost etichetele și ambalajele dintotdeauna ţinta preocupărilor dv sau interesul dv a început în altă parte?

J.J.: În copilărie, artele vizuale au jucat un rol important. Desenul, broderia, caligrafia, inscripţiile, toate au fost lucruri pe care le-am făcut încă de mic. Întotdeauna am avut o puternică atracţie pentru arte. Apoi, într-o zi am decis că ar trebui să studiez ştiinţele economice, iar după ce mi-am obținut diploma de masterat, am devenit 1000% convins că ar trebui să continui cu artele și să devin designer grafic. Așa s-a născut Labelmaker.

M.: De ce v-aţi concentrat atenţia pe vin? Sau sunteţi implicat şi în alte domenii – mâncare ori frumuseţe sau poate şi altceva?

J.J.: Inițial nu aveam o idee clară ce este cu adevărat vinul pentru mine – mă refer ca băutură, cultură, afacere sau stil de viață. Apoi, după ce am creat primele mele etichete, am încercat să aprofundez toate aspectele vinului. Şi astfel, întâlnind experți în vinuri, bând vin, studiind vinul, strugurii, vizitând podgorii şi crame – etapă cu etapă mi-am dat seama că m-am îndrăgostit de vin.

Celălalt punct de vedere se referă la vin ca subiect de creativitate și design – fiecare vin este diferit, iar povestea fiecărui vin este diferită. Cu etichetele mele pentru vin am șansa unică de a le spune tuturor o poveste unică. Recunosc că este un lucru provocator şi extenuant; dar în egală măsură e o sursă nesfârșită de împlinire și energie vitală. În concluzie, o spun sincer: Ce altceva ar putea exista pentru mine decât vinul?

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide