Visul său a devenit realitate astăzi, când avem posibilitatea de a beneficia de algoritmi de inteligență artificială sub forma unor asistenți vocali, care sunt capabili să interacționeze cu noi potrivit cererilor noastre. Între timp, IA s-a extins către industrii importante precum sistemul de sănătate sau cel financiar, însă există și corporații care se concentrează pe dezvoltarea de aplicații pentru industria de print. Deși definiția general acceptată a inteligenței artificiale este „abilitatea unei mașini de a imita inteligent comportamentul uman”, diferitele industrii au separat acest domeniu vast în patru categorii: mașini care pot reacționa doar la scenarii curente, fără capacitatea de a folosi experiența (aceasta fiind funcția de bază a IA), mașini ce analizează mediul în care se află pentru a lua diferite decizii (cum este cazul tehnologiei din spatele mașinilor care se conduc singure), sisteme IA care au capacitatea de a înțelege gândurile și emoțiile și de a le folosi pentru a interacționa și nu în ultimul rând, cel mai avansat tip de IA care cere ca o mașină să aibă propria conștiență de sine (tehnologie încă inexistentă). Domeniul inteligenței artificiale este influențat și de fenomenul big data, definit ca „datele păstrate și prelucrate în cantități imense, datorită unor medii de stocare mai ieftine, unor metode de procesare mai rapide și unor algoritmi mai performanți”, potrivit cărții „Big Data: A revolution that will transform how we live”, scrisă de Viktor Mayer-Schönberger și Kenneth Cukier. Acumularea datelor permite combinarea lor cu algoritmi de IA pentru implementarea unor tehnici de întreținere predictivă, concepute pentru determinarea stării tehnice a echipamentului aflat în funcțiune și pentru estimarea momentului în care trebuie efectuată întreținerea periodică. Multe dispozitive de imprimare au senzori integrați ce permit colectarea de date și analizarea lor pentru înțelegerea în detaliu a unor posibile probleme care pot cauza în timp ineficiența unității de producție.
Inteligența artificială poate fi utilizată și în scop de apărare în fața amenințărilor la securitatea informatică – experții consideră că noua generație de malware va folosi IA pentru a-și ataca țintele, schimbându-și tehnica de atac atunci când e nevoie. În ceea ce privește echipamentele de imprimare conectate, devenite practic dispozitive IoT (Internet of Things – internetul lucrurilor), acestea vor avea nevoie de o nouă gamă de sisteme de securitate care vor putea implementa IA pentru a le permite echipamentelor să se apere singure de pericolele de securitate informatică și anomaliile detectate. Pe de altă parte, deși multe companii depind încă de hârtie pentru a păstra informația, aici intră în scenă RPA (Robotic Process Automation – automatizarea procesului prin robotizare). RPA funcționează alături de IA, fiind de fapt un software care înlocuiește acțiunile umane în diverse etape ale procesului managerial. Sistemele RPA dezvoltă lista de sarcini pentru operator realizând o serie de acțiuni în interfața grafică a aplicației (GUI), pentru ca apoi să automatizeze procesul repetând acele sarcini direct în GUI. Sectoare precum cel bancar sau agențiile de asigurări folosesc deja automatizarea inteligentă oferită de RPA în combinație cu IA. Aceste tehnologii pot utiliza, de exemplu, un algoritm de învățare pentru a înțelege scrisul de mână cu scopul transformării paginilor fizice în documente digitale.
Nu trebuie să uităm că și tehnologiile de personalizare a diferitelor produse pot fi beneficiarele IA și a tehnicilor de învățare automată. Acestea pot face posibilă automatizarea unei afaceri online prin folosirea unor instrumente software care permit clienților să devină designerii propriilor articole achiziționate. Instrumentele software pot gestiona mai multe echipamente de producție conectate între ele, ceea ce înseamnă reducerea implicării umane, o creștere a eficienței tipografiei și posibilitatea unei dezvoltări mai rapide a afacerii. IA poate totodată să ofere și alerte în timp real: după monitorizarea sistemelor, software-urile dotate cu inteligență artificială pot identifica o problemă înainte ca ea să se întâmple, după care vor activa un protocol de răspuns rapid și eficient pentru rezolvarea situației și salvarea seriei imprimate de posibile erori. Inteligența artificială poate fi utilizată și în cazul proceselor de imprimare inițiate direct de pe smartphone, fără a mai fi nevoie de instalarea unui driver pentru dispozitivul care se conectează la imprimantă.
Un exemplu interesant de menționat este cel oferit de Gabi Solutions, care a lansat asistentul Gabi Voice (Global Artificial Business Intelligence), utilizat de Xerox pentru multifuncționalele AltaLink. Acesta este activat prin comandă vocală cu ajutorul software-ul Watson, dezvoltat de IMB. Gabi Voice îi permite operatorului să-i comande multifuncționalei Xerox începerea procesului de imprimare, copiere sau trimitere a unui fax.
Tractica, lider global în cercetarea de piață pentru domeniul tehnologiilor emergente, sugerează în rapoartele sale că produsele bazate pe IA vor genera o cifră de afaceri anuală de peste 58 miliarde de dolari până în 2025. Industria de print trece deja printr-un val de schimbări digitale grație noii revoluții industriale – Industria 4.0 – iar adoptarea de instrumente care au la bază inteligența artificială se încadrează natural în această direcție și îi va ajuta pe tipografi să păstreze relevanța serviciilor și a echipamentelor pe care le oferă.