Reclama pentru Fiat Strada care a fost difuzată la televizor în Marea Britanie în 1979 a reprezentat pentru vremea aceea o scenă desprinsă dintr-un film science-fiction. Nimeni nu mai văzuse ceva asemănător înainte – o mașină asamblată într-o fabrică fără vreun operator în salopetă prin preajmă. Ideea care a stat la baza reclamei de promovare a noii mașini italiene i-a aparținut scenaristului Paul Weiland, care a văzut la un show de televiziune o scurtă prezentare a fabricii Fiat din Italia unde mașinile erau asamblate de roboți. În mod ironic, când echipa de producție condusă de regizorul Hugh Hudson a sosit la fabrica Fiat din Torino pentru a filma clipul publicitar, muncitorii de acolo protestau împotriva roboților care le „furau” slujbele. Costul de realizare a reclamei a fost destul de ridicat – în jur de 300 000 de lire sterline – însă fabrica a pierdut aproximativ șapte milioane de lire sterline în producție, deoarece la fiecare două secunde a trebuit să oprească mașinile. Videoclipul final s-a încheiat cu o singură propoziție: ” Handbuilt by Robots” – construit de roboți.
Această reclamă din 1979 a introdus conceptul de roboți care se mișcă, asamblează și vopsesc mașini fără intervenție umană vizibilă. De atunci roboții au devenit o prezență obișnuită în multe industrii, printre care se numără și tipografiile offset unde roboții sunt utilizați la manipularea rolelor de hârtie.
Unele echipamente de imprimare în coală produse în Japonia sunt asistate de roboți care manevrează pe rând câte un palet cu hârtie sau carton la unitatea de alimentare a imprimantei și un alt palet ce este gata pentru livrare, fără intervenția operatorului. Aceasta este calea către Industria 4.0, respectiv capacitatea tuturor tipurilor de dispozitive de a comunica între ele și de a adapta deciziile în funcție de informațiile relevante primite.
Roboții și Industria 4.0 merg mână în mână într-un viitor extrem de automatizat pentru industria de print. Ambele sunt din ce în ce mai necesare, pe măsură ce tipografiile trebuie să facă față unui volum impresionant de comenzi pentru tiraje scurte. Se pot finaliza aproximativ 10 comenzi pe zi folosind procese manuale, însă la 50 de comenzi pe zi automatizarea devine absolut necesară.
Operațiunile de pre-press au fost la rândul lor automatizate, ceea ce explică numărul scăzut de specialiști din aceste departamente. Dacă eventualele probleme legate de acuratețea culorilor sunt rezolvate în mod automat cu ajutorul programelor software, producția plăcilor devine și ea automatizată prin manipulare robotizată.
În cazul tiparului digital există mai multe procese de finisare inline, pentru care Industria 4.0 a găsit soluția. Tot mai multe mașini de tipar inkjet cu alimentare continuă funcționează în linie cu unități de finisare pentru a furniza într-un timp foarte scurt produse finite. Ori de câte ori va fi nevoie să fie manipulată o cantitate mare de hârtie sau va fi necesară o muncă repetitivă complicată, roboții vor fi implicați.
Compania daneză Universal Robots a început să comercializeze în 2003 brațe robotizate ușor de programat, iar până la sfârșitul anului 2014 a instalat peste 3 500 la nivel mondial. Însă are și rivali. Stibo Graphic, o tipografie offset importantă din Danemarca, utilizează un robot japonez Yaskawa Levanto în operațiunile de manevrare a hârtiei de la mașina de imprimare la ghilotină.
Un sistem asemănător a fost prezentat de Canon în cadrul standului de la FESPA Berlin 2018, promovând fluxul de lucru complet automatizat ce a legat imprimanta flatbed Océ Arizona 6170 XTS cu un cutter digital de la Zünd prin intermediul unui sistem robotizat integrat de Rolan Robotics. Acest sistem a cules substratul neimprimat de pe palet și l-a plasat în unitatea de configurare, apoi l-a retras și l-a plasat pe echipamentul de imprimare. Robotul a transferat suportul imprimat pe cutter-ul de la Zünd, unde software-ul a procesat instrucțiunile pentru finisare și a trimis apoi în mod automat comanda spre utilaj fără a fi necesară intervenția operatorului. După tăiere, pliere sau frezare, brațul robotizat a mutat produsul finit pe un alt palet.
Astfel de procese automatizate aduc adevărate beneficii în ceea ce privește creșterea productivității: dintr-un proces de tăiere efectuat manual, care implică manipulare și stivuire pe palet, rezultă o tonă de tipărituri finisate pe oră. Procesul de lucru asistat de robot crește acest volum la 3,4 tone pe oră.
Tehnologia digitală de imprimare se pretează la o automatizare completă. MGI, producătorul francez de prese digitale de tipar şi soluţii inovatoare de finisare, a prezentat în premieră la drupa 2016 un sistem de aliniere a colii fără atingere, denumit AIS SmartScanner©. Acest sistem revoluţionar de aliniere pentru industria de tipar şi finisare elimină peste 80% din timpul alocat de operator pentru această acțiune. Fără intervenţia operatorului şi fără o scădere a vitezei de producție, AIS face corecţii şi ajustări folosind inteligenţa artificială pentru a realiza automat alinierea în vederea operațiunii de lăcuire şi aplicare folio la cald, dar și pentru gestionarea capetelor cu jet de cerneală şi a colilor de hârtie.
Segmentul de finisare se aliniază și el trendului automatizării prin realizarea operațiunilor de tăiere și fălțuire cu echipamente multifuncționale precum cele din seria DC produse de Duplo sau seria Smart Slitter, dezvoltată de Horizon. Un alt exemplu sunt mașinile de cașerat, care lucrează în linie cu trimmere prevăzute cu 3 cuțite, care pot fi ajustate pentru a putea furniza cărți cu formate și grosimi variabile.
Un nivel atât de avansat de automatizare conduce la un proces de producție mai eficient și asigură capacitatea de a realiza tiraje foarte scurte și chiar produse unicat care nu pot fi obținute cu metodele convenționale.
Furnizorii de servicii de imprimare care implementează automatizarea vor constata o simplificare a activității, cu lucrări efectuate cu precizie într-un timp de execuție mult mai scurt și în plus vor ușura munca operatorilor prin eliminarea sarcinilor de manipulare a încărcăturilor grele.