Asociația Tipografilor „Transilvania” împlinește 20 de ani de activitate

Asociația Tipografilor „Transilvania” (ATT) este o asociație patronală, națională a industriei poligrafice, care reunește tipografii și furnizorii acestora prin valori, principii și atitudini precum deschiderea către inovare și comunicare, colegialitate, încredere și concurență constructivă, dezvoltarea intereselor de breaslă și susținerea învățământului profesional. În octombrie 2022 ATT va sărbători 20 de ani de la înființare – profităm de acest prilej pentru a creiona un portret al acestei asociații cu demersuri extrem de valoroase pentru întreaga industrie poligrafică românească

Asociația Tipografilor „Transilvania” a fost înființată în Cluj-Napoca pe 10 octombrie 2002 la inițiativa a doi reprezentanți ai industriei tipografice transilvănene: Albert András (Infopress Group) și Vasile Nemeș (Tipo Ghid). ATT – la început asociație profesională cu 12 membri fondatori – a devenit asociație patronală și națională în 2010, pentru a apăra interesele de breaslă ale tipografilor și ale furnizorilor acestei industrii. Mirela Marica, director executiv al asociației încă din 2008, ne-a povestit că motivația înființării ATT a fost deschiderea către comunicare a oamenilor care aparent sunt în competiție, în folosul dezvoltării intereselor de breaslă, dar și încurajarea și dezvoltarea învățământului profesional poligrafic. Ideea asociației a pornit și de la nevoia tipografilor de a discuta probleme comune, de a avea acces la informații și de a reuși astfel să facă față mai ușor provocărilor și de a se adapta la probleme nemaiîntâlnite, precum penuria de hârtie – așa cum s-a întâmplat în ultimii ani, scumpirile și întârzierea livrărilor de hârtie cu până la trei luni de la comandă, scumpirea energiei și accesul la fondurile europene, problemele de personal etc. O altă motivație pentru înființarea asociației a fost lipsa forței calificate de muncă, tipografiile sfârșind uneori prin a-și „fura” între ele oamenii calificați.

Membrii asociației se întâlnesc de două ori pe an la sediul firmei unuia dintre ei, care se anunță gazdă a întâlnirii ATT. Acesta prezintă cu deschidere și onestitate dinamica afacerii sale, organizează un tur al firmei și le prezintă colegilor de asociație fluxul tehnologic, produsele pe care le fabrică, echipa și povestea înființării afacerii. Mirela Marica a subliniat importanța acestor întâlniri: „Sunt concurenți, dar ridică steagul alb și o dată la 6 luni stau civilizat cu toții la aceeași masă. Prezentările tehnice și nu numai sunt deliciul întâlnirilor ATT, pe lângă vizitarea unui coleg gazdă. Mulțumim pe această cale tuturor furnizorilor care și-au prezentat produsele, serviciile și materialele la întâlnirile ATT în perioada 2002-2022”.

Extrem de savurate au fost deplasările la expozițiile internaționale ale industriei tipografice mondiale, cum sunt drupa, Interpack și Printexpo China. Pline de interes și foarte constructive au fost conferințele și schimburile de experiență ale Forumului Tipografic Balcanic (2006-2018), unde ATT a fost membru fondator și gazda a două ediții: 2010 și 2015, cu ocazia „Conferinței de închidere a Proiectului cu finanțare europeană” desfășurat în cadrul programului POSDRU „Calificarea ta, un viitor mai sigur” (2014-2015). În cadrul acestui proiect au fost calificate 2400 persoane din toată țara, dintre care 900 persoane au urmat cursurile de calificare în 8 meserii ale domeniului poligrafic.

În 2018, ATT împreună cu Asociația Producătorilor și Importatorilor din Industria de Publicitate (APIIP) au înființat Federația din Industria Grafică a Producției Publicitare și a Ambalajelor (FIGPA), iar din 2019 s-a alăturat și Asociația Română de Serigrafie, Imprimare Tampografică și Digitală (ARSIT&D). Federația a fost creată din necesitatea de a obține reprezentativitate națională, de a avea mai multă putere în fața autorităților – fie că vorbim despre grupul de dialog social, fie despre Ministerul Muncii sau Ministerul Învățământului – și în cele din urmă pentru a avea autoritatea de a vorbi în numele întregii industrii grafice, poligrafice, de producție publicitară și de ambalaje pe probleme de importanță majoră precum apărarea intereselor mediului de afaceri poligrafic.

Mirela Marica ne-a oferit mai multe informații despre o astfel de solicitare a ATT rămasă nesoluționată de către Ministerul Dialogului Social încă din 2018: „Am depus solicitarea să se definească, la fel ca în Uniunea Europeană, comitetul sectorial al industriei grafice. Acum noi suntem în comitetul sectorial cultură și mass-media. Acest demers a fost făcut împreună cu Sindicatul Național al Tipografilor și cu asociația profesională APRA a producătorilor de ambalaje din România. Toate inițiativele legislative care vizează firmele unui domeniu de activitate se trimit în dezbatere publică în comitetele sectoriale. Inițiativele legislative care vizează domeniul nostru de activitate ajung spre dezbatere în comitetul sectorial cultură și mass-media, unde neexistând nicio federație patronală a industriei poligrafice, nu are cine să-și dea cu părerea. Așadar toate trec ca vântul! Drept urmare trebuie să urmăm calea organizării administrative pentru a putea intra în dialog cu autoritățile statului”.

ATT a avut și are în continuare o contribuție importantă în definitivarea învățământului poligrafic românesc „cu rută continuă”: liceu, licență, masterat și doctorat. În anii ‘90 învățământul profesional a fost desființat în aproape toate domeniile, iar învățământul liceal poligrafic era reprezentat doar în cadrul Colegiului Tehnic „Media” din București. Rezultatul a fost deprofesionalizarea domeniului poligrafic în ultimii 30 de ani. În ultimii 10-15 ani – prin demersurile ATT și nu numai – s-au înființat clase de liceu acreditate pentru domeniul de învățământ „Tehnici poligrafice” și „Producție media” în licee din 14 orașe din țară. De asemenea avem și învățământ profesional în tehnici poligrafice. În prezent problema este faptul că în aceste școli puțini profesori calificați predau materiile specifice domeniului poligrafic. În ceea ce privește învățământul universitar, în 2009 ATT a organizat o conferință în cadrul Universității Politehnica din București unde a reunit Ministerul Muncii, Ministerul Învățământului, mediul universitar și preuniversitar și agenții economici având activitate în industria tipografică, a producției de ambalaje și a producției publicitare, pentru a afla care sunt demersurile necesare pentru reînființarea învățământului poligrafic universitar. Astfel, prin eforturi comune împreună cu rectoratele, profesorii și colegii de breaslă care s-au înscris la doctorat, au fost înființate programe de masterat pentru tehnologie/tehnici poligrafice în București, Cluj-Napoca și Timișoara.

Reprezentanta ATT a transmis un mesaj către industria poligrafică românească referitor la această perioadă plină de provocări: „Salvarea vine 100% din inovare și creativitate. Există o expresie în engleză, «to think outside the box». Trebuie să ieșim din «tiparele» în care am lucrat și să îndrăznim lucruri noi. Suntem forțați de împrejurări: neexistând o continuitate în furnizarea principalei materii prime – hârtia și cartonul – o parte dintre lucrările tipografice se vor schimba. Unele vor dispărea și unele se vor inventa. Și mesajul este să fie deschiși la inovare și să îndrăznească să creeze noi produse tipografice, adaptate la realitățile zilei.”

Asociația Tipografilor „Transilvania” – „o camaraderie foarte frumoasă de 20 de ani formată din oameni care au putut să treacă peste orgoliile personale” – va sărbători două decenii de activitate printr-o întâlnire jubiliară care va avea loc în zilele de 14-16 octombrie la Hotel Aro Palace din Brașov. În cadrul programului de conferințe, toți cei 60 de membri ATT își vor prezenta produsele pe care le fabrică și/sau le comercializează, iar discuțiile se vor concentra în jurul problemelor de actualitate: materii prime, energie, accesul la fondurile europene și sprijin pentru învățământul poligrafic.

„A patra revoluție industrială sau Industria 4.0 transformă economiile, locurile de muncă și chiar societatea în care trăim astăzi. ATT a realizat la momentul fondării ei că în acest concept de industrializare rolul asociațiilor este la fel de important ca al breslelor din industriile care apăreau la sfârșitul secolului al XVIII-lea, odată cu revoluția industrială. Misiunea noastră e de a anticipa, informa și pregăti membrii asociației pentru ceea ce piața va cere în viitor. Criza actuală nu este o criză a subproducției ci o criză a supracererii, o etapă în care noi trebuie să căutăm, să inovam, să ieșim din banal pentru a supraviețui. Pentru noi, cei din asociație, viitorul este cel mai important, fără însă a uita că timp de 20 de ani am lucrat în folosul membrilor asociației și nu numai. Urmează o etapă extraordinar de importantă, a adaptării noastre la cerere, ceea ce nu este o noutate, dar cu certitudine va trebui să ne schimbăm strategiile” – este mesajul Consiliului Director al ATT la jubileul de 20 de ani al asociației.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide