Ce trebuie sa stiti inainte de a intra intr-un service auto

Traim intr-o tara in care, odata cu inmultirea autoturismelor, constatam o aparitie efervescenta a service-urilor auto, care au menirea sa deserveasca milioanele de masini. Reparatia vehiculelor reprezinta o necesitate frecventa pentru posesorii acestora, doar ca, in timpul acestui proces, atat proprietarii de masini, cat si service-urile auto pot intampina probleme si provocari. Ceea ce ar trebui sa fie o activitate normala, o vizita la un atelier auto pentru orice fel de reparatie, se transforma, de multe ori, intr-un adevarat cosmar pentru proprietarii de vehicule

Av. Dr. Constantin Neacsu
Baroul București
Tel.: 0744244852

Montarea gresita a pieselor auto, deteriorarea automobilului in timpul realizarii altor reparatii, depasirea termenelor asumate pentru reparatii, lipsa bonurilor fiscale, umflarea notelor de constatare si implicit a facturilor cu fel de fel de operatiuni si reparatii efectuate de mantuiala sau timpii lungi de asteptare pentru aducerea unei piese neaflate pe stoc, acestea sunt doar cateva dintre problemele cu care s-au confruntat cei care au apelat la serviciile oferite de catre service-urile auto din Romania.

Soferii care merg cu masinile in service, in baza asigurarilor de raspundere civila auto sau in baza asigurarilor CASCO, ar trebui sa fie atenti la anumite aspecte si sa stie ce drepturi au, pentru a beneficia de reparatiile de calitate care le sunt promise in schimbul pretului platit.

Astfel:

  1. Soferii trebuie sa se asigure ca service-ul auto functioneaza legal si ca este autorizat de catre Registrul Auto Roman pentru aceasta activitate.
  2. Trebuie sa se informeze in prealabil asupra tarifelor si sa ceara un deviz estimativ. Service-urile auto sunt obligate sa afiseze preturile cu T.V.A., intr-o maniera vizibila si lizibila, in zona de receptie a clientelei si sa precizeze modul de calcul utilizat (ora fizica sau baremurile de timp / ora tehnologica pentru reparatii furnizate de producator).

Devizul ar trebui sa contina, cel putin:

  • descrierea precisa a lucrarilor care se vor efectua;
  • costul manoperei;
  • lista pieselor de schimb necesare;
  • termenul de reparatie;
  • durata de valabilitate a devizului.
  1. Soferii trebuie sa ceara o factura completa si detaliata a interventiei, alaturi de o chitanta. In cazul in care devizul este semnat de ambele parti, el se poate transforma intr-un contract comercial si trebuie sa se emita o nota de comanda pentru reparatie. Codul pieselor inlocuite trebuie sa fie inscris in factura si devizul de reparatie, confirmand daca avem de-a face cu o piesa originala sau after-market.
  2. Trebuie solicitata completarea unei note de comanda pentru reparatie. Aceasta trebuie sa cuprinda:
  • data;
  • identitatea clientului;
  • tipul/modelul autovehiculului si kilometrajul;
  • natura exacta a reparatiilor de efectuat;
  • costul probabil al acestor interventii;
  • starea masinii (fara zgarieturi sau elemente deteriorate, altele decat cele ce fac obiectul reparatiei);
  • eventualele echipamente montate de proprietarul masinii;
  • durata imobilizarii autovehiculului.
  1. Clientii trebuie sa primeasca garantie pentru piesele de schimb folosite la realizarea reparatiilor. Trebuie sa solicite certificatul de garantie nu doar al pieselor inlocuite, ci si pentru lucrarile de vopsitorie si pentru manopera de reparatie a pieselor. De asemenea, se poate solicita si primi piesele avariate, dar si ambalajul pieselor inlocuite pentru a vedea de unde provin si care e calitatea lor.
  2. Reprezentantii service-ului auto sunt responsabili de accidentele care pot sa aiba loc in interiorul spatiului de lucru, cu conditia ca nici o neglijenta sa nu fie imputata clientului.
  3. Clientii pot solicita plata unor despagubiri, potrivit clauzelor contractuale sau dispozitiilor legale, in cazul remedierii sau in cazul inlocuirii produselor si serviciilor necorespunzatoare.

Un lucru important de stiut pentru soferi este faptul ca, potrivit O.U.G. nr. 54/2016, isi pot repara masinile in orice service auto, fara ca asiguratorul RCA sa se mai poata opune. Atata timp cat e vorba de un service auto care functioneaza legal, soferii pot sa fie despagubiti indiferent de alegerea pe care o fac cu privire la service-ul care sa le repare masina, legislatia in vigoare nepermitandu-le nici asiguratorilor si nici service-urilor sa faca presiuni in aceasta privinta.

De asemenea, proprietarii masinilor pot asista la reparatiile din service-urile auto. Mai exact, service-urile auto sunt obligate sa asigure celor ce-si duc masina la reparat posibilitatea de a asista direct sau prin sistem audio-video la activitatile de reparatii sau intretinere pe care le efectueaza.

La fel de important de stiut pentru cei ce-si duc masina la reparat intr-un service este si faptul ca acesta din urma trebuie sa-si informeze clientul daca, pe parcursul reparatiei, gaseste o piesa defecta sau care se poate defecta, punand astfel in pericol sanatatea sau chiar viata soferului.

In aceste cazuri, service-ul poate trece la inlocuirea pieselor pe care le-a gasit deteriorate sau defecte, dar numai dupa ce a obtinut un acord din partea proprietarului.

Service-urile auto nu au voie sa le ceara clientilor sa isi lase masinile in incinta lor pana la plata serviciilor, iar daca acest aspect este mentionat in contractul de service, avem de-a face cu o clauza abuziva, din cauza dezechilibrului contractual care se produce intre consumator (detinatorul masinii) si service.

In cazul in care drepturile clientilor sunt incalcate, acestia au la indemana urmatoarele remedii juridice:

– formularea unei plangeri la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (doar in cazul in care clientii sunt persoane fizice);

– formularea unei sesizari catre Registrul Auto Roman;

– plangere penala, in temeiul dispozitiilor art. 244 Cod penal, la unitatea de politie pe raza careia se afla unitatea de service;

– actiune civila in raspundere contractuala, la Judecatoria de care apartine service-ul.

Piata service-urilor auto necesita o reglementare mai stricta, in care clientul sa nu mai fie captiv unor lanturi economice care abuzeaza de pozitia lor contractuala in detrimentul proprietarilor de masini.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

This Post Has 2 Comments

  1. Adi

    Dupa ce se executa operatii de testare cu testerele electronice si se achita aceste teste se identifica niste piese posibil defecte.Service ul este obligat sa furnizeze codurile pieselor si costul inainte de reparatie ? Am un caz de genul acesta in care nu se furnizeaza codul exact al pieselor posibil defecte

  2. Redactia Afaceri Poligrafice

    Noi suntem redactia publicatiei si nu putem raspunde in locul d-lui avocat. Asa ca va rugam contactati-l pe dumnealui la numărul de telefon indicat în articol.

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide