FIGPA si asociatiile membre: o noua coeziune pentru industria de print si ambalaje din Romania

Sub egida Federatiei din Industria Grafica, a Productiei Publicitare si Ambalajelor (FIGPA) — ce reuneste Asociatia Tipografilor „Transilvania” (ATT), Asociatia Producatorilor si Importatorilor din Industria de Publicitate (APIIP) si Asociatia Romana de Serigrafie, Imprimare Tampografica si Digitala (ARSIT & D) — industria grafica din Romania isi consolideaza vocea comuna si isi defineste directiile de dezvoltare. Cele trei organizatii membre contribuie, fiecare prin specificul sau, la formarea unei platforme unitare de dialog intre tipografi, producatori de ambalaje si companiile din domeniul publicitatii vizuale. Mai jos prezentam viziunea si planurile de viitor ale acestor asociatii, asa cum au fost conturate de presedintii lor in dialogurile recente purtate cu redactia Afaceri Poligrafice

FIGPA – Federatia din Industria Grafica, a Productiei Publicitare si Ambalajelor – reuneste in prezent trei asociatii: ATT – Asociatia Tipografilor „Transilvania”, APIIP – Asociatia Producatorilor si Importatorilor din Industria de Publicitate si ARSIT & D – Asociatia Romana de Serigrafie, Imprimare Tampografica si Digitala. Federatia a fost infiintata in luna decembrie 2017 pentru a oferi industriei grafice din Romania un cadru unitar de reprezentare la nivel national, in contextul in care anterior, deciziile din sector erau luate fara consultarea tipografiilor. Prin infiintarea FIGPA s-a urmarit crearea unui comitet sectorial care sa permita dialogul fructuos cu autoritatile si sa sprijine adaptarea legislatiei la realitatea actuala a industriei, in special in privinta ocupatiilor si standardelor profesionale.

Din interviul realizat de colegii nostri cu dl David Istvan, presedintele FIGPA, a reiesit ca organizatia urmareste consolidarea dialogului si cooperarii intre tipografii, producatorii de hartie si cei din sectorul ambalajelor, pentru a unifica vocile din industria grafica si a construi o viziune bazata pe valorile comune. Desi producatorii de hartie si carton din Romania opereaza in mare parte independent, detinand fabrici precum Vrancart (jud. Vrancea), Eco-Pac sau Ambro (jud. Suceava), federatia faciliteaza comunicarea directa intre acestea si tipografii pentru a raspunde mai eficient cerintelor pietei si clientilor.

Pe de alta parte, furnizorii de hartie, deja reprezentati in Asociatia Tipografilor, colaboreaza activ cu FIGPA. Sectorul ambalajelor, care nu mai are o asociatie separata, este invitat sa se alature prin Asociatia Tipografilor, iar producatorii mari de carton ondulat, care au propria organizatie, sunt implicati in discutii si initiative comune, pentru a crea un spatiu de dialog eficient si pentru a coordona solutii la problemele industriei. Obiectivul federatiei este extinderea cooperarii catre toate segmentele relevante ale sectorului grafic, inclusiv print, ambalaje si productia publicitara.

Promovarea FIGPA se bazeaza pe activitatile specifice ale asociatiilor membre, care organizeaza evenimente si participa la targuri internationale de profil, oferind astfel vizibilitate federatiei si beneficii directe membrilor. Pe langa conferintele bianuale organizate de ATT, APIIP deruleaza evenimente dedicate industriei de publicitate, iar ARSIT & D colaboreaza activ cu FESPA, facilitand accesul la informatii, resurse si tendinte internationale din domeniul serigrafiei si tampografiei. Aceste initiative creeaza un cadru favorabil pentru extinderea federatiei si atragerea de noi membri prin avantajele practice si profesionale oferite.

Activitatea internationala a FIGPA se afla inca intr-o etapa incipienta, colaborarile cu organizatiile similare din alte tari fiind in curs de dezvoltare. Deocamdata, federatia se concentreaza pe consolidarea interna, fiecare dintre cele trei asociatii din componenta acesteia avand propriile proiecte si prioritati. Conducerea FIGPA este impartita intre aceste organizatii, insa schimbarile recente din cadrul APIIP, inclusiv alegerea unui nou presedinte, au generat necesitatea reorganizarii structurii de conducere a federatiei. Obiectivul central al federatiei ramane acela de a reprezenta intr-un mod unitar si eficient vocea industriei grafice si de ambalaje in fata autoritatilor.

Asociatia Tipografilor „Transilvania” (ATT) este organizatia patronala ce reuneste un numar considerabil de tipografii din Romania, cu membri din intreaga tara, insumand aproximativ 58 de companii si peste 2 200 de angajati. Infiintata in 2002 in Transilvania, Asociatia a devenit o platforma nationala de colaborare si sustinere a industriei tipografice.

ATT se implica activ in dezvoltarea profesionala a angajatilor prin programe de formare si instruire, promoveaza excelenta in tipografie si apara interesele companiilor membre, inclusiv prin accesarea fondurilor europene si dialogul constant cu autoritatile si organismele profesionale. Membrii ATT sunt atat tipografii (doua treimi), cat si furnizori (o treime), jucand un rol important in reprezentarea industriei in fata guvernului (de exemplu pentru adaptarea legislatiei meseriilor din domeniu, unele disparand si altele noi fiind necesar sa fie incluse).

ATT face parte din Intergraf, organizatia europeana ce reuneste asociatiile patronale din domeniul tipografic. La nivel continental, organizatia reprezinta aproximativ 550 000 de salariati, Romania contribuind cu circa o cincime din aceasta cifra. Apartenenta ATT la Intergraf ofera vizibilitate si acces la informatii despre evolutiile industriei la scara europeana, organizatia actionand totodata ca un avocat al sectorului tipografic in fata institutiilor si administratiei de la Bruxelles.

Echipa Afaceri Poligrafice a realizat recent un interviu cu dl Gabriel Valentin Petrea, Presedinte al ATT si Director Executiv al Imprimeriei Arta Grafica. Dl Petrea a declarat ca un obiectiv esential pentru ATT este cresterea numarului de membri, intrucat o asociatie mai mare devine un partener mai serios si mai influent in relatia cu autoritatile. Cresterea numarului de membri sporeste atat forta numerica si capacitatea de reprezentare, cat si diversitatea ideilor, oferind oportunitati de schimb de experienta si know-how pentru toate tipografiile implicate. Atragerea de noi membri se bazeaza pe identificarea si conectarea cu firme si persoane care pot aduce valoare comunitatii tipografice, oferindu-le in schimb acces la informatii si resurse relevante.

Activitatea asociatiei se desfasoara prin conferinte bianuale, care conform intentiei dlui Presedinte, vor fi mai lungi si se vor axa mai mult pe profesionalism si continut de valoare decat pe prezentari comerciale. Aceste evenimente le vor permite membrilor sa discute probleme reale din industrie si sa primeasca raspunsuri concrete, insa vor fi completate si de vizite la tipografii reprezentative din Romania, fapt ce va facilita o mai buna intelegere a provocarilor si performantelor din sector. In cadrul conferintelor, adunarea generala va oferi cadrul administrativ si statutar necesar pentru functionarea acesteia, aderarea de noi membri dar si oportunitatea dezbaterii problemelor privind forta de munca, atragerea tinerilor si sprijinirea educatiei in domeniu.

In plan educational, ATT isi va mentine vocatia atragerii si pregatirii noilor generatii de tipografi sprijinind liceele, facultatile si masteranzii din domeniul tipografic si promovand prin multiple mijloace tiparul ca meserie. In acest sens, Asociatia va continua traditia organizarii de vizite in tipografii unde elevii si parintii pot observa nemijlocit conditiile reale de lucru, echipamentele ultramoderne si rezultatele muncii. Aceste initiative au rolul de a oferi o imagine pozitiva a industriei, de a incuraja dezvoltarea programelor educationale si de a contribui la formarea unei noi generatii de specialisti calificati.

In viitorul apropiat, Asociatia va fi implicata intr-un proiect european initiat de Camera Poloneza a Tipografilor care isi propune sa analizeze si sa centralizeze date din industria tipografica si care se va extinde in 2026 la peste 10 tari din Europa Centrala si de Est.

Asociatia Producatorilor si Importatorilor din Industria de Publicitate (APIIP) este o organizatie profesionala non-profit infiintata in 2001 care sustine si dezvolta interesele companiilor active in sectorul de publicitate. Membrii sai sunt grupati pe cinci profile de specialitate — materiale, echipamente, print, semnalistica si produse promotionale — si beneficiaza de oportunitati de networking direct cu liderii din industrie, de participare la concursuri tehnice si evenimente profesionale, precum si de facilitati si discount-uri colective. Totodata, Asociatia promoveaza interesele economice si legislative ale membrilor, participa la targuri internationale si organizeaza conferinte pentru vizibilitatea si dezvoltarea profesionala a industriei publicitare din Romania.

De-a lungul timpului, APIIP a urmat pasi mici si solizi pentru dezvoltarea industriei de productie publicitara, un domeniu aparut dupa 1990, aducandu-si contributia la includerea in COR a meseriilor specifice activitatilor publicitare precum colantarea si a facilitat legatura dintre producatori si agentiile de publicitate, principalii clienti ai membrilor.

Dl Codrut Cainaru, Presedintele APIIP, cu care colegii nostri de la echipa de redactie au realizat recent un interviu, a precizat ca in timp, numarul membrilor Asociatiei a variat semnificativ, in prezent fiind de aproximativ douazeci. Dumnealui a urmarit in permanenta atragerea de noi membri, iar in primele luni dupa preluarea mandatului sau s-au inregistrat deja doua noi inscrieri, cu perspectiva de completari suplimentare.

Referitor la activitatea curenta, dl Presedinte a aratat ca APIIP organizeaza intalniri periodice, anterior lunare, in prezent trimestriale, explicand totodata ca asocierea presupune implicare activa din partea membrilor, nu doar plata cotizatiilor. Astfel, scopul principal al asociatiei este sa coaguleze firmele din industrie pentru a dezvolta strategii comune, schimb de idei si principii de lucru in fiecare domeniu de specialitate.

Interlocutorul nostru a subliniat ca schimbul de experienta intre firme este esential, mai ales pentru cei noi in domeniu, iar expertiza celor cu decenii de activitate ramane valoroasa, intrucat anumite cunostinte practice nu se gasesc online; Dl Cainaru a evidentiat ca colaborarile intre membri APIIP functioneaza bine atunci cand exista seriozitate si incredere reciproca, oferind exemplul firmelor care isi pun angajati temporar la dispozitia altor membri pentru sarcini urgente si amintind cum a creat o baza de date cu furnizori si produse pentru a facilita accesul colegilor la resurse greu accesibile.

Astfel, schimbul de informatii si de idei intre membri Asociatiei este extrem de util, deoarece ofera perspective din exterior asupra unor probleme care, atunci cand atentia ramane focalizata doar pe propriile provocari, par greu de rezolvat. Spre exemplu, in diverse domenii cum ar fi productia, contabilitatea sau consultanta juridica, experienta si recomandarile altor membri sunt foarte utile in gasirea unor solutii mai eficiente si in identificarea profesionistilor potriviti.

Asociatia Romana de Serigrafie, Imprimare Tampografica si Digitala (ARSIT & D) este o organizatie profesionala nonguvernamentala infiintata in 1996 la Timisoara ce reuneste companii reprezentative la nivel national care activeaza in domeniul imprimarii prin diverse tehnologii – atat furnizori de materiale si echipamente, cat si producatori de materiale imprimate.

Cu incepere din 1997, ARSIT & D este afiliata la FESPA – Federatia Europeana a Asociatiilor de Serigrafie – o structura care a evoluat de la o organizatie europeana de nisa la o federatie globala ce reuneste asociatii din 37 de tari si acopera intregul sector de imaging. De-a lungul timpului, FESPA si-a extins aria de reprezentativitate, incluzand toate metodele moderne de imprimare – serigrafica, digitala si flexografica – cu accent pe productia grafica, publicitara si de elemente de semnalistica.

In prezent, ARSIT & D numara aproximativ 20 de membri activi, majoritatea producatori de materiale imprimate, dar si cativa furnizori de echipamente si consumabile. Prin afilierea la FESPA, asociatia beneficiaza de acces la informatii si bune practici in domenii precum sustenabilitatea, standardizarea, automatizarea si integrarea inteligentei artificiale in procesele de productie, contribuind astfel la cresterea competitivitatii industriei de imprimare din Romania.

Din dialogul purtat recent de echipa AFP cu dl Marius Codirla, Presedintele ARSIT & D, reiese ca Asociatia este membra a Federatiei Industriei Grafice si a Productiei Publicitare si Ambalajelor (FIGPA) de aproximativ sase ani, alaturandu-se acesteia la scurt timp dupa infiintare, cand federatia era formata doar din Asociatia Tipografilor Transilvania (ATT) si Asociatia Producatorilor si Importatorilor din Industria de Publicitate (APIIP).

Aderarea ARSIT & D a fost naturala, avand in vedere ca tehnologiile de imprimare se suprapun tot mai frecvent, multe companii membre folosind procese hibride – serigrafice, digitale, flexografice sau offset – iar faptul ca unele firme sunt prezente in mai multe asociatii face colaborarea intr-o structura comuna cu atat mai utila.

Relatia dintre serigrafie si printul digital este una de complementaritate, cele doua tehnologii fiind adesea integrate in aceleasi fluxuri de productie. Astfel, desi asociatia ARSIT & D s-a concentrat initial pe serigrafie, evolutia pietei si diversificarea produselor au determinat extinderea catre imprimarea digitala, devenita intre timp o componenta esentiala a activitatii membrilor si castigandu-si locul in acronimul denumirii Asociatiei. In prezent, majoritatea companiilor combina tehnici multiple pentru a raspunde cerintelor tot mai variate ale pietei, caracterizate prin comenzi personalizate si tiraje mici.

Serigrafia acopera o gama larga de aplicatii, incepand de la printul industrial si comercial pana la productia de ambalaje si textile. Initial, aceasta tehnologie a fost utilizata in publicitate, panotaj, afise si decorarea spatiilor comerciale, sectoare in care o parte din activitate a fost preluata de printul digital, mai flexibil pentru tiraje mici. In prezent insa, serigrafia ramane relevanta in domenii precum printul industrial, circuitele electronice, display-urile touchscreen sau imprimarea pe echipamente si electrocasnice, acolo unde personalizarea si durabilitatea sunt un imperativ. In domeniul textilelor, serigrafia continua sa fie preferata pentru produsele care trebuie sa reziste la uzura sau utilizare repetata, incepand de la tricouri imprimate pana la metraje textile complexe.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide