Lovitură grea pentru piața de carte din România în perioada pandemiei

Un studiu realizat de către Federația Editorilor Europeni cu privire la impactul pandemiei asupra pieței europene de carte arată că vânzările din librăriile românești au scăzut cu 85%, pe când vânzările online au atins pragul de 40% din totalul înregistrat înainte de primăvara acestui an.

Studiul demonstrează că pe plan european au fost afectate atât librăriile cât și editurile și bibliotecile. Potrivit Federației Editorilor Europeni: „În doar câteva săptămâni, vânzările s-au prăbușit și odată cu ele un întreg lanț de producție a cărții. Librăriile fizice sunt peste tot în lume principalul canal de vânzare a cărților, drept urmare închiderea lor a provocat scăderea dramatică a vânzărilor cu 75-95 de procente”.

Studiul arată și situația pieței de carte din cele mai importante țări europene – pe când în luna martie vânzările de carte din Italia au scăzut cu 75%, echivalentul unei pierderi de 20 milioane de euro, Portugalia s-a confruntat cu o scădere de 78%. În Spania scăderea a măsurat 80 de procente, iar în Franța s-a înregistrat o scădere a vânzărilor cu 66%. În plus, la începutul lunii aprilie 2020, unul dintre cele mai importante grupuri editoriale franceze s-a confruntat cu o scădere a vânzărilor de 90 de procente. În total, daunele provocate de pandemia Covid-19 pieței de carte au fost măsurate la 500 milioane de euro pe lună în Germania și 200 milioane de euro pe lună în Spania. Această realitate a fost accentuată mai ales de imposibilitatea organizării târgurilor de carte, care au reprezentant de-a lungul timpului ocazii de prezentare a noilor titluri și de generare a vânzărilor către publicul larg. Printre târgurile anulate până în acest moment le amintim pe cele din Londra, Paris, Praga, Bologna, Tallinn, Anvers, Budapesta, Salonic, Göteborg, Torino, Roma, Lisabona și București. Bibliotecile, librăriile și editurile și-au consolidat în această perioadă activitatea în mediul online, reușind să genereze astfel un flux minim de capital necesar supraviețuirii pe piață. Pe plan european au avut de câștigat platformele de comerț online care în unele cazuri și-au dublat vânzările, așa cum a fost cazul Franței în luna aprilie. Vânzările online de carte au crescut în Flandra cu 52% în martie și cu 180% în aprilie. Și în Italia vânzările online de carte arată bine, atingând pragul de 47 de procente, pe când în România acestea au reprezentat 40% din vânzările totale înregistrate pe piața de carte. Cu toate acestea, reprezentanții Federației Editorilor Europeni precizează că deși s-au înregistrat creșteri în sectorul vânzărilor online, acestea nu au putut compensa pentru pierderile înregistrate pe planul vânzărilor fizice. În plus, tot în această perioadă pirateria de cărți din mediul online a înregistrat la rândul său o creștere semnificativă, provocând pagube în plus industriei de carte.

În ceea ce privește situația pe plan național, Grigore Arsene – președintele Asociației Editorilor din România – precizează: „Alături de alte domenii economice, sectorul cărții din România a fost profund afectat de efectele crizei sanitare. Materialul pregătit împreună cu ai noștri colegi de la Federația Editorilor Europeni, prefațat chiar de Comisarul European pentru Cultură, sperăm să stea la baza unor politici publice curajoase care să vizeze tocmai revigorarea acestui sector cultural atât de fragil, cel mai mic din întreaga Uniune Europeană”.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide