Perspectiva asupra pieței de printing dintr-o țară est-europeană

Mihail Onișcenko, directorul general al MacHOUSE, important distribuitor ucrainean de soluții complete pentru tipar offset, digital și producție de ambalaje, a oferit la începutul acestui an o perspectivă unică asupra provocărilor pe care industria de printing le-a înfruntat într-unul dintre cei mai dificili ani din punct de vedere economic din istoria Ucrainei independente.

Citat de printus.com, Mihail Onișcenko a precizat că în ciuda scăderii cererii pe sectorul consumabilelor și echipamentelor de imprimare, atât pe piața globală cât mai ales pe piața ucraineană – unde estimările cele mai optimiste prevedeau scăderi de 20-25% – toate diviziile companiei MacHOUSE au avut rezultate peste așteptări. Deși din punct de vedere al vânzării consumabilelor pentru echipamente „anul nu a fost unul exploziv”, a fost în schimb bogat în instalări: „Dacă aș considera 2019 drept anul pre-press, pentru că am instalat destul de multe unități de acest tip, 2020 a fost anul post-press”. 2020 a adus pentru MacHOUSE și prima colaborare cu producătorul italian de mașini de broșat Smyth, cu ocazia instalării unui astfel de echipament în Ucraina, unde a ajuns cu greu din cauza restricțiilor cauzate de pandemie. Potrivit lui Onișcenko, inginerii săi au ajutat aproape lunar – inclusiv în lunile cele mai afectate de coronavirus – la instalarea a cel puțin 1-2 echipamente. MacHOUSE a vândut mai puține imprimante digitale Canon decât în 2019, în schimb a comercializat cu succes atât mașini de finisare Morgana cât și utilaje provenite de la câțiva dintre partenerii săi din China, precum și unități de control al calității, densitometre, spectrofotometre și instrumente de testare Labthink. Această evoluție se datorează și faptului că producătorii ucraineni își extind oferta și către alte piețe, începând să exporte în țări din Europa de Est și de Vest unde este necesară păstrarea unui nivel al calității care trebuie confirmat prin numeroase certificate și permise greu de obținut. Tocmai de aceea producătorii de ambalaje din Ucraina aleg să achiziționeze instrumente destinate verificării calității materialelor imprimate. MacHOUSE implementează în prezent proiecte și pentru diferite companii farmaceutice care au nevoie de echipamente de control și măsurare a calității.

Mihail Onișcenko, directorul general al MacHOUSE
Mihail Onișcenko, directorul general al MacHOUSE

 

Onișcenko a făcut referire și la problema pe care industria de printing o are în ceea ce privește disciplina efectuării plăților, ceea ce poate avea ca rezultat lipsa de lichidități. Compania sa a preferat deci să lucreze în 2020 doar cu acei clienți care își îndeplineau obligațiile contractuale de plată, renunțând la parteneriatele cu brandurile instabile care abandonează un vechi colaborator imediat ce primesc o contraofertă. O altă problemă semnalată este adoptarea de către o mare parte dintre tipografii a unei practici de reparații realizate in house sau de service-uri nespecializate, fără să înțeleagă că serviciile de mentenanță de calitate costă mai puțin decât reparațiile făcute după ureche: „Probabil că disponibilitatea de a plăti pentru un echipament de calitate și refuzul de a mai plăti apoi și pentru serviciile unei echipe calificate reprezintă flagelul tuturor societăților în curs de dezvoltare, deși prețul unei greșeli este de multe ori mai mare decât cel pe care îl solicită un muncitor calificat”.

În privința amânării expoziției drupa pentru anul 2024, Mihail Onișcenko s-a declarat de acord cu decizia majorității expozanților de a renunța momentan la acest tip de eveniment, adăugând că organizarea drupa „în carantină” ar fi putut reprezenta începutul sfârșitului pentru târgul din Düsseldorf. Pe de altă parte însă, acesta estimează că vom avea nevoie de ani de zile pentru a înțelege eficiența evenimentelor virtuale care au înlocuit expozițiile tradiționale, având în vedere că la drupa numărul de contracte semnate era estimabil în funcție de numărul total de vizitatori.

O notă specială a mers către comportamentul excelent al partenerului MacHOUSE, Manroland Sheetfed GmbH, important producător german de imprimante offset și tehnologii conexe pentru aplicații comerciale și packaging. Din perspectiva directorului ucrainean, compania germană a pus în 2020 un mai mare accent pe marketing, renunțând la filosofia potrivit căreia produsul său se va vinde singur, fiind ajutată în plus și de rapiditatea cu care au fost luate deciziile, precum și de optimizarea procesului de alocare a resurselor – toate acestea au făcut ca producția Manroland să poată funcționa fără oprire în perioada pandemiei. Referitor la ofertele de subvenționare cu dobânzi mici propuse de băncile din Ucraina, Mihail Onișcenko a completat că firmele care acceptă astfel de variante trebuie să ofere o garanție de până la 200% din valoarea împrumutului. Acesta a mai menționat și că a avut clienți care au încercat să obțină împrumuturi prin programul numit pe plan național „5-7-9%”, însă au constatat că acesta este ridicol și demagogic deoarece băncile nu sunt pregătite să ia în considerare echipamentele de imprimare ca garanție. „Rigiditatea regulilor este compensată în țara noastră prin neobligativitatea punerii lor în aplicare. Indiferent de ceea ce spune guvernul și oricât de bizar se comportă băncile, oamenii din Ucraina găsesc mereu modalități de a supraviețui. Situația în care s-au aflat diferite afaceri a arătat că în ciuda interdicțiilor și a dificultăților, toți au identificat soluții pentru a putea continua să lucreze. MacHOUSE nu este o excepție. Dacă urmezi orbește regulile autorităților, nu vei supraviețui. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să le încălcăm, ci trebuie să căutăm oportunitățile prin care să putem continua să lucrăm fără a le încălca”, a subliniat Onișcenko. Acesta a mai adăugat că deși ar dori să vadă și în Ucraina cum statul nu permite afacerilor să dea faliment, majoritatea întreprinderilor mici și mijlocii ucrainene s-au dezvoltat prin propriile mijloace și eforturi – „nu cer pomeni de la stat, ci înțeleg că trebuie să se ajute singuri”.

Pentru anul 2021, Mihail Onișcenko estimează că influența pandemiei de coronavirus se va sfârși în această vară. MacHOUSE plănuiește să testeze produse noi, să ducă la bun sfârșit instalările de echipamente care au fost amânate în 2020, dar și să își deschidă o fabrică proprie: „Prezența unui număr mare de tipografii stabile pe piață creează stabilitate și pentru noi. Prin urmare, dacă putem contribui la acest aspect, o vom face”.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide