Deși adulții petrec în medie 10 ore pe zi în fața computerului, continuă totuși să fie atrași de printuri. Volumul de informații disponibile în mediul online este covârșitor și lovește zi de zi ca un tsunami pe fiecare dintre noi. Oricine are un computer și acces la Wi-Fi poate împărtăși cu ceilalți diverse informații, date, clipuri video, melodii, opinii și zvonuri, iar tot acest tsunami informațional se transformă în oboseală digitală. Și aici intervine tiparul, care cerne totul precum o sită. Informațiile imprimate pe hârtie trec întotdeauna printr-un proces de revizuire înainte de a ajunge la consumatori, ceea ce le oferă avantajul credibilității. Verificate de corectori și aprobate de către editori sau juriști, textele tipărite au garanția calității și a exactității mesajului lansat pe piață.
Printul rămâne în topul preferințelor și datorită noilor soluții ecologice pe care consumatorii, în special generațiile mai tinere, le apreciază. Oamenii devin tot mai interesați de ceea ce pot oferi brandurile, dar și de impactul pe care acestea îl au asupra mediului înconjurător. Din acest motiv, furnizorii de servicii de print primesc tot mai multe cereri pentru a tipări pe substraturi din materiale reciclate, folosind numai cerneluri pe bază de apă.
Caracterul versatil și flexibil al tiparului este la fel de important pentru consumatori. Numărul de aplicații ce pot fi realizate este nelimitat. Există o modalitate de a imprima practic orice tip de suport prin diferite tehnici, care pot crea de la imprimeuri comestibile până la printuri minuscule pe partea laterală a ochelarilor. Totul în cantități mici și la costuri rezonabile.
Bugetul pe care companiile îl rezervă materialelor imprimate se întoarce sub formă de profit. Să ne imaginăm doar că intrăm în magazinul unei companii celebre producătoare de smartphone-uri, achiziționăm modelul dorit și îl ducem acasă. Telefonul se află în interiorul unei cutii atent finisate, cu lăcuire selectivă și o grafică de excepție, ce crește automat valoarea pe care noi o atribuim produsului.
În timp ce suntem atrași cu toții de utilitatea tiparului, se poate observa că legătura noastră cu acest mediu de comunicare depășește cu mult forma și funcția sa.
Printul ne stimulează simțurile. Un exemplu în acest sens este senzația pe care o oferă mirosul hârtiei proaspăt imprimate. Dacă facem un alt exercițiu de imaginație și închidem ochii, putem recrea în minte mirosul dintr-o bibliotecă, librărie sau chiar al unei cărți atunci când o deschidem. Această senzație reprezintă un aspect important al relației noastre cu printul, la fel ca sunetul pe care îl face hârtia atunci când întoarcem paginile unei reviste, cărți sau a unui ziar. Toate contribuie la o experiență unică, pe care mediul digital nu o poate reproduce.
Experiența oferită de modul în care miroase, se aude și se simte un material imprimat este îmbogățită de finisările speciale care înnobilează un produs și uneori par a-i hipnotiza pe consumatori. În prezent se fac numeroase cercetări care implică scanarea retinei pentru a rezolva misterul cu privire la modul în care ochiul uman este atras de efectele speciale de imprimare. Impactul vizual pe care îl produce o folie sau o cerneală cu efect metalizat ori perlat captează imediat atenția consumatorului. Finisările speciale sunt cele care fac diferența, în special în sectoarele unde ambalajul vinde.
Însă ceea ce face cu adevărat diferența între o pagină tipărită și una digitală este simțul tactil. Există hârtie fină la atingere, hârtie mai aspră și o mulțime de finisări care ne stimulează acest simț și joacă un rol important atunci când vine vorba despre modul în care evaluăm calitatea unui produs tipărit. Cu cât este mai bună calitatea substratului de imprimare și mai interesantă la atingere, cu atât crește și valoarea pe care o atribuim unei anumite mărci comerciale.
Printurile cu adevărat atractive reușesc să pătrundă și în mediul digital. Companiile încearcă să-și loializeze clienții și prin intermediul rețelelor sociale. O modalitate de a obține rezultate este postarea imaginii produsului imprimat pe Pinterest. Dacă imaginea este una interesantă și neobișnuită va fi redistribuită, va deveni virală și va genera un interes mai mare.
Tiparul nu va dispărea prea curând. Este o invenție care va dăinui pentru mult timp, la fel ca roata și becul. Cu toate acestea nu trebuie să diluăm nici importanța mediului online. Dacă avem nevoie să accesăm rapid și ușor un volum mare și diversificat de informații, atunci putem să apelăm la online.
Dar dacă ne dorim să înțelegem în profunzime, să apreciem și să clădim o relație cu un brand prin intermediul produselor pe care le achiziționăm, atunci doar cerneala imprimată pe hârtie ne poate întipări în memorie ce am citit și ne va determina să prețuim și mai mult printul.
Simplul schimb de cărți de vizită, corespondența care ne este livrată personal, revista pe care o citim în timpul liber, ambalajul produsului preferat și chiar unele produse comestibile imprimate ne stimulează toate cele 5 simțuri și ne oferă o clipă de relaxare într-o nouă zi digitală.