Raport CEPI: producția de hârtie pentru ambalaje a atins un maxim istoric în 2021

Confederația Industriilor Europene de Hârtie (CEPI) a publicat recent raportul său anual pentru 2021 – acesta indică o redresare puternică după izbucnirea pandemiei de Covid-19, cu o creștere a cifrei de afaceri și a segmentelor afectate atât pozitiv, cât și negativ de pandemie în 2020. Potrivit organizației, deși statisticile sale pentru 2021 sunt o dovadă a rezilienței industriei producătoare de celuloză și hârtie, aceasta se va confrunta în continuare cu noi provocări din cauza creșterii prețurilor energiei, a incertitudinilor legate de aprovizionare și a războiului dintre Rusia și Ucraina.

Potrivit CEPI, în 2021 industria producătoare de celuloză și hârtie a înregistrat o cifră de afaceri anuală de 95 de miliarde de euro, cu o creștere de 15,9% față de 2020. Între 2020 și 2021, consumul de hârtie și carton a crescut de asemenea cu 5,8%, ceea ce – potrivit organizației europene – depășește evoluția globală a PIB-ului din zona euro. În aceeași perioadă producția a crescut și ea cu 6,1%, iar activitatea fabricilor de hârtie a ajuns la 90%, față de 85% în 2020. Acest lucru demonstrează o revenire puternică după izbucnirea pandemiei – anterior, CEPI raporta un declin al producției și consumului de hârtie și carton în 2020 din cauza pandemiei, în ciuda faptului că majoritatea fabricilor au funcționat fără întreruperi, cu excepția reducerii vitezelor de producție în cazurile de cerere scăzută. Organizația constată că evoluția pozitivă a industriei este determinată de reînnoirea cererii pe piețele interne și la nivel global. Unele segmente au înregistrat o creștere a cererii, chiar și în timpul perioadei de vârf a blocajelor globale provocate de pandemie: producția de hârtie pentru ambalaje a crescut cu 7,1% față de 2020, atingând aparent un maxim istoric în 2021. De asemenea producția de hârtie pentru împachetat, utilizată și pentru fabricarea pungilor de hârtie, a crescut cu 11,6% – potrivit CEPI, aceasta este „cea mai impresionantă creștere” înregistrată în cadrul industriei în perioada raportată.

CEPI atribuie creșterea producției de hârtie pentru împachetat și a hârtiei pentru ambalaje expansiunii din ultimii ani a comerțului electronic, care a dat un impuls pieței ambalajelor din hârtie și carton, deoarece consumatorii s-au orientat către comerțul online în perioadele de carantină și restricții. Mai mult, directiva UE privind produsele din plastic de unică folosință a determinat multe companii să înlocuiască plasticul cu hârtia și să elimine treptat folosirea pungilor din plastic. Potrivit organizației, cererea pentru segmentele de piață aferente produselor de igienă a atins un nivel maxim după o creștere bruscă provocată de izbucnirea pandemiei de Covid-19. CEPI informează că segmentul ar putea continua să beneficieze pe termen lung de faptul că sănătatea și igiena rămân prioritare pe agenda consumatorilor, a guvernelor și a companiilor. Printre segmentele care au înregistrat o scădere a cererii asociată cu pandemia se numără și cel al hârtiei pentru aplicații grafice, care a suferit un declin accelerat, producția globală scăzând cu 19% în 2020. Cu toate acestea, CEPI raportează că în 2021 chiar și acest segment a înregistrat o oarecare revenire, cu o creștere de 5,6%, respectiv de 2,7% a producției și consumului față de anul precedent.

În 2020 Confederația Industriilor Europene de Hârtie a revendicat o cotă de 20,2% din producția totală de celuloză la nivel mondial. Prin urmare CEPI se situează pe locul al treilea în producția globală de celuloză, după America de Nord (32,3%) și Asia (23,2%). Dintre cele 18 țări membre ale CEPI, Suedia a fost lider în ceea ce privește producția de celuloză, cu o cotă de 31,4% în 2021, urmată de Finlanda (28,7%) și Portugalia (7,3%). Totodată, la nivel regional CEPI a fost al treilea mare consumator de celuloză în 2020 – Asia conduce în această categorie cu o cotă de 39,9%, urmată de America de Nord cu 27%, potrivit datelor CEPI. În prezent 22% din producția de hârtie a membrilor CEPI este exportată, ceea ce depășește cu 4,1% nivelurile atinse în 2020. Cea mai mare parte a exporturilor de hârtie și carton ale CEPI merg în continuare către țările europene din afara organizației, însă cea mai mare creștere a exporturilor între 2020 și 2021 a fost către America Latină, cu un procent de 26%. Exporturile către Asia – care reprezintă 24,2% din totalul exporturilor de hârtie și carton ale CEPI către alte regiuni, a doua cea mai mare pondere – au scăzut cu 11,3% în aceeași perioadă. Pe de altă parte, rata totală a importurilor a scăzut cu 6,4% în 2021 – țările europene care nu sunt membre CEPI continuă să furnizeze peste jumătate din importurile organizației, cu o creștere raportată de 8,8% între 2020 și 2021. Importurile din toate celelalte regiuni au scăzut, cea mai mare scădere (24,1%) fiind observată tot din Asia.

Potrivit CEPI, segmentul ambalajelor și al cartoanelor a fost lider în ceea ce privește reciclarea hârtiei în 2021, cu o rată globală de 74,8%. Segmentul produselor sanitare și de uz casnic s-a plasat pe locul al doilea, cu o rată de reciclare de 32,7%, în timp ce segmentul hârtiilor grafice a urmat cu o rată de 25,7%. Cartonul ondulat și kraft au fost cele mai reciclate materiale, cu o cotă totală de 58,9%. În ceea ce privește reciclarea la nivel regional a hârtiei, Germania conduce cu o cotă de 36,1% din cele 50,7 tone de hârtie utilizată pentru reciclare în Europa în 2021. A doua cea mai mare cotă revine Italiei cu 11,9%, urmată de Spania, Franța și Marea Britanie. Conform CEPI, Europa reciclează din ce în ce mai multă hârtie, depășind pentru prima dată volumul de 50 de milioane de tone în 2021. Totodată organizația informează că exporturile de hârtie pentru reciclare au scăzut cu 17,6% între 2020 și 2021 – aceasta include o scădere de 75,7% a hârtiei exportate de CEPI pentru reciclare în America Latină. Au fost înregistrate scăderi în cazul exporturilor către aproape toate celelalte regiuni. Pe de altă parte, CEPI și-a crescut importul de hârtie pentru reciclare din toate regiunile, altele decât America Latină. Importurile de hârtie pentru reciclare au provenit cu precădere din Asia, cu o cotă de 41,7%, dar s-a înregistrat o creștere de 19,8% și în cazul hârtiei provenite din țările europene care nu sunt membre CEPI, ceea ce vine în sprijinul ipotezei organizației conform căreia ratele de reciclare aferente hârtiei cresc în Europa. Rata totală de reciclare a hârtiei și a cartonului în Europa este de 71,4%, cu o scădere de 2% față de 2020 și cu o creștere de doar 2,8% față de ratele din 2010.

Potrivit raportului CEPI au fost înregistrate tendințe pozitive și în primul trimestru din 2022, sectorul depășind aparent nivelurile de producție din primul trimestru al anului 2021. Cu toate acestea, deși statisticile din 2021 demonstrează rezistența industriei, aceasta încă are de înfruntat provocări complexe. Războiul declanșat de Rusia în Ucraina în februarie 2022 a provocat noi îngrijorări legate de destabilizarea aprovizionării cu lemn, situația având potențialul de a declanșa presiuni asupra lanțului de aprovizionare și penurie de materiale de ambalare pentru produse-cheie. 5,8% din lemnul folosit de CEPI în 2021 a provenit din Rusia, iar alte 0,9% au fost furnizate de Belarus. Începând cu martie 2022, lemnul din Rusia și Belarus este considerat „lemn de conflict”, drept urmare nu poate fi utilizat în produsele certificate PEFC sau FSC. În ceea ce privește exporturile, impactul războiului din Ucraina poate varia de la o țară la alta – reprezentanții CEPI au declarat că Finlanda, Germania și Polonia asigură aproximativ jumătate din exporturile de hârtie și carton ale UE către Ucraina, însă acestea vor fi probabil oprite din cauza războiului. Potrivit organizației europene, fluxurile comerciale de celuloză și hârtie dintre UE și Rusia sunt destul de mari, drept urmare orice restricție a comerțului bilateral de bunuri ar putea avea un impact semnificativ asupra industriei de celuloză și hârtie din UE. CEPI îndeamnă la vigilență, deoarece restricțiile privind lemnul și produsele pe bază de lemn ar putea fi incluse în sancțiunile impuse fie de UE, fie de Rusia.

Alte câteva provocări cauzate de invazia Rusiei în Ucraina sunt creșterea prețurilor energiei electrice și incertitudinea aprovizionării cu gaze și petrol din Rusia. Toate acestea au determinat CEPI să apeleze la Comisia Europeană la începutul acestui an, solicitând ca sectoarele producătoare de celuloză și hârtie să fie recunoscute drept furnizori esențiali pentru lanțurile valorice europene cheie – precum ambalajele alimentare – ceea ce le-ar face eligibile pentru sprijin suplimentar sub formă de ajutoare din partea statului sau prețuri preferențiale la gaz. Un studiu al companiei de cercetare Moody’s Investors Service raportează că indicatorul EBITDA (profitul înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare) al industriei hârtiei și produselor forestiere ar putea scădea cu 10-12% în următoarele 12 luni din cauza creșterii costurilor energiei, transportului, materialelor și a forței de muncă. Compania indică, în acord cu CEPI, faptul că această cerere de ambalaje din hârtie va continua să crească datorită înlocuirii plasticului și a expansiunii comerțului electronic, cu o creștere potențială a câștigurilor de 6% în următorul an pentru acest segment special.
Ca răspuns la creșterea prețurilor energiei și la înăsprirea factorilor care influențează profitul piețelor, Moody’s anticipează accelerarea tranziției fabricilor de hârtie către aplicații de ambalare – în vreme ce majoritatea costurilor vor rămâne ridicate, segmentul ambalajelor din hârtie îi va ajuta pe producători să facă față provocărilor tot mai mari din industrie.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide