Suedia, o tara care de mult timp imbratisase tehnologia de avangarda, a hotarat sa elimine tabletele din salile de cursuri si sa revina la manualele tiparite pe hartie, ca in trecut. Decizia a fost luata dupa ce s-a constatat ca elevii citesc din ce in ce mai putin, iar o parte considerabila dintre acestia nici macar nu stiu sa citeasca. Aceasta tara nordica implementase utilizarea tabletelor chiar si in scolile primare si in gradinite. Ministrul Educatiei, Lotta Edholm, a dat publicitatii un comunicat din care reiese ca tara a intrat intr-o „criza a lecturii”.
Conform ultimului studiu publicat in Reading Literacy International (PIRLS), o organizatie care se ocupa cu sondaje pentru determinarea nivelului de alfabetizare, ponderea copiilor cu varsta de 10 ani care au dificultati la citit a crescut in cinci ani de la 12 la 19%. Dl Lotta Edholm a ajuns concluzia ca a fost permisa „o digitalizare exagerata” a scolii, cu precadere in ultimul deceniu.
Ministerul suedez pentru Educatie si Cercetare a constatat de-a lungul timpului ca elevii care citesc din cartile clasice reusesc sa evidentieze mai bine punctele principale ale textului lecturat. Acestia pot sa retina mai multe detalii si sa dea dovada de o intelegere pe ansamblu mai buna a celor citite. Aceste observatii au fost facute in contextul in care se promoveaza frecvent „beneficiile” instrumentelor digitale de invatare. Cercetarile insa arata ca rezultatele obtinute de elevi nu se ridica deloc la inaltimea asteptarilor initiale.
Guvernul va suporta cheltuielile pentru a facilita trecerea inapoi la manualele traditionale, alocand 55 de milioane de euro pentru anul acesta si 42 de milioane de euro pentru anii urmatori in acest efort. In ceea ce priveste digitalizarea, Suedia se numara printre tarile de frunte din Europa. Prin contrast, Olanda, o alta tara orientata catre digitalizare, a decis sa interzica utilizarea dispozitivelor digitale in salile de clasa.
Cercetarile din domeniul educational au aratat faptul ca activitatile de media multitasking, cum ar fi combinarea utilizarii tabletei cu lectiile fizice din clasa, afecteaza atentia si memoria de lucru, influentand negativ notele, performantele la examinari, reamintirea, intelegerea textelor citite, luarea de notite, autocontrolul si in general randamentul elevilor. Potrivit site-ului brusselssignal.eu, care face referire la studii, aceste efecte negative au fost constatate atat in perioada activitatilor din timpul orelor de curs, cat si in timpul personal de studiu al elevilor.
Pe de alta parte, in Romania, in pofida numeroaselor exemple recente, eforturile in directia digitalizarii sistemului educational continua in ritm alert. Prin intermediul Planului National de Redresare si Rezilienta (PNRR) , guvernul si-a asumat responsabilitatea de a introduce ecrane mari in salile de clasa si de a implementa pentru elevi teste online in locul celor pe hartie.