Tiparul digital este motorul inovației în imprimarea pe textile

De zeci de ani, utilizarea tiparului digital pentru aplicațiile din industria de modă, cea grafică și pentru segmentul industrial s-a limitat la realizarea de mostre sau comenzi în tiraje mici. Datorită beneficiilor aduse de caracteristicile inovatoare ale tehnologiei cu jet de cerneală, industria poate să abordeze aspecte precum procesele de producție prietenoase cu mediul înconjurător, proiectele inovatoare de design și necesitatea de a îmbunătăți funcționarea lanțului de aprovizionare. Acest articol analizează ultimele trenduri din industria de textile și dinamica pe care inovațiile din domeniul digital o manifestă asupra lanțului de aprovizionare a acestei industrii uriașe - inovații în design, tipar digital, dar și în finisarea produselor din materiale textile.

Rob Gilboa (Group Director, Keypoint Intelligence-InfoTrends)

Sursa: drupa Essentials of Print

Transformarea din industria textilă
La fel ca multe industrii, sectorul imprimării pe materiale textile s-a adaptat noilor tehnologii inovatoare care se adresează unei noi generații de consumatori, branduri dar și unui nou tip de lanț de aprovizionare. Această industrie uriașă, care valorează peste un trilion și jumătate de dolari anual, trece printr-o transformare.

Brandurile trebuie să se adapteze pentru a atrage o nouă generație de consumatori care fac cumpărături atât în magazine fizice cât și prin intermediul distribuitorilor online. Deoarece era digitală este acum o certitudine din punct de vedere economic, brandurile și fabricile de materiale textile trebuie să se adapteze. Multe dintre aceste schimbări au evoluat în ultimul deceniu pe măsură ce au apărut soluțiile digitale de mare viteză pentru imprimare pe textile. Schimbările au avut impact în mai multe zone cheie.

Productivitate
Unul dintre cele mai importante aspecte care s-a îmbunătățit este capacitatea de a produce la timp orice volum de țesături sau articole de îmbrăcăminte. Odată cu apariția unor instrumente sofisticate de automatizare a fluxului de lucru, fabricile de materiale textile pot acum produce rapid orice model, răspunzând nevoilor designerilor și brandurilor care încearcă la rândul lor să se adapteze schimbării rapide din industria modei. În plus, inovațiile în ceea ce privește managementul culorilor reduce timpul de creație de la luni la săptămâni sau chiar zile.

Creativitate
În industria textilă, îmbunătățirea productivității și simplificarea design-ului s-au tradus totodată și printr-o mai mare creativitate. Multe branduri permit designerilor noi să pătrundă în branșă și să concureze pentru popularitate și recunoaștere. Un fenomen destul de întâlnit astăzi este posibilitatea de a comanda doar un metru de material de la o fabrică sau de la noua generație de producători care personalizează la comandă.

Mediu
Sustenabilitatea continuă să urce spre fruntea listei de responsabilități a furnizorilor de servicii. Cercetările au arătat în mod repetat că generațiile tinere – în special Generația Z – prioritizează aspectele legate de sustenabilitate atunci când vine vorba de selecția produselor. În multe cazuri, această grupă de vârstă este dispusă să plătească mai mult pentru produsele care au fost create în mod sustenabil. Pentru industria textilă, aceasta înseamnă o schimbare. Foarte mulți ani la rând, producătorii de textile au fost considerați mari poluatori, 20% din apa reziduală rezultată la nivel global fiind produsă de fabricile de textile.

 

Optimizarea lanțului de aprovizionare
Acum că am conturat transformarea generală a industriei textile și factorii care o determină, putem discuta în amănunt modalitatea exactă prin care piața de textile se schimbă, pe măsură ce volumul de aplicații textile imprimate digital continuă să crească în fiecare an cu 19% (preconizat să ajungă la aproximativ 4 miliarde de metri pătrați în 2022). Având în vedere tendințele în materie de design care cer companiilor să se adapteze unui program de producție mai flexibil și să acorde prioritate diversității produselor, este firesc ca îmbunătățirile să fie aplicate și lanțului de aprovizionare.

Integrarea în Managementul Ciclului de Viață al Produsului (PLM)
Atunci când brandurile își planifică lansarea pentru sezonul următor, recurg de obicei la utilizarea unui sistem de Management al Ciclului de Viață al Produsului (PLM). Aceste instrumente adună și asociază toate componentele necesare pentru crearea unor produse de succes. De la gestionarea resurselor – colectarea și asamblarea componentelor designului – până la realizarea modelului propriu-zis și fotografia de produs, toate aceste platforme activează funcțiile și procesele pentru crearea produselor sezonului viitor – un efort coordonat din partea brandurilor, designerilor, fabricilor de textile și a celor care se ocupă de logistica necesară pentru a transporta produsele.

Producția la timp
Cu toate că acest concept există practic încă din 1960, aplicabilitatea sa a crescut în ultimele decenii. Producția la timp permite noilor firme să își plaseze liniile de produse pe piață în câteva zile sau săptămâni, spre deosebire de câteva luni. Pentru companiile mai mari poate însemna răspuns rapid la nevoia industriei de modă de a întâmpina cererea specifică sezonului. Astfel produsele pot fi pe rafturi la timp, ceea ce acordă companiilor de textile abilitatea de a fi pe placul clienților.

Imprimare digitală: reducerea stocului excedentar și a spațiului pentru depozitare
Adoptarea tiparului digital poate însemna, de asemenea, o reducere a stocului și a spațiului pentru depozitare. În vreme ce furnizorii de servicii pentru industria textilă se orientează tot mai mult spre producția în volume mici – mai variată și cu o orientare mai clară – vor fi din ce în ce mai capabili să ofere produsul potrivit, clientului potrivit. Articolele de îmbrăcăminte pot fi acum realizate conform nevoii, nu în serie, permițând companiilor să piardă mai puțin timp cu probleme legate de inventarul care s-ar putea vinde sau nu. Aceste capacități au lansat un nou tip de furnizori de materiale textile – producătorii la cerere. Aceste companii folosesc modelul de afacere Purchase Activated Manufacturing, în care producția începe doar atunci când o comandă a fost primită și plătită în avans. Nu există produse finisate în depozite, ci doar materii prime.

Creșterea producției la comandă – personalizarea în masă
Odată cu “scurtarea” lanțului de aprovizionare datorată progreselor tehnologiei de imprimare și a fluxului de lucru, noii jucători care au intrat pe piață în ultimii ani au beneficiat de instrumente online ce simplifică procesul de vânzare a articolelor de îmbrăcăminte personalizată. Toate acestea se încadrează în tiparul comerțului online, unde creșterea continuă va aduce venituri estimate de până la 145 miliarde de dolari până în 2023, potrivit studiului despre piața textilelor imprimate digital realizat în 2018 de către Statista.

Numeroși distribuitori se aliniază acestui trend, arătând nevoia unei comunități de oameni care gândesc la fel și, la scară mai mare, adresându-se nevoilor maselor prin diverse produse personalizate.

Spoonflower
Spoonflower are puncte de lucru în SUA (Carolina de Nord) și Europa (Berlin), servind nevoile piețelor creative de mulți ani. Compania a creat o comunitate de designeri care lucrează pe același tipar și sunt conectați cu clienții prin platforma multifațetată a companiei. Aceștia pot personaliza material textil, tapet și hârtie de împachetat pe site-ul Spoonflower.

Compania folosește tehnologia de imprimare digitală pentru bumbac și materiale sintetice, care nu au nevoie de utilizarea unei cantități mari de apă pentru procesare, precum și cerneluri pe bază de pigmenți pentru bumbac și de sublimare pentru materialele sintetice. O cheie a succesului companiei Spoonflower este departamentul său de cercetare și dezvoltare, care lucrează pentru a identifica cele mai bune soluții în ceea ce privește fluxul de lucru. Compania prioritizează totodată activitățile legate de îmbunătățirea infrastructurii sale IT, care permite procesarea a sute de mii de comenzi anual. În lumea personalizării în masă, producția la comandă trebuie să acorde o atenție deosebită gestionării etapelor de lucru pentru a asigura comenzi fără defecte și a păstra marja de eroare cât mai mică.

De zeci de ani, utilizarea tiparului digital pentru aplicațiile din industria de modă, cea grafică și pentru segmentul industrial s-a limitat la realizarea de mostre sau comenzi în tiraje mici. Datorită beneficiilor aduse de caracteristicile inovatoare ale tehnologiei cu jet de cerneală, industria poate să abordeze aspecte precum procesele de producție prietenoase cu mediul înconjurător, proiectele inovatoare de design și necesitatea de a îmbunătăți funcționarea lanțului de aprovizionare.

Kornit Storm Hexa R
Kornit Storm Hexa R

 

Amazon (Merch)
Unul dintre cei mai mari retaileri online ai lumii, Amazon a înțeles potențialul tiparului digital cu mulți ani în urmă, atunci când a început să printeze cărți la comandă. Acum Amazon investește în companii precum Kornit, care îi furnizează retailerului imprimante direct-to-garment (DTG) ce fac posibilă platforma Amazon Merch, bazată pe filosofia „imprimare în funcție de cerere”, fără inventar. Amazon le oferă antreprenorilor posibilitatea de a utiliza infrastructura sa pentru a-și materializa ideile de design. Serviciile sale sprijină atât designerii independenți cât și brandurile mari precum Disney sau Marvel. Utilizatorii Amazon Merch beneficiază și de livrare rapidă prin Prime Shipping, unul dintre cele mai bune servicii de curierat din SUA, dat fiind că are și servicii de livrare gratuită de pe o zi pe alta. Acestea fiind spuse, vânzătorii de pe Amazon Merch sunt obligați să își împartă veniturile cu Amazon, câștigând doar din drepturi de autor la fiecare vânzare.

Inovație tehnologică
În mod clar, multe dintre aceste soluții nu ar fi posibile fără inovațiile din domeniul tehnologiilor de imprimare și cel al științei materialelor, acesta din urmă determinând utilizarea unei game variate de cerneluri pentru materiale textile, de la cele reactive folosite pentru fibre naturale până la cernelurile pentru sublimare și cele pentru imprimarea pe mătase sau nailon. Ținând cont și de apariția noii generații de cerneluri pe bază de pigmenți care pot imprima aproape orice material textil fără a folosi apă în exces, se deschide în acest fel o lume nouă – a libertății în design și alegerea culorilor. Imprimarea digitală a evoluat de la începutul anilor ‘80, când era folosită doar pentru proofing, până astăzi când echipamentele de imprimare dintr-o singură trecere ating viteze de până la 90 de metri pe minut. Am văzut cu toții impactul îmbunătățirii eficienței capetelor de imprimare, care fac posibilă evoluția sistemelor de producție de la 1,8 până la 3,2 metri, cu sisteme de transport special create pentru materialele textile.

Potrivit raportului realizat anual de Keypoint Intelligence, care include și estimări pentru anii 2017-2022, aproximativ 12 000 de echipamente digitale care produc articole de îmbrăcăminte, decor și aplicații industriale vor fi puse în funcțiune până în 2022, ceea ce va duce la o producție de până la 4 miliarde de metri pătrați de material imprimat.

Există mai multe tehnologii utilizate în industria imprimării pe materiale textile, inclusiv tehnologie de scanare, imprimare dintr-o singură trecere și sisteme hibride. Cel mai des întâlnite echipamente sunt cele cu tehnologie de scanare, nu foarte diferită de cea folosită în industria de semnalistică. Totuși, în industria textilă, acestea au fost îmbunătățite pentru a include în unele cazuri până la 12 canale de culoare și 64 capete de imprimare, care permit un debit de mii de metri pătrați pe oră. Multe dintre aceste echipamente folosesc și o bandă aderentă care permite transportul materialului prin printer.

Imprimarea dintr-o singură trecere, așa cum spune și denumirea, aplică toate culorile într-un singur pas. Tehnologia aceasta a fost introdusă pentru prima dată în 2011 de către MS printing din Italia, acum parte a Dover Corp. și a permis evoluția tiparului de mare viteză. După introducerea sa pe piață au apărut diverse tipuri de echipamente dezvoltate de diverși producători, iar astăzi tehnologia este capabilă să imprime până la 90 de metri liniari pe minut. Producătorii lucrează neîntrerupt la sisteme care permit configurări multiple, control automatizat al calității, precum și la alinierea cu standardele industriei 4.0.

Atexco Vega One
Atexco Vega One

 

Ultimele, sistemele hibride, combină tehnologia digitală cu cea analogică. Acestea au fost prima dată introduse pe piața din China, fiind capabile să îmbine tehnica imprimării serigrafice convenționale cu tehnologia tiparului digital dintr-o singură trecere.

Un pas înainte
Marele obstacol de depășit pentru multe companii este reprezentat chiar de ultimul stadiu al procesului – transformarea materialelor în articole de îmbrăcăminte. Tăierea, coaserea și accesorizarea produselor vestimentare finisate reprezintă o muncă intensă care se desfășoară predominant în zone precum Asia de Sud-Est, China și America Latină. Fluxul de lucru modern necesită reducerea distanței dintre fabricile de materiale textile și cele în care se realizează operațiile de finisare.

În vreme ce automatizarea acaparează piața forței de muncă din întreaga lume, industria textilă va avea și ea fără îndoială parte de propria evoluție. Era așteptată de mult timp, iar guverne precum cel al SUA încep să finanțeze proiecte destinate să grăbească automatizarea procedurii de coasere folosind linii de asamblare cu senzori și mașini de cusut inteligente. Aceste sisteme pot depăși ritmul de producție al muncitorilor datorită capacității de a funcționa fără oprire. Mai mult, firele pentru cusut vor putea fi vopsite digital în mod automat folosind tehnologii precum cea dezvoltată de Twine (Israel), care se află în colaboare cu producătorul de articole vestimentare Delta Galil.

Opinia InfoTrends
După câteva decenii de dezvoltare, imprimarea digitală pe textile își face impactul vizibil în volumul de producție a materialelor textile, cu o cotă de piață de 6%. Așa cum se întâmplă cu multe segmente ale industriei de imprimare, sectorul textilelor imprimate digital este parte a unui lanț de aprovizionare extins, din care fac parte furnizorii de materii prime, brandurile, designerii, fabricile de confecții, dar și serviciile de logistică. Minimizarea impactului asupra mediului și livrarea de produse personalizate sunt trenduri care au impact asupra acestei industrii uriașe.
Tehnologia digitală de imprimare este adoptată atât de producătorii consacrați, cât și de companiile care folosesc infrastructura IoT pentru a livra produse personalizate. Marile branduri caută soluții care să le permită să creeze în continuare produse de înaltă calitate, reducând în același timp risipa de material și inventarul.

Multe dintre lecțiile învățate în cadrul industriei artelor grafice cu privire la procesele de producție și la automatizarea fluxului de lucru sunt acum adaptate de către furnizorii de echipamente pentru imprimare pe textile. Acestea fiind spuse, pentru a crea un impact semnificativ, tiparul digital va trebui să depășească etapa imprimării în volume mici. În timp ce furnizorii deja integrează design-uri 2D sau 3D care pot fi imprimate direct pe produsele vestimentare, în curând vom vedea automatizare și în cazul tehnologiilor de tăiere și coasere. Acestea vor permite microfabricilor să se dezvolte pe plan local pentru a crea la timp produsele cerute de clienți, fără să fie nevoite să externalizeze anumite servicii.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Vizualizari:

Companii promovate

Articole Asemanatoare

Anunturi recente

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide