Av. Dr. C-tin Neacşu
(tel. de contact: 0744-244 852)
Sesizarea participantului la trafic va trebui sa contina, in mod obligatoriu, potrivit OUG 84/2024, datele acestuia de identificare (nume, prenume si codul numeric personal ori, dupa caz, codul de identificare, datele de contact, numar de telefon si adresa de corespondenta, declaratie pe propria raspundere cu privire la veridicitatea aspectelor percepute si a inregistrarii audio-video sau video, data, ora, locul sau orice alte elemente care sa conduca la identificarea locului unde a fost surprinsa posibila fapta contraventionala, precum si semnatura).
Pentru a fi considerata valida si acceptata de politisti, inregistrarea audio-video sau video trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
- extrasul cadrului din filmarea audio-video sau video care surprinde manevrele agresive percepute de participantul la trafic;
- data si ora cand au fost surprinse manevrele agresive;
- locul ori elemente de natura sa conduca la identificarea locului unde au fost surprinse manevrele agresive;
- vehiculul implicat si numarul de inmatriculare ori inregistrare al acestuia, dupa caz;
- semnalizarea rutiera a sectorului de drum public pe care au fost surprinse manevrele agresive, relevanta pentru constatarea contraventiei.
Doar ca, in baza inregistrarilor video facute cu camere de bord poate fi sanctionat doar comportamentul agresiv in trafic, adica niste aspecte destul de subiective: flash-uri, claxoane, scartait la plecarea de pe loc etc. Nimic despre depasire pe linie continua, depasire in curbe fara vizibilitate, neacordare de prioritate si alte situatii, incomparabil mai periculoase decat ceea ce intra legal in categoria „condus agresiv”.
Codul rutier, in articolul 54 ind. 1 alineat (2), stabileste ca prin comportament agresiv se intelege efectuarea, pe drumul public, de catre conducatorii de vehicule a uneia dintre urmatoarele manevre:
- deplasarea succesiva de pe o banda de circulatie pe alta sau de pe un rand pe altul, alternand din stanga in dreapta, in scopul depasirii unui sir de vehicule care circula in acelasi sens;
- intoarcerea vehiculului prin folosirea franei de ajutor;
- pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesiva, in gol, a rotilor motoare;
- circulatia cu vehiculul la o distanta foarte redusa fata de un alt vehicul, inaintea sau in spatele acestuia, cat si in lateral, ori reducerea brusca a vitezei de deplasare fara motiv intemeiat, de natura a intimida conducatorul acestuia;
- folosirea repetata a semnalelor sonore si/ sau luminoase de natura a obliga nejustificat conducatorul de vehicul care circula in fata sa sa elibereze banda de circulatie;
- conducerea mopedului sau motocicletei avand in contact cu partea carosabila numai una dintre roti;
- mersul cu spatele cu vehiculul in scopul intimidarii celorlalti participanti la trafic care circula in spatele acestuia;
- realizarea intentionata a unui derapaj controlat al vehiculului in vederea intoarcerii sau rotirii acestuia;
- conducerea intentionata a unui vehicul prin accelerarea repetata a motorului, de natura a stanjeni persoanele aflate in zona drumului public.
Comportamentul agresiv in trafic poate fi sanctionat de politisti cu amenda de 660 sau 825 de lei. In plus, conducatorii de vehicule care sunt sanctionati pentru comportament agresiv in trafic nu vor mai putea conduce timp de 30 de zile.
Pentru ca politistii sa accepte inregistrarile video facute cu camere de bord, manevrele agresive ale unui sofer trebuie sa fi fost percepute „in mod nemijlocit si intamplator”. Doar ca nu exista limita de sesizari pe persoana si nici vreo sanctiune impotriva sesizarilor repetate si vadit neintemeiate.
Mai mult, cum verificarea sesizarilor se face manual, Politia va fi incarcata de sesizari si va fi pusa in neplacuta ipostaza de a da un raspuns pe termen excesiv de lung. Ca sa nu mai vorbim de aspectele tehnice privind securitatea cibernetica, prin programarea, din soft, cu rea credinta, a unor date incarcate abuziv, asa cum a fost in cazul programului Casa Verde.
Ordonanta de Urgenta nr. 84/2024 nu va avea viata lunga, cel putin in forma actuala, fiind susceptibila de a nu trece pragul unui posibil control de constitutionalitate.