Cea mai importantă schimbare este înființarea Registrului Național de Franciză, o unitate pilot ce urmează a fi condusă de către un ONG al cărei scop va fi înregistrarea tuturor francizorilor din România, alături de toate informațiile necesare unui posibil francizat (beneficiarul vechii legi modificate). În viitor, orice om de afaceri care va dori accesarea unei francize va avea la dispoziție un registru/catalog unde vor fi disponibile toate francizele existente la nivel național.
O altă modificare esențială se referă la vânzarea unei francize: francizatorul este obligat să prezinte elemente înregistrate de proprietate intelectuală sau industrială care pot consta în marcă/logo, know-how, ș.a. Scopul acestei modificări este acela de a-l proteja pe francizorul aflat la debutul activității prin înregistrarea drepturilor de proprietate intelectuală înainte ca ele să fie asumate/înregistrate de altcineva mai târziu.
Mai mult, încă de la sfârșitul anului 2019, toți cei care doresc să vândă o franciză vor fi nevoiți să dovedească experiența și eficiența afacerii pe cale de a fi vândută prin realizarea unei unități pilot (echivalentul unui prototip) timp de minimum 12 luni, după care indicatorii financiari ai acesteia vor fi folosiți pentru dovedirea profitabilității față de potențialii francizați. Riscul francizatului este minimizat prin introducerea elementului numit „documentul de dezvăluire de informații” prin care francizatul va beneficia de informațiile deținute de francizor cu privire la performanța financiară și structura organizațională a societății puse la vânzare.
În același timp s-a decis și modificarea definiției Francizei din Codul fiscal. Iată cum va apărea aceasta, potrivit noilor prevederi: „Franciza – un sistem de comercializare a produselor și/sau al serviciilor și/sau al tehnologiilor, bazat pe o colaborare continuă între persoanele fizice sau juridice independente din punct de vedere juridic și financiar, prin care o persoană – denumită francizor – acordă altei persoane – denumită francizat – dreptul și impune obligația de a exploata o afacere în conformitate cu conceptul francizorului; acest drept autorizează și obligă pe francizat, în schimbul unei contribuții financiare directe sau indirecte, să utilizeze mărcile de produse și/sau de servicii, alte drepturi de proprietate intelectuală sau industrială protejate, know-how-ul, drepturile de autor, precum și însemne ale comercianților, beneficiind de un aport continuu de asistență comercială și/sau tehnică din partea francizorului, în cadrul și pe durata contractului de franciză încheiat între părți în acest scop”.
Modificările cer ca în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a noii legi, Asociația Română de Franciză să înființeze Registrul Național de Franciză (RNF) care va da posibilitatea tuturor francizorilor să se înregistreze gratuit prin „documentul de dezvăluire de informații”. Modalitatea administrării Registrului Național de Franciză se va stabili, alături de conținutul său, prin ordinul conducătorului autorității publice centrale în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a noii legi. RNF va reprezenta primul punct de informare din domeniul francizei la nivel european, respectând recomandările Parlamentului European din 2017.