Future Factory a pus accentul pe Industria 4.0, inovație și sustenabilitate în încercarea de a înțelege direcțiile de evoluție ale sectorului de printing și realitățile lui în această perioadă complexă. Conferința, care a găzduit totodată și reuniunea anuală a Federazione Carta e Grafica, a îmbinat prezența fizică a invitaților din studio cu participarea de la distanță a unora dintre speakeri și a publicului.
Evenimentul online moderat de jurnalistul Matteo Bordone a avut numeroși invitați de seamă precum Nigel Tapper, unul dintre cei mai importanți experți în domeniul încălzirii globale, profesor în cadrul Universității Monash din Melbourne, Australia și membru al IPCC, grup interguvernamental pe probleme de schimbare a climei care a câștigat Premiul Nobel pentru Pace în 2007. Tapper a oferit o definiție a sustenabilității – „satisfacerea nevoilor generațiilor prezentului, fără a compromite abilitatea generațiilor viitoare de a-și satisface propriile nevoi” – și o explicație a principalelor principii ale acestui concept care se referă la consumul echitabil de resurse, conservarea diversității biologice și internalizarea informațiilor despre mediu și ecologie.
Vincenzo Baglieri, profesor în cadrul Școlii de Management SDA Bocconi și coordonatorul proiectului pentru realizarea primului lanț de aprovizionare aliniat la Industria 4.0 din Italia, realizat împreună cu Federazione Carta e Grafica, a discutat despre aspectele pozitive ale pandemiei, precizând că „va urma o perioadă de creștere când vor apărea multe oportunități, iar ceea ce ne va salva va fi tehnologia, în special prin înțelegerea beneficiilor aduse de lucrul de acasă”.
Enrico Barboglio, manager general ARGI, a subliniat importanța discuțiilor pe tema lanțului de aprovizionare și a introdus, în contextul soluțiilor tehnologice transgresive oferite de industria tipografică, un nou termen: „Nu putem separa figitalul, lumea fizică și cea digitală”.
Beatrice Klose, manager general Intergraf, a explicat că 60% dintre proprietarii de branduri și-au amânat campaniile publicitare cu cel puțin 3 luni, ceea ce înseamnă că industria publicitară va avea parte de o revenire în forță în această toamnă. Tot Klose a citat și statistica alcătuită de Smithers Pira, institutul de cercetare de piață care estimează o scădere de 3% în industria ambalajelor la nivel global, de 17% în industria de imprimare, pe când tehnologia inkjet va înregistra o creștere de 24 de procente.
Evenimentul a înglobat și o discuție pe tema lanțului de aprovizionare, printre participanți numărându-se și Fernando Gordillo, reprezentant HP, Eliana Farotto, reprezentant COMIECO, Luca Stramare, manager de proiect în cadrul COREPLA, Elisabetta Bottazzoli, expert în probleme de sustenabilitate și economie circulară și Fabrizio Renzi, președinte și CEO al rnbgate și partener IBM. Aceștia au subliniat importanța utilizării algoritmilor de învățare automată, importanța procesului de fabricare a ambalajelor pentru creșterea ratei de reciclabilitate, dar și faptul că reciclabilitatea nu înseamnă sustenabilitate, fiind doar o parte a acesteia. A urmat o masă rotundă în cadrul căreia s-a dialogat cu reprezentanți ai industriei din India (Ipama), Marea Britanie (Picon), China (Peiac) și SUA (APTech), care au explicat evoluția pe zone geografice a sectorului de printing în această perioadă. Marco Roveda, fondator LifeGate a punctat ce pot face firmele de printing pentru sustenabilitate: să se concentreze pe eficiența energetică, să utilizeze furnizori sustenabili și să lucreze la sistemele de marketing și comunicare. Șirul invitaților a fost completat de Aldo Peretti, președinte și CEO al Uteco Group, Neni Rossini, președinte SIT Group, Silvio Giorgini, director Orogel. Punctele finale cu privire la accelerarea economiei circulare au fost trasate de Alice Bodreau, partener manager în cadrul Fundației Ellen MacArthur.
În cadrul evenimentului, Andrea Briganti – directorul ACIMGA și al Federazione Carta e Grafica – a anunțat noua perioadă de desfășurare a expoziției Print4All, respectiv 3-6 mai 2022, locația fiind centrul expozițional Fiera Milano.
„A venit timpul ca industria de imprimare și packaging din Italia să repornească sub semnul Industriei 4.0, economiei circulare și a sustenabilității, care sunt și principalele teme ale acestei conferințe Print4All. Covid-19 ne-a făcut pe toți să conștientizăm importanța acestor sectoare ce au continuat să fie active și în timpul carantinei pentru a furniza ambalaje lanțurilor alimentare și farmaceutice. Conferința Print4All marchează momentul transformării, cu un lanț de aprovizionare tot mai sustenabil și integrat în paradigma 4.0”, a explicat Andrea Briganti.
Conferința Print4All – Future Factory a fost organizată de ACIMGA (Asociația producătorilor italieni de mașini pentru industria grafică, de conversie și industria hârtiei) cu sprijinul ARGI (Asociația furnizorilor din industria grafică italiană) și ITA – Agenția de Comerț a Ministerului Afacerilor Externe și Cooperării Internaționale din Italia. Conferința are loc în fiecare an și reprezintă o avanpremieră a următoarei ediții a târgului Print4All.