Schimbările în domeniul marketingului digital sunt continue, tendințele evoluează tot mai rapid iar canalele de comunicare oferă constant noi abordări. Tocmai de aceea este importantă construirea unei strategii unitare de marketing digital pe baza obiectivelor de dezvoltare ale fiecărei companii în parte, strategie care deși poate suferi anumite modificări în timp, rămâne totuși viabilă având efecte pe termen lung. Implementarea acesteia va crește vizibilitatea companiei în online, precum și obținerea de noi lead-uri și vânzări.
Importanța platformelor web & campaniile PPC
Printre aspectele pe care agențiile de marketing le valorifică în munca alături de clienți se numără și website-ul de prezentare/vânzare. Site-ul trebuie să fie un showroom virtual al afacerii, fie că vorbim despre un serviciu sau despre un produs B2B, iar magazinul virtual trebuie să ofere clienților o experiență asemănătoare celei obținute într-un magazin fizic. Deși mediul online este în continuă schimbare, site-ul unei companii este de multe ori primul spațiu unde clientul potențial ia contact cu afacerea respectivă. Tocmai de aceea website-ul trebuie valorificat, fiind instrumentul prin care un vizitator poate fi convins să devină client. Cum putem obține acest lucru? Prin conținut de calitate, flux eficientizat pentru ca vizitatorul să obțină cât mai repede informația căutată, dar și prin actualizarea versiunii de mobil a platformei.
Un alt segment strategic de marketing este alcătuit din campaniile de tip PPC (Plata-pe-Click) – o normalitate care s-a instalat rapid în mediul online. Fie că sunt implementate prin reclame pe Google sau pe rețelele de socializare, avantajul lor major constă în modalitatea de plată: click-ul utilizatorului. Totuși, deși astfel de campanii par ușor de realizat, pot apărea dificultăți în funcție de bugetul disponibil. Optimizarea unui buget poate determina profitabilitatea campaniilor PPT care au și un alt avantaj important: rezultatele lor pot fi măsurate și raportate la obiective clar definite, corelate cu direcțiile strategice ale afacerii.
Tipuri de conținut și comunicarea omnichannel
În ceea ce privește conținutul scris, acesta ar trebui să fie relevant, interactiv și de calitate deoarece poate influența decizia de achiziție a consumatorilor. Astfel, o prezentare ar trebui să depășească numărul minim de 400-500 de cuvinte și să abordeze subiecte din zona de interes a clienților, într-un mod cât mai clar și detaliat. Totodată, prezentarea trebuie să fie stucturată astfel încât să poată fi citită „pe diagonală” la nevoie. Conținutul publicat trebuie să fie divers, cu inserții foto și video frecvente – acestea fiind mai ușor de asimilat de orice utilizator online. La fel de importantă este și interacțiunea creativă cu clienții, directă sau indirectă, sub formă de sondaje, întrebări deschise, webinarii, comentarii sau sesiuni de întrebări și răspunsuri.
Nu trebuie uitat nici conținutul video – potrivit statisticilor companiei Alexa (divizie a Amazon), cel de-al doilea cel mai accesat website din România este platforma Youtube, care este și a doua cea mai populară rețea de socializare pe plan național, potrivit Statista (72% dintre români folosesc Youtube). Drept urmare, Youtube poate fi transformat într-un instrument valoros pentru promovarea oricărei afaceri: un videoclip de 2-3 minute poate conține aceleași informații pe care vizitatorul site-ului le-ar acumula prin citirea unui articol timp de 10 minute. Vizitatorii care vor înțelege mai bine funcționalitatea și utilitatea unui produs pot fi transformați mai rapid în clienți, drept urmare conținutul video este un instrument de neocolit în acest scop.
Mediul online se definește prin diversitate, de aceea o companie nu trebuie să se limiteze la un singur canal de comunicare – conceptul omnichannel presupune comunicarea prin intermediul mai multor platforme online: website-ul afacerii, campanii PPC, rețele de socializare, dar și campanii de content marketing, de email marketing sau remarketing. Astfel un brand va fi prezent în mediile online cele mai populare în rândul publicului țintă, un obiectiv de marketing de care decidenții nu ar trebui să uite niciodată. Comunicarea omnichannel va fi realizată cel mai eficient de o persoană cu experiență în marketing, care va putea construi o strategie unitară pe baza unor obiective clare.
Marketing automatizat și influențarea comunităților
Optimizarea poate veni și sub forma automatizării activităților unei afaceri, ceea ce ar aduce beneficii importante atât pentru companii cât și pentru clienți. O automatizare a proceselor de marketing duce la economisirea de timp, iar automatizarea interacțiunii cu clientul va ajuta afacerile să își scaleze activitățile pentru a putea fi prezente pe mai multe canale. Amintim aici și marketingul care folosește influencerii, numiți uneori și centri de influență sau de recomandare a unui brand. Prezența în mediul online obținută astfel poate fi canalizată direct pe generarea vânzărilor. O importantă regulă de marketing spune că e mai bine să ai 1 000 de oameni care cumpără constant decât 100 000 de vizitatori pe website. De aceea comunitățile sunt cele care, atunci când sunt valorificate și păstrate, vor ajuta brandul să depășească fluctuațiile pieței.
Încheiem această trecere în revistă a metodelor marketingului online prin cuvintele unui specialist, Valentin Bolboacă, reprezentantul agenției Klain, care atenționează: „Indiferent pe care direcție de comunicare ne axăm în strategia de marketing, un lucru esențial în implementare este măsurarea eficienței acțiunilor care se realizează”.