Campaniile de marketing sunt importante pentru că permit afacerii să dezvolte relația cu clienții actuali, ajungând în același timp și la clienți noi sau potențiali. Dezvoltarea unei strategii care acoperă toate aspectele afacerii dv vă va ajuta să țineți pasul cu cele mai noi tehnici de marketing care vă pot ajuta afacerea să progreseze. În centrul oricărei strategii de marketing trebuie să se afle principiile fundamentale pe care orice afacere, din orice industrie sau sector, le poate aplica pentru obținerea celor mai eficiente rezultate. Care sunt principiile de marketing? Acestea au fost publicate pentru prima dată în 1960 de reputatul profesor american de marketing E. Jerome McCarthy în cartea sa „Basic Marketing: A Managerial Approach”. Primul principiu de marketing este produsul – care poate fi definit prin totalitatea bunurilor și/sau serviciilor oferite de o afacere și modul în care acestea corespund sau nu cerințelor și așteptărilor publicului. Al doilea principiu, prețul, este înțeles drept punctul de echilibru pentru marjele de profit, fără să fie prea mare pentru clientul final, dar nici atât de mic încât să riscați falimentul. Principiul de marketing cu numărul trei, locul, presupune modul în care serviciile unei companii sunt livrate, făcând totodată referire și la spațiile unde produsele fizice sunt vândute. Al patrulea și cel mai evident principiu de marketing este promovarea, prin care înțelegem totalitatea tacticilor de tipul reducerilor sau publicității de orice fel prin care o afacere își poate extinde baza de clienți.
La fel cum ar trebui să se întâmple cu orice strategie de marketing, aceste patru principii au evoluat de-a lungul timpului, devenind șapte la număr începând cu anii ‘80 – prin noile adăugări se dorea o mai bună adaptare la epoca modernă. Cele trei noi principii au fost dezvoltate ca metode de abordare a elementelor mai puțin tangibile ale marketingului, fiind inspirate în parte de trecerea la vânzările și serviciile moderne din spațiul digital. Astfel a apărut principiul dedicat oamenilor – toate companiile depind de oameni pentru a exista, astfel că a avea angajații potriviți este o parte la fel de esențială a afacerii precum este și produsul/serviciul oferit. Modul în care clienții creează o legătură cu oameni reali este un subiect la care trebuie să mediteze și cei care își operează afacerile în mediul digital. Un alt nou principiu de marketing a fost dedicat procesului – acesta se referă la ușurința prin care clientul poate trece de la partea de descoperire a brandului la primirea propriu-zisă a produsului/serviciului. Ultimul principiu de marketing este dedicat dovezilor fizice, adică numărului de rezultate fizice prin care un website sau reclamele online susțin un brand.
Faptul că produsul se află în fruntea principiilor de marketing are mult sens, deoarece în lipsa unui produs/serviciu excelent nici nu se poate vorbi despre o afacere. Orice strategie de marketing nu ar trebui să se concentreze doar pe calitatea produsului în sine, ci și asupra analizei cererii de pe piață pentru acel produs/serviciu. Pe măsură ce ajungeți să înțelegeți relevanța produsul oferit – precum și ceea ce le place sau ce ar schimba clienții la acesta – vă puteți adapta strategia de marketing în mod corespunzător de fiecare dată.
Prețul este aproape la fel de important ca produsul. Fără o strategie clară de stabilire a prețurilor, care să îi ajute pe proprietarii afacerilor să își optimizeze costurile, aceștia pot sfârși dând faliment – indiferent de cât de bun este produsul comercializat. Vor exista mereu elemente imprevizibile care vor afecta strategia de stabilire a prețurilor – precum apariția unor concureți importanți pe piață – însă în ceea ce privește marketingul, trebuie să luați în considerare mai mult decât prețul propriu-zis al produsului comercializat. Strategia de stabilire a prețurilor ar trebui să țină cont atât de acoperirea cheltuielilor generale și de recuperarea investițiilor, cât și de promoțiile menite să atragă noi clienți. Debutul pe piață la un preț mai mic sau reducerea periodică a prețurilor în funcție de tendințele pieței sunt măsuri care pot contribui la atragerea clienților. Nu uitați să cercetați întotdeauna care sunt marjele de profit adecvate industriei în care activați – cheia pentru a stabili un preț corect produsului comercializat constă în înțelegerea valorii pe care clientul o asociază acelui produs.
Cu toate că locul unde se desfășoară activitatea nu pare un principiu important pentru afacerile online, nu ar trebui totuși trecut cu vederea. Pentru acestea website-ul este „locul” desfășurării activității, însă o strategie de marketing eficientă ar trebui să identifice noi modalități de a ajunge la un public mai mare. Chiar și afacerile care se desfășoară exclusiv în mediul fizic ar trebui să aibă o prezență online pentru a-și putea extinde portofoliul de clienți.
Promovarea este aspectul propriu-zis la care se gândesc oamenii atunci când aud cuvântul „marketing”. În spațiile fizice de retail promovarea poate însemna sisteme de afișare, pliante sau chiar poziționarea fizică a magazinului – astfel, promovarea este strâns legată de principiul locului. Pe lângă lichidările de stoc, reduceri și alte oferte menite să atragă noi clienți, trebuie să luați în considerare și alte aspecte care vor menține interesul clienților existenți și vor atrage clienții potențiali.
Principiul de marketing dedicat oamenilor nu îi ia în considerare doar pe clienții afacerii, ci și pe angajați – latura umană a oricărei afaceri, cea care îi face pe clienți să simtă că există și o persoană reală în spatele chipului digital al brandului. În cazul afacerilor independente, serviciul pentru clienți poate fi ușor de oferit deoarece o singură persoană îndeplinește probabil simultan rolurile de proprietar, fondator și promotor al afacerii. Un raport McKinsey arată că modul în care sunt tratați clienții reprezintă până la 70% din experiența generală a acestora cu brandul respectiv, indiferent de calitatea produsului, de prezența brandului pe rețelele de socializare sau de timpul de livrare. O medie de 65% dintre consumatori au declarat că au renunțat la serviciile/produsele unui brand din cauza eficienței slabe a departamentului de relații cu clienții. Din moment ce este de 5 până la 25 de ori mai ieftin să îți păstrezi clienții existenți decât să atragi clienți noi, prețul unui serviciu slab poate fi în aceste condiții extrem de scump.
În plus, perfecționarea procesului va reduce costurile. Optimizarea afacerii – de la simplificarea proceselor de producție până la eficientizarea tuturor departamentelor – va face ca integrarea să fie mai simplă și mai ușoară pentru noii membri ai echipei. În acest principiu de marketing putem include orice, de la organizarea de cursuri de formare pentru a vă asigura că toți angajații se ocupă de sarcini în același mod, până la adoptarea de noi soluții software pentru ca procesul de vânzare online să devină mai intuitiv.
Un brand nu trebuie să lucreze cu produse fizice sau să aibă un magazin fizic pentru a se baza pe principiul dovezilor fizice. Acestea pot fi: un branding puternic cu care clientul se identifică, un site web eficient, un departament de relații cu clienții prompt, precum și politici care ajută la construirea încrederii publicului într-o afacere – toate acestea sunt dovezi că o companie îmbunătățește experiența clienților în mod constant.
Scopul principiilor de marketing este acela de a putea fi aplicate de orice afacere, de a fi adaptabile la orice strategie de vânzări și la nevoile oricărei companii. Deși toate cele șapte principii pot fi adaptate afacerii dv, este foarte probabil ca doar unul sau două să fie extrem de relevante. Încercați să folosiți cele șapte principii de marketing în ordinea priorității lor în afacerea dv. În ciuda pieței aflată în continuă schimbare, revenirea la aceste principii de cursă lungă vă va ajuta să răspundeți în mod corect oricărei provocări.