Psihologia și influența culorii în industria de panificație

Marcus Gavius Apicius, cunoscut gurmand roman din secolul I, a devenit celebru datorită iubirii sale pentru mâncare și pentru cinele extravagante pe care le organiza – lui îi este atribuit aforismul „mâncăm mai întâi cu ochii”. Culoarea este un reper senzorial de bază, influențând într-o mare măsură alegerile alimentare ale consumatorilor. Iată cum pot brandurile producătoare din industria de panificație să folosească acest lucru în avantajul lor.

Culoarea are capacitatea de a influența gustul alimentelor și de a crea anumite emoții, fiind un valoros instrument de marketing și branding. Spre exemplu, unele cercetări au scos la iveală faptul că roșul evocă entuziasmul și energia, trezind apetitul și dorința de a realiza achiziții spontane. Pe de altă parte, maroul închis creează un sentiment de răsfăț, verdele inspiră sănătate, pe când galbenul stimulează senzația de foame. Cu toate acestea, influența culorilor poate fi diferită în funcție de numeroși factori precum vârsta, genul și cultura. Totodată, procesul digestiv nu începe atunci când alimentele ajung în stomac, ci atunci când le privim. Prin urmare, modul în care percepem mâncarea este foarte important, creierul nostru nu va fi atras de o mâncare neaspectuoasă și nu va trimite mesaje clare către stomac. Acest lucru afectează, fără îndoială, procesul digestiv.

Wouter Stomph, șeful departamentului de dezvoltare și inovare a produselor din cacao în cadrul „olam food ingredients” (ofi) – lider global în producția de ingrediente naturale și sustenabile pentru sectorul alimentar – le-a declarat jurnaliștilor publicației BakeryandSnacks faptul că roșul rămâne culoarea preferată în produsele de panificație. Din acest motiv producătorul a dezvoltat mai multe pudre de cacao roșie, de la nuanțe profunde la variante mai strălucitoare și vibrante. „Le-am creat pentru a combina aroma intensă de cacao cu experiențele date de culori care sunt cu adevărat vesele. Fie că este vorba despre un tort roșu aprins pentru a sărbători o ocazie specială sau o notă neașteptată de culoare în interiorul unui croissant”, a precizat reprezentantul ofi. Potrivit acestuia, pudra de cacao roșie are două scopuri: în primul rând, aromele de cacao nu se simt la fel de puternic în produsele de panificație deoarece trebuie să concureze cu alte ingrediente precum făina, untul sau vanilia; drept urmare, „selectarea unei pudre de cacao roșie oferă produselor un aspect strălucitor, intrigant, în același timp ajutând aroma de cacao să strălucească prin multe alte ingrediente”. Al doilea scop al pudrei de cacao este producerea deserturilor rafinate, sinonime cu răsfățul, construind o aromă puternică. Produsele de pudră de cacao ofi deZaan D11CE (note puternice de cacao și ciocolată) și deZaan D11R (note de cacao amăruie) îi ajută pe brutari și patiseri să le ofere clienților adevărate experiențe emoționale.

Potrivit lui Wouter Stomph, trendul așa-numitului „consum ostentativ” transformă culoarea într-un element mai important ca niciodată dacă luăm în considerare, spre exemplu, „experiențele alimentare concepute pentru Instagram”. Reprezentantul ofi a adăugat: „De la «freak-shake-uri» acoperite cu felii de tort până la gogoși curcubeu supradimensionate, mâncarea care atrage atenția este o necesitate pentru consumatorii pasionați de rețele de socializare. Culorile strălucitoare și vibrante – în special galben, violet, verde intens și roz aprins – devin din ce în ce mai populare în panificație. Gândiți-vă la produse de fuziune amuzante, precum Oreo s’mores (biscuiți Oreo cu cremă de bezea), plăcintă cu mere condimentată cu chai și churros cu mirodenii și dovleac. Fiecare dintre acestea combină culoarea și aroma în moduri speciale și surprinzătoare”.

Deși o culoare intensă este visul oricărui brutar, obținerea ei nu este ușoară – marea provocare este crearea acestor bunătăți colorate păstrând totodată caracterul natural al produsului final. În trecut culoarea era obținută prin adăugarea de coloranți și arome artificiale, însă consumatorul de astăzi este mai conștient de efectele asupra sănătății și de opțiunile sale, căutând produse realizate cu ingrediente pe care le cunoaște și le înțelege. Cum se obține culoarea păstrând calitatea naturală a produsului final? Reprezentantul ofi precizează că turmericul și condimentele puternic pigmentate reprezintă o soluție multifuncțională, oferind atât culoare cât și un plus de beneficii pentru sănătate. Deși pudra de cacao neagră oferă cea mai intensă culoare și aromă, aceasta trebuie de obicei să treacă printr-un proces de alcalinizare pentru a schimba aciditatea boabelor de cacao. Însă produsul ofi deZaan TrueDark oferă pieței prima pudră de cacao neagră naturală nealcalinizată, fiind deci o alternativă „curată” și naturală.

Este foarte adevărat că „mâncăm mai întâi cu ochii” – echipele de cercetare și inovare ale ofi au în vedere această maximă atunci când creează noi combinații atrăgătoare de arome și culori în colaborare cu clienții și colegii din departamentele dedicate condimentelor, nucilor și cafelei. Potrivit lui Wouter Stomph, „Adevărata creativitate în panificație apare atunci când se combină diferite nuanțe, arome și texturi, ajutându-i pe brutari să gătească noi creații interesante și, de asemenea, să ofere o experiență senzorială completă consumatorilor”.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide