Ce este „înnobilarea inteligentă” și cum poate spori valoarea printului

Înnobilarea și finisarea au fost o parte integrantă a procesului de tipărire încă de la începuturi, putând fi identificate chiar și în textele religioase de dinaintea secolului I, când argintul și aurul au fost adăugate materialelor scrise pentru a le spori frumusețea și valoarea. Tehnologia digitală de înnobilare și finisare oferă tot mai multe posibilități de design pentru întreprinderile și brandurile care doresc să se diferențieze prin materialele tipărite.

Pandemia a transferat o mare parte a tranzacțiilor către mediul on-line. Deși cererea de materiale tipărite – precum invitațiile, revistele, broșurile și pliantele – a scăzut din cauza acestei schimbări, industriile de livrare și comerțul electronic au cunoscut o creștere importantă în perioada amintită. Astfel a crescut și nevoia de ambalaje premium dat fiind că înnobilarea oferă impresia de calitate înaltă. Simțul tactil creează cea mai puternică amintire senzorială – atunci când este implicat acest simț, consumatorii au mai multe șanse de a-și aminti un obiect. Pe o piață atât de competitivă și saturată, captarea atenției consumatorilor este crucială. Deciziile de cumpărare se iau în magazin sau supermarket, chiar în momentul în care consumatorul se află în fața raftului. Ambalajul premium ajută produsul să atragă atenția și îi crește șansele să fie cumpărat chiar și de către un client relativ dezinteresat. Un sondaj realizat de Sonoco Institute of Packaging Design and Graphics din cadrul Universității Clemson (SUA) arată că respondenții au cumpărat o marcă de cafea necunoscută la fel de des sau chiar mai des decât mărcile mai populare. Ce variabilă a intrat în joc? Ambalajul brandului necunoscut de cafea era inscripționat cu folie aurie. Raportul „Global Packaging Trends 2017” realizat de compania de cercetare de piață londoneză Mintel constata că 52% dintre cumpărătorii de produse alimentare au fost mai atrași de ambalajele cu design neobișnuit. Potrivit unei alte cercetări de piață realizate în 2020, cumpărătorii de produse tipărite și producătorii de ambalaje sunt dispuși să plătească cu 24% până la 89% mai mult pentru un articol înnobilat. Noile tehnologii cu toner și inkjet fac ca tehnicile de înnobilare digitală să fie mai rapide, mai rentabile și pot reproduce finisajele premium la nivel de pixel. În acest context, înnobilarea/finisarea inteligentă este cea care se realizează atunci când furnizorul de servicii de imprimare înțelege cerințele clientului și îl ajută să aleagă tehnicile de finisare cele mai potrivite nevoilor sale.

Înnobilarea este un tip de imprimare folosită pentru a adăuga textură pe suprafața unui obiect. Un material înnobilat este un material tipărit digital căruia i-au fost conferite efecte vizuale sau haptice, acest lucru ajutându-i pe producători să creeze produse memorabile. Înnobilarea digitală poate fi realizată in-line sau off-line, după imprimare, în funcție de tehnologia disponibilă. Unele mașini de finisare digitală pot executa efectele într-o singură trecere. De asemenea aceste efecte pot fi aplicate doar în zone selectate anterior, ceea ce înseamnă că tipografii dețin un mare control asupra procesului. Majoritatea imprimantelor sunt echipate cu software care le permite utilizatorilor să ajusteze parametrii pentru a „transfera” designul din domeniul digitalului în cel al realului, cu erori minime. Înnobilarea cu folio constă în adăugarea de finisaje aurii, argintii și metalizate unui material imprimat – de obicei procesul este realizat off-line, deși anumite imprimante digitale pot tipări și cu cerneluri metalizate. Acestea vin în variante diverse precum auriu și argintiu clasic, precum și auriu cu tentă roz, albastră, verde, roșie etc. Înnobilarea cu folio poate fi întâlnită de obicei pe etichetele de vin și pe ambalajele de lux.

Ștanțarea presupune decuparea anumitor forme din hârtie sau din alte substraturi ușoare. Ștanțarea convențională folosește matrițe care sunt presate în substrat pentru a decupa forma dorită, în timp ce ștanțarea digitală creează forme și modele mai precise cu ajutorul unui fascicul laser. Aceasta din urmă elimină necesitatea matrițelor, ceea ce contribuie la reducerea costurilor și la eficientizarea procesului. Embosarea este deseori confundată cu ștanțarea, diferența constând în amploarea amprentei create. Embosarea presupune presarea unui tipar pe o suprafață, fără decuparea acesteia, designul ales rămânând în relief – această metodă de înnobilare este întâlnită cu precădere pe cărțile de vizită și pe invitații pentru conferirea unui plus de eleganță. Debosarea este tehnica opusă embosării, care presupune adâncirea designului. Metoda este denumită și timbru sec. Unele imprimante digitale de ultimă generație sunt echipate cu o funcție de embosare/debosare în linie pentru ca printerii să nu mai depindă de furnizori terți.

Lăcuirea adaugă textură și contrast, protejând în același timp imprimarea. Acest proces este disponibil în varianta lucioasă, mată și soft touch, putând fi folosit pentru a atrage atenția asupra anumitor elemente ale ambalajului sau ale materialului imprimat, precum logo-ul sau numele brandului. Înnobilarea cu lac 3D selectiv adaugă dimensiune imaginilor imprimate pe un substrat plan. Texturile și designurile produse prin lăcuirea 3D selectivă dau viață printului și provoacă un răspuns din partea consumatorilor, oferind valoare adăugată materialului imprimat. Lăcuirea cu sclipici presupune adăugarea particulelor de sclipici la un strat de lac UV lucios, construind un contrast puternic ce stârnește curiozitatea și implicarea consumatorilor. Lăcuirea cu efecte metalice sau perlate produce o suprafață reflectorizantă și strălucitoare – aceste două tipuri de înnobilare sunt mai subtile decât lăcuirea cu sclipici, însă au la fel de mult impact din punct de vedere vizual.

Datorită naturii extrem de competitive a majorității industriilor, cumpărătorii de produse tipărite trebuie să caute modalități de a comunica în mod constant calitatea și prestigiul prin intermediul printurilor. Acest lucru va fi deosebit de important în lumea post-Covid, în care tranziția către digital s-a accelerat, iar volumele de imprimare sunt în scădere. Deși tiparul își va păstra locul în ecosistem, cumpărătorii se străduiesc să reducă pe cât posibil costurile prin așa-numita „imprimare inteligentă”. În cele din urmă toți cumpărătorii de produse tipografice doresc să atragă clienți loiali care vor povesti altora despre experiențele lor pozitive de cumpărare și care vor continua să revină la același brand. Un sondaj al Credit Europe Bank (CEB), efectuat pe un eșantion de 5000 de persoane din cadrul organizațiilor din portofoliul său de clienți, a arătat că experiența generală de vânzare a fost cel mai important factor determinant al loialității clienților. Furnizorii de servicii de imprimare îi pot sprijini pe clienții lor prin inventarierea produselor și prin promovarea unei experiențe de vânzare mai bune. Furnizorii își pot ajuta clienții prin evidențierea riscurilor, a beneficiilor și a valorii diferitelor opțiuni de finisare. Cumpărătorii de printuri pot fi întrebați care este ciclul de viață dorit pentru materialul tipărit, cine sunt destinatarii acestuia, ce aspecte ar putea fi atrăgătoare pentru destinatari, cu ce tipuri de materiale concurează proiectul de imprimare și în ce fel vor fi utilizate materialele tipărite.

Atunci când vine vorba despre materiale imprimate clienții tipografiilor doresc alternative, idei creative și soluții eficiente. În special în mediul „digital” de astăzi, cumpărătorii de produse tipărite gândesc dincolo de simpla cerneală pe hârtie – ei doresc ca materialele tipărite să capteze atenția publicului, îmbogățind în același timp imaginea brandului lor. Tiparul poate oferi în continuare factorul „wow”, mai ales atunci când furnizorul de servicii de imprimare înțelege cu adevărat scopul produsului final. Finisajele potrivite pot face diferența în ceea ce privește funcționalitatea, satisfacția clienților, percepția asupra brandului și loialitatea. Furnizorii de servicii de imprimare sunt responsabili să își educe clienții presați de timp în legătură cu opțiunile de finisare de înaltă performanță și modul în care acestea pot îmbunătăți valoarea și funcționalitatea produselor lor.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Vizualizari:

Companii promovate

Articole Asemanatoare

Anunturi recente

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide