Iar asemenea oportunitati nu lipsesc. De exemplu, pe anumite piete se preconizeaza consolidarea imprimantelor si legi mai stricte care afecteaza exportul/importul de produse tiparite. Acest din urma factor ar putea favoriza vanzarile online de echipamente de print si consumabilele aferente. De fapt, conform asteptarilor unui anumit numar de consultanti, in 2024 mai mult de 50% din toate produsele tiparite vor fi vandute online.
Cresterea potentiala in industria de print, in special in cadrul comunicatiilor oficiale, este legata de probleme socioculturale cum ar fi profilul demografic al unei populatii ce inainteaza in varsta, plus o crestere a imigratiei si un numar mai mare de utilizatori lunari activi ai retelelor de socializare. Este posibil ca astfel de tendinte sa duca la o cerere mai mare de comunicatii tiparite, cum ar fi documentele guvernamentale centrale sau locale.
Odata cu progresul tehnologic, tehnologia inkjet va deveni tehnologia de imprimare dominanta in multe aplicatii. Pe de alta parte, un grad mai mare de automatizare va conduce la cresteri suplimentare in productivitate. Practic vorbind, calitatea nu difera foarte mult de tehnologia offset, iar ecuatia costurilor se va intoarce si mai mult in favoarea jetului de cerneala. Asadar, tehnologia inkjet va atinge un punct crucial. Totodata, utilizarea inteligentei artificiale si a robotilor ar putea genera noi locuri de munca in industria tipografica si in special in mediul online, prin facilitarea proceselor de comanda si productie.
Tendinta catre comunicatii personalizate, adaptate si directionate este neabatuta si continua sa creasca. Imprimarea la cerere este o forta de neoprit si doar tehnologia digitala ii poate satisface cerintele cu eficienta.
Nu in ultimul rand, sustenabilitatea va deveni un element major in deciziile de achizitionare pentru toata lumea, inclusiv pentru industria tipografica.
Vor beneficia printerii care ofera servicii de imprimare cat mai aproape de clientii lor, precum si cei care pot produce tiraje reduse si pot imprima doar cantitatile necesare solicitate, cu alte cuvinte fara risipa si fara necesitatea depozitarii si transportului. Flexibilitatea aratata in oferirea diferitelor aplicatii, tipuri de suporturi media si finisaje, in functie de nevoile clientului, va reprezenta de asemenea un avantaj pentru ambele parti implicate intr-un business.
Din pacate insa, in pofida abundentei oportunitatilor, impactul razboaielor va ramane. O incetare rapida a ostilitatilor dintre Rusia si Ucraina precum si a conflictului din Gaza este putin probabila.
Cresterea preturilor in sectorul energetic va continua sa afecteze economiile si sa plaseze un accent tot mai mare pe eficienta. Costurile operationale pentru furnizorii de servicii de imprimare vor fi afectate de capacitatea redusa de productie a hartiei si, in consecinta, de preturile crescute. In aceste conditii, acei printeri care vor reusi sa reduca volumul deseurilor vor fi foarte avantajati. Vor exista presiuni in scadere asupra cheltuielilor, chiar daca se preconizeaza ca inflatia se va stabiliza. Mai multe companii de retail si financiare au trecut deja 100% la comunicarea digitala pentru a reduce costurile.
Totodata, printerii vor trebui sa faca fata unor norme juridice pentru protectia mediului din ce in ce mai complexe, unor cerinte mai stricte in domeniul sanatatii si sigurantei, precum si unei legislatii mai riguroase privind protectia datelor. Angajamentul COP28 de a mentine incalzirea globala sub temperatura de 1,5-2°C va forta guvernele din Europa sa introduca reguli mai exigente si noi taxe care vor afecta atat consumatorii, cat si industria. Acest lucru va afecta volumul comertului, ducand indirect la reducerea cheltuielilor pentru comunicatiile tiparite, in special in comertul cu amanuntul si bunurile foto. Desigur, exista si unele oportunitati printre provocari. De exemplu, adoptarea de practici sustenabile si tehnici de productie poate aduce beneficii care depasesc provocarile.
Studentii care si-au ales cursurile din domeniul designului si marketingului devin din ce in ce mai putin expusi printului ca mediu de comunicare si deci este mai putin probabil sa il foloseasca, in timp ce industria se lupta sa atraga oameni mai tineri; ceea ce creeaza o penurie de muncitori calificati care este exacerbata de o forta de munca aflata in imbatranire si pe cale de a se pensiona. Nu este greu de prezis ca acest lucru va duce la o pierdere de experienta si abilitati. Automatizarea si productia „handsfree” (fara interventie manuala) vor castiga din ce in ce mai mult teren si vor deveni tot mai mult norma pentru printerii de succes.
Desi provocarile raman clare, 2024 va aduce si multe oportunitati interesante. Va fi deosebit de interesant sa vedem impactul salturilor tehnologice pe care le-a facut industria, precum si modul in care inteligenta artificiala si procesele de invatare automata vor duce productia la nivele noi si captivante.