Reglementarea situatiilor de hartuire – formalitate sau necesitate?

Hartuirea la locul de munca („mobbing-ul”) nu doar ca afecteaza starea de bine a angajatilor, dar poate avea repercusiuni semnificative asupra productivitatii si moralului echipei, cu impact direct asupra succesului si reputatiei unei companii. Intr-o societate in continua evolutie, cu un accent crescand pe drepturile individuale si valorile egalitatii, promovarea unui mediu de lucru sanatos si respectuos devine nu doar un ideal, ci si o cerinta

Av. Dr. C-tin Neacşu
(tel. de contact: 0744-244 852

Implementarea unor proceduri eficiente pentru combaterea hartuirii la locul de munca poate contribui semnificativ la prevenirea acestor situatii neplacute si la crearea unei culturi organizationale sanatoase.

Fiecare angajator este obligat, incepand cu data de 17 aprilie 2024, sa implementeze un ghid intern privind prevenirea si combaterea hartuirii morale si a hartuirii pe criteriul de sex la locul de munca. Obligatia reiese din Metodologia aprobata prin H.G. nr. 970/2023 si se aplica institutiilor si autoritatilor administratiei publice, precum si tuturor companiilor private.

Prin politici interne, trebuie sa se asigure egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati in domeniul muncii, recunoasterea dreptului fiecarui angajat la un mediu de lucru fara violenta si hartuire, echitabil si sigur, incurajarea si mentinerea unei culturi a muncii bazate pe respect si demnitate reciproca, respectarea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si inlaturarea oricarei forme de incalcare a demnitatii umane la locul de munca.

Tipurile de hartuire la locul de munca pot include conduita fizica (contact fizic nedorit, repetat, violenta fizica, inclusiv agresiune sexuala, utilizarea amenintarilor sau recompenselor legate de locul de munca, pentru a solicita favoruri sexuale), conduita verbala (comentarii privind aspectul, varsta, viata privata a unui angajat, comentarii sexuale, povesti si glume de natura sexuala, avansuri sexuale, invitatii sociale repetate si nedorite pentru intalniri sau intimitate fizica, insulte legate de sexul angajatului, trimiterea repetata/sistematica de mesaje umilitoare, degradante, explicite sexual, prin telefon, e-mail sau orice alte mijloace de comunicare), comportamentul nonverbal (afisarea materialelor sugestive sau explicite sexual; gesturi sugestive sexual, fluieraturi, priviri insistente in mod repetat), precum si alte conduite/comportamente care au ca scop sau efect lezarea demnitatii unei persoane si/sau care pot crea un mediu intimidant, ostil, degradant, umilitor sau ofensator.

Angajatorii au, astfel, obligatia de a adopta o serie de masuri, precum: intocmirea unei proceduri interne privind promovarea, inclusiv ocuparea functiilor de decizie, a functiilor din consiliile de administratie si de supraveghere; organizarea muncii, conditiilor de munca si mediului de munca; asigurarea tratamentului egal in ceea ce priveste sanatatea si securitatea in munca.

Mai mult, angajatorii trebuie sa interzica si sa sanctioneze orice actiuni care pot conduce la hartuire morala la locul de munca sau pe criteriul de sex. In plus, angajatorii trebuie sa instruiasca angajatii pentru constientizarea si prevenirea hartuirii pe criteriul de sex si a hartuirii morale la locul de munca si sa se asigure ca disemineaza prevederile Metodologiei prin toate mijloacele interne de comunicare si informare a angajatilor.

Astfel, pentru a evita eventuale amenzi, companiile trebuie chiar sa realizeze unui ghid intern privind prevenirea si combaterea hartuirii la locul de munca. De asemenea, companiile sunt obligate sa informeze si sa instruiasca anual angajatii, prin traininguri aplicate, exemplificand comportamentele ce pot constitui hartuire morala sau hartuire pe criteriul de sex la locul de munca, cu prezentarea drepturilor, dar si a obligatiilor salariatilor cu privire la aceste fapte.

Obligatiile angajatorului includ:

  • Informarea salariatilor cu privire la prevederile Metodologiei prin toate mijloacele interne de comunicare;
  • Introducerea dispozitiilor OG 137/2000 si ale Legii 202/2002 in regulamentul intern;
  • Organizarea unor cursuri de formare in vederea instruirii salariatilor cu privire la prevederile metodologiei, cu caracter anual;
  • Tratarea si investigarea cu maxima seriozitate a incidentelor in care se sustine existenta hartuirii;
  • Desemnarea unei persoane responsabile cu primirea si solutionarea cazurilor de hartuire;
  • Constituirea registrului de semnalare a cazurilor unde vor fi inregistrate plangerile/sesizarile;
  • Intreprinderea actiunilor necesare in vederea sanctionarii angajatilor care se dovedesc vinovati de fapte de hartuire si asigurarea masurilor de protectie a victimelor.

Sanctiunile aplicabile angajatorului pentru nerespectarea obligatiilor privind luarea masurilor necesare pentru prevenirea si combaterea hartuirii pe criteriu de sex si a hartuirii la locul de munca constau in amenda contraventionala, in cuantum pornind de la 30.000 lei pana la 200.000 lei.

In plus, ori de cate ori va constata savarsirea unei fapte de hartuire morala la locul de munca, instanta poate dispune masuri precum: obligarea angajatorului la luarea tuturor masurilor necesare pentru a stopa orice acte sau fapte de hartuire morala la locul de munca; plata de catre angajator catre angajat a unor daune compensatorii si morale, ori a sumei necesare pentru consilierea psihologica de care angajatul ar avea nevoie, ca urmare a faptelor de hartuire la care a fost suspus.

Atat prin dispozitiile din Legea avertizorilor – Whistleblower (nr. 361/2022), cat si prin metodologia privind prevenirea hartuirii, se impune necesitatea de a desemna un responsabil special. La pachet cu obligatia de a avea acest reprezentant, vine si formalismul existentei unui canal intern de raportare, fapt ce poate ingreuna si birocratiza si mai mult activitatea intr-o societate mica. Cu atat mai mult cu cat noile modificari nu rezolva o problema esentiala a legislatiei muncii in acest domeniu, respectiv tendinta de a suprapune reguli privind aceeasi materie in mai multe reglementari distincte, ceea ce ridica, nu de putine ori, probleme practice de corelare si aplicare a regulilor care se suprapun.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Vizualizari:

Companii promovate

Articole Asemanatoare

Anunturi recente

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide