Jenő Váncsa, Ádám Bíró, dealer și reprezentanții Fujifilm Middle East
Puteți face o scurtă prezentare a firmei dvs. pentru cititorii noștri?
StudioRIP este o firmă de software și hardware de pre-press. Produsul nostru principal este pachetul de software StudioRIP, un RIP workflow pentru industria tipografică, dar din 2016 am lansat pe piaţă și propriul CTP pentru ofset. De asemenea comercializăm şi consumabile inkjet pentru separații de culoare (plăci ofset, film pentru serigrafie și flexografie, cerneală).
Cu ce ocazie ați fost invitați în Dubai?
Fujifilm Middle East a ales StudioRIP pentru echipamentele CTP flexografice comercializate în regiunea asiatică și ne-a invitat să susţinem un training pentru echipa lor, cât și pentru câțiva dealeri de-ai lor, invitați special cu această ocazie din alte ţări din regiune.
Cum a ajuns un software românesc să fie ales pentru un brand ca Fujifilm?
Există o tendință de schimbare pe piață, flexografia e în plină creștere, în timp ce tehnologia ofset începe să piardă teren. Producătorii de CTP ofset încearcă să satisfacă cerințele pieței și lansează modele de CTP pentru flexografie. Însă flexografia are o mulțime de probleme tehnologice pentru care doar puține softuri de pe piață au soluții, unele cu prețuri exorbitante. StudioRIP este practic singura soluție software care satisface nevoile pieței flexografice, dar în același timp are și un preț accesibil pentru Asia.
Puteți da câteva exemple pentru problemele tehnologice specifice flexografiei?
Placa ofset este plană, adică – făcând abstracție de grosimea infimă a stratului fotosensibil – punctele de raster sunt în planul plăcii, însă în flexografie punctul de raster e tridimensional, mai înalt ca restul plăcii. Astfel punctele de raster mici – necesare reproducerii nuanțelor deschise – reprezintă o problemă tehnologică: se pot îndoi, rupe, pot lua cerneală în exces intrând în alveolele aniloxului. La aceste probleme un soft bun trebuie să ofere soluții: să evite complet utilizarea punctelor prea mici prin rasterizare hibridă, să maximizeze stabilitatea punctului minim de raster prin alegerea formei exacte, la nivel de pixel, să sprijine punctele mici cu puncte mai mari, să întărească „umărul” punctului mic cu modularea puterii laser în jurul punctului, să șteargă rămășițele de puncte de raster etc.
Un alt exemplu ar fi faptul că fontele pline au probleme în flexografie, suprafața netedă a plăcii nu poate lua cantitatea necesară de cerneală. Problema se rezolvă prin aplicarea unei texturi fine care îmbunătățește capacitatea plăcii de a prinde cerneală.
Problemele specifice flexografiei sunt legate doar de rasterizare?
Nu, sunt multe probleme specifice. De exemplu, viteza bună de procesare e extrem de importantă, deoarece o lucrare se procesează de mai multe ori, până când operatorii detectează și rezolvă toate problemele. La acest capitol suntem prin cei mai eficienți, având un modul de rasterizare optimizat pentru capabilitățile SIMD ale procesoarelor Intel/AMD, scris în limbaj assembly. Arhitectura client-server este iarăși importantă, aceste echipamente fiind folosite de echipe mai mari, fiecare operator având acces la sistem de pe propria stație PC/Mac. Sistemul de vizualizare (preview) cu zoom continuu până la nivel microscopic și culori precise este iarăși o unealtă indispensabilă.
Deci mai degrabă aș zice că e vorba de o mulțime de facilități care împreună fac un soft să fie adecvat pentru piața flexografică.
Să ne întoarcem la vizita în Dubai. Cum a decurs trainingul?
În prima zi am făcut o prezentare a softului StudioRIP, cu accent pe facilitățile importante flexografiei, de la tehnicile de rasterizare până la proofing. În a doua zi partenerul nostru Reproflex SRL, prin directorul Jenő Váncsa, a vorbit despre tehnicile de pregătire flexografică cu StudioRIP.
O altă firmă a făcut instruirea flexografică pentru StudioRIP?
Este o colaborare absolut firească, din moment ce noi suntem specialiști în dezvoltare software. Bineînțeles știm foarte multe despre pre-press, dar nu ne considerăm specialiști, mai ales în flexografie. În schimb, Reproflex SRL este probabil cea mai mare firmă de pre-press flexografic din țară, poate și din Europa de Est, având în jur de 30 de angajați. Ei ne-au ajutat să dezvoltăm multe dintre facilitățile noastre flexografice. Deci în mod evident ei sunt cei mai potriviți pentru a instrui dealerii Fujifilm să instaleze și să configureze StudioRIP pentru flexografie.
Acest training a fost singurul scop al vizitei în Dubai?
Nu, avem mulți dealeri StudioRIP în Emiratele Arabe Unite, cel mai important fiind Phoenix Technologies. Pe lângă softul StudioRIP, ei oferă spre comercializare și produsele noastre inkjet, cu perspective foarte promiţătoare: sunt în discuții avansate cu o rețea de ziare pakistaneze în retail-ul a 15 maşini CTP marca StudioRIP. Am susţinut şi lor un training despre reglajul corect al imprimantelor pentru separații de culoare și am vizitat câțiva clienţi de-ai lor, ca de exemplu filiala Avery Dennison din Dubai, care foloseşte sistemul nostru CTF pentru a produce filme de serigrafie. Aici am fost plăcut surprinşi când am aflat că directorul operațional al filialei e un român: Marian Mihai.
Ne-am întors acasă cu sentimentul plăcut că, încet-încet, tehnologia şi know-how-ul românesc câştigă teren pe piaţa asiatică în plină dezvoltare.