Înnobilarea cu lac 3D selectiv – estetica ambalajelor premium ca instrument eficient de marketing

Tehnica de înnobilare prin lăcuire selectivă, cunoscută și sub denumirea de spot UV, spot gloss sau spot varnish, conferă o notă de eleganță ambalajelor prin aplicarea unui lac transparent lucios, satinat sau mat, doar pe anumite elemente grafice imprimate – efectul satinat obținându-se prin combinarea lacului lucios cu cel mat.

Lăcuirea selectivă cu efecte 2D sau 3D poate pune în valoare ambalajul unui produs dacă este aplicată pe siglă sau alte elemente grafice importante, stimulând astfel simțul tactil și percepția vizuală a consumatorului. Această metodă de finisare mizează pe valorificarea contrastelor, de aceea se recomandă ca pentru lăcuirea selectivă lucioasă suportul să fie mat, pe când în cazul lăcuirii mate suportul ar trebui să fie lucios. Este important de menționat că lăcuirea selectivă poate fi aplicată pe orice tip de material rigid ce are maximum 5 centimetri grosime, așa cum sunt plexiglasul, MDF-ul, pluta sau chiar sticla. Cei care se gândesc să opteze pentru un astfel de finisaj în cazul materialelor tipografice – de la cărți de vizită la mape, afișe, ambalaje de lux sau cataloage – trebuie să aleagă și tipul de lac folosit: acesta poate fi offset, UV sau pe bază de apă. Specialiștii susțin că înnobilarea cu lac offset este utilizată în special pe materiale unde există îmbinări de culori, deoarece lacul previne amestecarea acestora în timpul manipulării, adăugând un plus de rezistență. Aplicarea lacului offset se realizează după aceeași metodă ca imprimarea cu cerneluri offset: un rezervor curat de cerneală este umplut cu lac, după care este introdusă o nouă placă de imprimare conținând elementele grafice destinate aplicării lacului selectiv. Materialele tipărite anterior sunt trecute din nou prin echipamentul de imprimare, care de data aceasta depune stratul de lac. Lacul UV este un lac a cărui uscare se face cu ajutorul luminii ultraviolete fiind, alături de variantele pe bază de apă, tipul de lac cel mai des folosit în prezent datorită faptului că este și o soluție mai ecologică – nu eliberează în atmosferă substanțe chimice nocive (compuși organici volatili) și nu conține solvenți.

În plus, înnobilarea cu lac poate imita cu succes suprafețe speciale precum mozaicul, nisipul, pielea, piatra sau marmura. Deși această metodă de finisare poate fi utilizată și pe suporturi de imprimare albe, lăcuirea selectivă este mult mai eficientă pe materiale imprimate în policromie, cărora le va oferi strălucire, protejând în același timp culorile și oferindu-le o durată de viață mai mare. Este important de știut că există echipamente capabile să aplice și lac 3D selectiv dintr-o singură trecere. Atunci când lacul este depus pe un material mat ce nu conține elemente grafice imprimate în prealabil, tehnica poartă numele de lăcuire selectivă blind. Dat fiind că lacul este transparent, înnobilarea de tip blind nu afectează lizibilitatea ci oferă un mod mai subtil de a sublinia un logo, de exemplu, deoarece lacul lucios va reflecta lumina menținând secțiunea lăcuită în centrul atenției.

Totuși, indiferent de beneficiile și opțiunile oferite de lacul 3D selectiv, există și anumite aplicații de evitat: lacul selectiv nu ar trebui aplicat pe materiale laminate sau pe materiale imprimate anterior cu cerneluri metalice fiindcă aceste două tipuri de finisaje includ deja efecte lucioase, iar adăugarea unui efect asemănător nu va îmbunătăți designul. Lacul selectiv nu ar trebui aplicat nici pe suprafețele peste care se va scrie de mână. Deși teoretic lăcuirea selectivă poate fi realizată pe aproape orice tip de aplicație de print în format mare utilizată în semnalistică, este totuși rareori întâlnită în acest sector deoarece efectul pe care îl creează este mult mai lizibil dacă este privit de aproape. În plus, trebuie ținut cont și de faptul că finisajele cu lac selectiv se pot îngălbeni în timp dacă sunt aplicate pe secțiuni netipărite anterior, de tip blind. Cei care se gândesc să opteze pentru aceasă metodă de finisare vor avea totodată de ales între lăcuirea selectivă 2D și 3D. Deși cele două sunt aplicate după aceeași metodă, lacul 3D este mai vâscos, rezultatul fiind o textură mai groasă și mai multă adâncime – lăcuirea 3D adaugă în ecuația de marketing și senzația tactilă.

MGI se numără printre cei mai importanți producători de tehnologie pentru aplicarea lacului 3D selectiv, mai ales prin gama MGI JETvarnish 3D. În cadrul unui comunicat de presă cu ocazia lansării în 2019 a echipamentului MGI JetVarnish 3D One, producătorul îl promova drept un sistem inovator care utilizează un lac universal pentru finisări multiple: efecte tactile 2D și 3D, acoperiri fine sau texturate, totul dintr-o singură trecere, având încorporată o unitate LED pentru uscare instantanee. Acest tip de echipament permite furnizorilor de servicii de imprimare și finisare să pătrundă pe piețele de producție publicitară, design și ambalaje de lux și să își transforme produsele standard în soluții premium.

Un studiu al platformei wiley.com arată că ambalajele au capacitatea de a influența emoțiile și joacă un rol important în comportamentul de cumpărare al consumatorilor. În cadrul acestui studiu au participat mai mulți subiecți cărora li s-au prezentat diferite tipuri de ambalaje, în timp ce activitatea cerebrală era monitorizată cu ajutorul unui aparat RMN. Concluzia a fost că ambalajele mai atractive cresc activitatea zonelor creierului responsabile cu emoțiile pozitive, în timp ce ambalajele neatractive au crescut activitatea zonelor care ajută la procesarea emoțiilor negative.

Un alt studiu, de data aceasta al cercetătoarei Vanessa M. Patrick, profesoară în cadrul Universității din Houston, demonstrează că preferința oamenilor pentru obiecte și materiale lucioase este un răspuns/impuls natural și nu o simplă asociere cu visul unei „vieți îndestulate”. Mai mult, preferința omului pentru lucruri strălucitoare/lucioase și-ar putea avea rădăcinile în nevoia primitivă pentru apă – unul dintre teste a dovedit chiar că materialele imprimate cu lac 3D selectiv au fost considerate mult mai atractive de către grupurile de subiecți care nu primiseră apă după o masă. Vanessa M. Patrick a tras următoarele concluzii: „În ciuda progreselor noastre ca specie, suntem totuși atrași de lucrurile care ne servesc nevoile înnăscute”.

Investițiile în tehnologia de lăcuire 3D selectivă îi vor ajuta pe furnizorii de servicii de imprimare și finisare să transforme ambalajele premium în instrumente eficiente de marketing, crescând interesul consumatorilor pentru diverse produse și implicit loialitatea acestora față de anumite branduri, care în cele din urmă se vor oglindi în cifrele de vânzări.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Vizualizari:

Companii promovate

Articole Asemanatoare

Anunturi recente

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide