Aceste fonduri vor fi distribuite trusturilor de presă, ONG-urilor și instituțiilor dedicate verificării informațiilor din întreaga lume, pentru a le sprijini în eforturile lor de a demasca și urmări dezinformările cu privire la subiectul pandemiei. Google a făcut acest anunț printr-un articol de blog în cadrul căruia Alexios Mantzarlis, directorul departamentului de știri și credibilitate a informației din cadrul Google Lab, explica: „Pentru a ajuta oamenii să înțeleagă aceste informații este nevoie de implicarea oamenilor de știință, jurnaliștilor, persoanelor publice și platformelor tehnologice”.
O parte a fondurilor va merge către PolitiFact și Kaiser Health News, platforme online de verificare a informațiilor, în vreme ce LatamChequea va reprezenta, potrivit lui Mantzarlis, un adevărat hub care va ajuta în coordonarea muncii a aproximativ 24 de grupuri de verificare a informațiilor pentru surse în limba spaniolă. Vor primi finanțare și grupuri similare din Germania, Franța, Spania, Italia și Marea Britanie, dar și International Fact-Checking Network, grup global umbrelă pentru platformele de verificare a informațiilor din întreaga lume.
Fonduri vor fi acordate și Universității Stanford, măsură gândită pentru a-i ajuta pe reporterii care investighează subiectul pandemiei, nefiind uitate în această privință nici grupurile care sprijină capacitatea jurnaliștilor de accesare a informațiilor științifice cu privire la virus. În plus, Google Trends va fi mai ușor de utilizat de către reporteri, cadre medicale și forțele de ordine. În această privință fondurile vor fi utilizate pentru instruirea jurnaliștilor cu privire la identificarea dezinformării în domeniul medical.
Aceste eforturi din partea Google vin în contextul luptei marilor companii de rețele de socializare pentru a ține în frâu dezinformarea cu privire la coronavirus. Twitter a decis cu doar o lună în urmă eliminarea de pe platforma sa a oricărui conținut legat de subiectul coronavirusului care promovează scheme false de tratament sau care se poziționează împotriva recomandărilor experților. Un exemplu celebru este reprezentat de ștergerea postării fostului primar al orașului New York, Rudy Giuliani, în prezent avocatul personal al Președintelui Trump, care populariza ideea că un medicament folosit în mod normal împotriva malariei poate fi folosit și pentru tratarea coronavirusului.
Investiția corporației Google nu este singura de acest fel: Facebook a anunțat la începutul lunii aprilie că va investi 100 milioane de dolari pentru a sprijini trusturile de presă și 1 milion de dolari pentru verificarea informațiilor. Platforma, care deține în același timp și rețeaua de socializare Instagram, folosește ferestre de tip pop-up pentru a direcționa utilizatorii către surse de încredere în ceea ce privește informațiile despre coronavirus, așa cum sunt centrele de control și prevenție a bolilor.