Previziunile industriei de tipar și etichete pentru 2021

După un 2020 care a demonstrat capacitatea industriei poligrafice și a lanțurilor sale de aprovizionare de a răspunde rapid și eficient cererilor pieței, chiar și în fața unei crize globale, este mai important decât oricând să înțelegem cum vor evolua lucrurile în 2021. Mai multe publicații internaționale i-au întrebat pe decidenții celor mai importante companii din domeniile de printing, packaging și labeling cum văd viitorul în acest an. Iată un rezumat al opiniilor acestora.

Primul și cel mai important trend care trebuie amintit este sustenabilitatea, o temă principală pentru 2021 după o pandemie de Covid-19 care a demonstrat cât de vulnerabile sunt companiile în privința reorientării producției. Într-un sens mai larg, sustenabilitatea este așteptată să fie un motor în plus pentru automatizarea proceselor, inclusiv pentru capacitatea monitorizării de la distanță a echipamentelor. Criza Covid i-a făcut pe consumatori să ceară un viitor mai sustenabil care ar trebui să se reflecte cât mai clar în inițiativele industriilor producătoare de ambalaje și etichete. În ceea ce îi privește pe convertori, directorul strategic al Labelexpo, Andy Thomas-Emans, consideră că aceștia se vor concentra foarte mult pe reducerea deșeurilor și a emisiilor de carbon. Vom vedea probabil și mai multe inovații pe sectoarele substraturilor sustenabile, adezivilor și tehnologiilor de finisare ecologice. Însă în ciuda apariției vaccinurilor, finalul pandemiei de coronavirus nu se întrevede prea curând, astfel provocările vor continua pentru furnizorii de servicii de imprimare. Acest efect de lungă durată va influența investițiile în viitorul apropiat nu doar în favoarea automatizării producției, ci și a îmbunătățirii gestionării datelor și a metodelor de lucru ale angajaților, atât în fabrici, tipografii și depozite, cât și de acasă. Nu trebuie să uităm că pandemia are un impact major nu doar asupra industriei poligrafice: guvernele din întreaga lume plănuiesc implementarea mai multor măsuri ecologice cu privire la folosirea plasticului, reciclării, folosirii energiei sau în domeniul transporturilor. Drept urmare, elemente pe care reprezentanții industriei le-au plasat deseori la finalul listei de investiții devin acum tot mai importante și ar trebui să facă parte din planurile strategice ale prezentului. Marc Graindourze, reprezentant Agfa – furnizor de echipamente și consumabile pentru tipar offset și digital – consideră că unul dintre principalele motoare ale sustenabilității este trendul utilizării cernelurilor pe bază de apă, mai ales pentru imprimarea pe hârtie și pe substraturi din carton. Scopul brandurilor va fi acela de a crește reciclabilitatea ambalajelor primare, facilitând includerea acestora în procesele de colectare și sortare în vederea reciclării. Acest lucru ar permite recuperarea și reutilizarea unui volum mai mare de materiale pentru producția de noi substraturi.

Creșterea cererii pe anumite sectoare (alimente, produse de curățare, bere) a accelerat câteva megatrenduri în domeniul imprimării digitale, dintre care amintim nevoia pentru lanțuri de aprovizionare mai agile, necesitatea unui timp de lansare pe piață mai rapid sau cererea pentru echipamente digitale versatile, mai ales în contextul continuării ascensiunii micilor branduri locale de producători (fenomenul „localismului”). La fel de importantă se va dovedi în noul an și relocarea cât mai aproape de punctul de consum. Jeroen Diderich, managerul general al Avery Dennison America de Nord, consideră că revoluția în 2021 va fi condusă de comerțul online – principalul beneficiar al etichetelor inteligente, care vor oferi vizibilitate și transparență lanțurilor de aprovizionare. Creșterea numărului de retaileri online va alimenta tot mai mult nevoia pentru tiraje mici și medii. În plus, reprezentanții industriei de labeling observă un trend ascendent al soluțiilor destinate domeniului medical: etichete de avertizare, etichete pentru dezinfectanți, medicamente și vaccinuri noi. Trendul muncii de acasă va continua, astfel că vom vedea o creștere pe sectoarele ambalajelor și etichetelor produselor casnice sau a celor de tip hobby, alături de un posibil declin al sectorului ambalajelor destinate vinurilor de lux și băuturilor spirtoase. Deoarece oamenii vor ieși mai puțin în oraș vom observa și un declin al cererii pentru etichete durabile, dar și o scădere a vânzărilor de automobile, cu toate implicațiile pentru industria de automotive. Harri Janhunen, vicepreședintele UPM Raflatac, a notat accelerarea creșterii comerțului online care a dus la utilizări noi ale materialelor destinate etichetelor: au apărut noi etichete pentru cutiile de pizza, camerele de hotel sau pentru mașinile de închiriat – totul pentru a-i asigura pe consumatori că produsele și serviciile respective sunt sigure. Schimbările vin și la nivel de software. Reprezentanții companiei de servicii IT, Hybrid Software, au declarat că peste 250 de clienți le-au acceptat oferta de a le instala gratuit software destinat lucrului în regim remote. Danny Mertens, reprezentat Xeikon, a precizat că 2020 a însemnat pentru compania sa reinventarea modului de comunicare și promovare a produselor și serviciilor – o evoluție care, estimează el, se va păstra și în 2021 în lumina trendului digitalizării. Aceeași digitalizare va duce la evoluții și în ceea ce privește trasabilitatea și siguranța produselor, precum și la o cerere mai mare pentru echipamente digitale inkjet accesibile și eficiente pe mai multe tipuri de aplicații. Potrivit lui Helmut Munter, reprezentant Durst, industria producătoare de etichete și ambalaje este una esențială iar convertorii vor continua să se adapteze la cererea aflată mereu în schimbare, drept urmare aceasta va supraviețui mai bine crizei și provocărilor ei, în comparație cu alte sectoare poligrafice. Tot Munter remarcă faptul că deși flexografia și tiparul offset încă predomină ca procese preferate pentru printarea etichetelor, nu trebuie neglijată nici rata anuală estimată de creştere pentru tiparul digital, care este de aproximativ 20%. Din perspectiva Durst se va putea vorbi despre o recuperare generală a economiei abia începând cu finalul anului 2021.

Reprezentanții industriei au mai observat și că modelul de retail online oferit de Amazon și eBay este cel dorit în prezent de un număr tot mai important de clienți care vor să plaseze comenzi fără efort, livrate apoi rapid. Creșterea vânzărilor online a dus și la o creștere a cererii pentru anumite ambalaje și etichete biodegradabile, dar și pentru adezivi care pot fi îndepărtați sau folosiți pentru resigilare. Alte direcții importante ale anului 2021 vor include îmbunătățirile aduse pe sectorul productivității și al serviciilor de la distanță pentru clienți, accentuarea automatizării proceselor, dintre care este de remarcat trendul fabricării automate a plăcilor de imprimare (inclusiv alimentarea și descărcarea automată a lor), cu un impact mai mic asupra mediului. La fel de importantă va fi și comunicarea prin mijloace digitale, iar mulți furnizori de servicii de imprimare își vor îmbogăți creativ conținutul digital de pe site-urile oficiale. Așteptăm ca dezvoltarea pe mai departe a comerțului online să coincidă cu creșterea cererii pentru ambalaje inteligente și conectate, dar și pentru sisteme de prevenire a fenomenului de denaturare a produselor, mai ales în domeniul farmaceutic. 2020 i-a obligat pe mulți furnizori de servicii de imprimare să lucreze cu mai puțini angajați, tocmai de aceea a devenit mai importantă ca oricând nevoia de echipamente și procese de producție simple și intuitive, destinate reducerii erorilor provocate de operatori. Dennis Sweet, reprezentantul Sun Chemical, observă un interes tot mai crescut pentru ambalajele termocontractabile și pentru tehnologia LED de uscare. În plus, cu cât cererea pentru tiraje mici crește tot mai mult, cu atât personalizarea devine tot mai importantă, la fel și nevoia echipelor de management pentru verificarea în timp real și remote a evoluției tuturor comenzilor. Un studiu realizat de HP Indigo arată că piața cadourilor personalizate va crește cu 55% în 2021, fapt care coincide și cu creșterea piețelor destinate alimentelor mai sănătoase și a preferinței pentru furnizorii locali de produse și servicii. Totodată, mișcarea către procesele online remote va duce la generarea mai multor date care în viitorul apropiat vor putea furniza informații ce vor ajuta accelerarea proceselor multor afaceri. Tyler Thompson, directorul Tilia Labs – companie canadiană de software și inteligență artificială pentru domeniul poligrafic – consideră că 2021 va fi anul „hiperautomatizării”, dat fiind că tot mai multe organizații vor să implementeze strategii de utilizare a inteligenței artificiale care includ și tehnologia IoT (Internet of Things – internetul lucrurilor), cea pe bază de Cloud sau tehnologii de învățare automată (machine learning) cu scopul accelerării automatizării. În plus succesul evenimentelor virtuale care au loc aproape săptămânal, într-o formă sau alta, va stabili dacă producătorii de echipamente și furnizorii de servicii tipografice le vor considera și pe mai departe, în funcție de rentabilitatea investiției, ca substitute viabile pentru evenimentele fizice. Probabil că în 2021 vom observa și efectele de lungă durată ale pandemiei de Covid-19 asupra marilor expoziții ale industriilor de printing, packaging și labeling. În timp ce sectoarele ambalajelor și etichetelor au înregistrat o creștere a cererii datorită comerțului electronic, tiparul pe format mare, dar și cel comercial și digital pe hârtie au fost zone puternic afectate de Covid-19 – însă reprezentanții industriei internaționale speră la o revenire a lor odată cu apariția vaccinurilor. Această revenire ar putea depinde și de dezvoltarea pe mai departe a serviciilor web-to-print sau web-to-pack, mai precis fenomenul apariției magazinelor online pentru servicii de imprimare și de realizare a ambalajelor, cu livrare rapidă.

Concluzia vine de la organizatorii de expoziții precum Sabine Geldermann, directorul drupa, care a precizat: „Criza Corona acționează asemenea unui catalizator, determinând companiile să-și dezvolte modelele de afaceri și competențele digitale”. Opiniile decidenților industriei par a fi unanime în privința următorului aspect: deși viitoarele 12 luni vor fi dificile pe măsură ce vom învăța să „trăim cu virusul”, oportunitățile nu vor înceta să apară deoarece pandemia de Covid-19 a reușit doar accelerarea vechilor trenduri ca digitalizarea, automatizarea, personalizarea și sustenabilitatea.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Vizualizari:

Companii promovate

Articole Asemanatoare

Anunturi recente

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide